1821: ΤΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΕΘΝΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΙΛΑΜΕ

Μοίρασε το

Η Ελληνική Επανάσταση είναι ένα ορόσημο. Όχι μόνο για την ελληνική, αλλά και για την παγκόσμια ιστορία.

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 ως χρόνος είναι μία γέφυρα ανάμεσα στην Αμερικάνική Επανάσταση, την Γαλλική Επανάσταση, τις νεο-μπολιβαριανές επαναστάσεις και τις Ευρωπαϊκές επαναστάσεις του 1848.

Δεν είναι πολλά τα χρόνια από τότε που o ελληνιστής Μιγκελ Καστίγιο Ντιντιέ , συσχετίζει το Στρατηγό Μιράντα , το θεμελιωτή του μπολιβαρισμού και του νεο-μπολιβαρισμού με το Ρήγα Βελεστινλή. Θα μας δείξει πως ο στρατηγός Μιράντα, βετεράνος της Αμερικανικής και της Γαλικής Επανάστασης, θα έρθει στην Ελλάδα, όταν αυτή είναι σκλαβωμένη και επιστρέφει στην Λατινική Αμερική και ξεκινά τον αγώνα της Ανεξαρτησίας και της αποτίναξης των πλουτοκρατικών δεσμών.

[quote text_size=”small”]

Γιατί ο Ρήγας δεν έκανε εθνικές διακρίσεις. Την αυτοκρατορία είχε ως στόχο, τον Σουλτάνο, και στην προσπάθεια απελευθέρωσης θεωρούσε συμμετόχους τους πάντες, ακόμη και τους Τούρκους. Οι οποίοι ανήκαν ακόμη και το Γένος!

[/quote]

Δεν ωφελεί να έχουμε σήμερα μια αντίληψη ότι αυτόματα μεταφέρεται ένα έθνος από τα βάθη του χρόνου στο σήμερα λόγω μιας μαγικής αλληλουχίας, παραθεωρώντας το ότι το πολιτισμικό κοινό , ως επικοδόμημα μεταφέρεται με παραλλαγές και διαδικασίες. Μπορεί η Ελληνική Ιστορία να είναι μακραίωνη, αλλά η σύγχρονη παράσταση του Γένους είναι ένα Έθνος που σχηματίζεται μέσα από την Επανάσταση του 1821. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί από το οργανικό στοιχείο της επανάστασης ξεκινά και η θεώρηση των δικαιωμάτων των μελών του επαναστατικού έθνους. Όποιος προσχωρεί στην Επανάσταση προσχωρεί και στο Έθνος, και ως μέλος του επαναστατικού Έθνους έχει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Ο Χατζηχρήστος Ντάγκοβιτς ή ο Αλμέιδα αποτελούν χαρακτηριστικές περιπτώσεις .

Το δικαιωματικό και δημοκρατικό αυτό πεδίο υποφώσκει στον χαρακτήρα της Επανάστασης, που είναι Επανάσταση κατά μιας πανίσχυρης αυτοκρατορίας, που, πέρα από τα Βαλκάνια δυναστεύει και όλη την Ανατολή.

[quote text_size=”small”]

Μια βίαια αυτοκρατορία, που μεταχειρίζεται τον εξισλαμισμό, τη γενοκτονία και τις διώξεις για να επιβληθεί. Μια αυτοκρατορία που για να επιβληθεί στηρίζεται σε τοπικές μεταπρατικές δυνάμεις για να δυναστεύει τις τοπικές κοινωνίες.

[/quote]

Κι από εκεί ξεκινά και το κοινωνικό αίτημα της Επανάστασης. Η αναδιανομή της γής, η παραχώρηση περιουσιών στους αγωνιστές, η παροχή δημόσιας και δωρεάν παιδείας . Κι ακόμη πιο προωθημένα κινήματα , σαν την Κομμούνα της Σάμου ( η πρώτη φορά που η κομμουνα δεν σημαίνει διοίκηση, αλλά αυτοδιαχειριζόμενο κοινοτισμό και κοινοκτημοσύνη) , της Άνδρου, και άλλες λαϊκές- επαναστατικές συσσωματώσεις σε άλλα μέρη, φέρνουν και κάνουν πραγματικότητα μια νέα πρόταση. Πατάνε τόσο στο Διαφωτισμό, Ελληνικό και Ευρωπαϊκό , όσο και στην εξέγερση των ζηλωτών στη Θεσσαλονίκη (1342-1349) την πρώτη στάση που μετά την κλασική αρχαιότητα θα έχει ως αίτημα τη “Δημοκρατία” .

[quote text_size=”small”]

Το αίτημα της Επανάστασης αποτυπώνεται έξοχα στην προμετωπίδα του προσωρινού πολιτεύματος “ Εμείς ο Λαός” , σαν το “we the people” που επέβαλε ο Τζέφερσον στο σύνταγμα των ΗΠΑ. Του Τζέφερσον που αλληλογραφεί και γνωρίζεται με τον Αδαμάντιο Κοραή.

[/quote]

Κι αυτή η επαναστατική και ριζοσπαστική αντίληψη γειώνεται με την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Γεννιέται ο φιλελληνισμός, μια λαϊκή έκφραση στην οποία προσχωρούν οι Ευρωπαϊκοί Λαοί για να αντιδράσουν στις κυβερνήσεις που τους δυναστεύουν. Στο φιλελληνικό κίνημα προσχωρεί ένας ολόκληρος πνευματικός κόσμος. Και η ευρωπαϊκή διανόηση και η Τέχνη εξυψώνουν την επαναστατική προσπάθεια του Γένους .

Ο φιλελληνισμός είναι το πρώτο ευρωπαϊκό διεθνιστικό πρόταγμα. Και ξεκινάει από την έγκριση του αγώνα , όχι από Σαλαμίνες , Θερμοπύλες και άλλα ένδοξα, μεν, ιστορικά γεγονότα, αλλά που βρίσκονται είκοσι πέντε αιώνες πίσω.

Γι΄ αυτό και τα ανακτοβούλια της Ευρώπης θα συνειδητοποιήσουν ότι η στάση τους απέναντι στο επαναστατικό έθνος πρέπει να είναι αντιπαραθετική. Κάπου εκεί το τυφλό και ουδέτερο έθνος μετασχηματίζεται σε ένα Λαό με σύγχρονα χαρακτηριστικά. Κι εκεί κάπου η γή που ελευθερώνει ο λαός γίνεται και Πατρίδα. Και μαζί με το αίτημα της Εθνικής Ανεξαρτησίας ταυτίζεται και η απαίτηση για τη Λαϊκή Κυριαρχία και το Κράτος Δικαίου.

Μη μπορώντας να ανακόψει την πορεία της ιστορίας, η ευρωπαϊκή αντίδραση, θα συμμετάσχει στη ναυμαχία του Ναυαρίνου. Κι αυτό και για να κατανικήσουν την Οθωμανική αυτοκρατορία και για να βάλουν πόδι στο επαναστατικό έθνος και να το ποδηγετήσουν.

Γιατί για μια μεγάλη περίοδο δεκάδες προοδευτικοί άνθρωποι της Ευρώπης θα έρχονται να μείνουν , να ζήσουν και να πολεμήσουν για την Επανάσταση. Και η κατάσταση γίνεται επικίνδυνη.

Στην πιο κρίσιμη στιγμη τα ανακτοβούλια για να φενακίσουν την επανάσταση θα επιβάλουν το πιο εξέχον μέλος του συστήματός τους ως Κυβερνήτη της Ελλάδας. Τον Ιωάννη Καποδίστρια, που θα αναστείλει την εφαρμογή του Συντάγματος και των λαοπρόβλητων νομοθετικών και εκτελεστικών σωμάτων.

Προσωρινά αποκοιμίζουν την επανάσταση και στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

[quote text_size=”small”]

Ακόμη κι όταν έρθει ο Βαυαρός μονάρχης με την κουστωδία του και πάλι ο Λαός μας με το οπλοστάσιο θα εξεγερθεί και θα αποκτήσει και πάλι Σύνταγμα.

[/quote]

Σε λίγο, το 1848 θα αρχίσουν να ξεσηκώνονται σε λαϊκές εξεγέρσεις όλοι οι Λαοί της Ευρώπης. Και στην Ελλάδα θα έχουμε πολλές εξεγέρσεις το 1848 -1849. Εξεγέρσεις που καταστέλλονται με φρικτή βαρβαρότητα. Κι εκεί γεννιέται και η έννοια του “ριζοσπαστισμού” στον Ελλαδικό χώρο , στα Επτάννησα.

Αργότερα στην Κομμούνα του Παρισιού του 1873, ο τύπος της Ελλάδας θα πάρει πολύ θετική θέση και δεκάδες Έλληνες θα συμμετάσχουν στο λαϊκό αγώνα.
Και πάλι όταν ο λαός μας θα σκλαβωθεί από τους φασίστες κατακτητές, η Ελληνική Επανάσταση με το τεράστιο βάθος της θα είναι παρούσα στην Εθνική Αντίσταση. Η καταπίεσει από ξένους δυνάστες και λαομίσητες δικτατορίες θα ξεσπάσει και το απελευθερωτικό αίτημα θα συναντήσει και πάλι το κοινωνικό αίτημα. Οι πρώτες ένοπλες ανταρτοομάδες , που επανδρώνονται κυρίως από την αριστερά , το 1941, “Θανάσης Διάκος” και “ Οδυσσέας Ανδρούτσος” θα ονομαστούν. Στο πρώιμο στάδιο της οργάνωσης, πάρα πολλοί αγωνιστές θα έχουν πολεμικά ψευδώνυμα που παραπέμπουν στο 1821.

Κι αυτή την έγκριση στο τί σημαίνει επανάσταση θα δοθεί με δύο μεγάλες διαδηλώσεις την Κατοχή ,

Την 25η Μαρτίου 1942 η τρομοκρατία ήταν μεγάλη. Όσο κι αν το σύστημα της αυταρχικής αναρχίας, κατακτητές και δωσίλογοι, ετοιμάζονταν να «τιμήσουν» την Παλιγγενεσία, για να αποκοιμίσουν το Λαό που ξυπνούσε με τις μεγάλες απεργίες και διαδηλώσεις , ο Αθηναϊκός Λαός δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Η σπουδάζουσα νεολαία ανάγκασε τον Τσολάκογλου να αποχωρήσει συνοδευόμενος από τον επίσημο εορτασμό στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Κατόπιν, νεολαία και ανάπηροι πολέμου ενώθηκαν με χιλιάδες λαού, τους εργάτες από τις πεινασμένες παραγκουπόλεις , τις μαυροφόρες μάνες , τα πεινασμένα παιδιά. Οι Ιταλοί επετέθησαν, πολλοί διαδηλωτές τραυματίστηκαν, αλλά η διαδήλωση δεν διαλύθηκε. Η Εθνική αντίσταση κέρδισε τη μάχη της σε ανοιχτή αναμέτρηση με τις δυνάμεις της αυταρχικής αναρχίας. Οι Ιταλοί εγκατέλειψαν την προσπάθεια.

Στο Πεδίο του Άρεως στεφανώθηκαν και οι προτομές του Ρήγα, του Ξάνθου και των άλλων ηρώων . Στο σύνταγμα , το αισχρό στεφάνι των δωσίλογων σκίστηκε και ο Άγνωστος Στρατιώτης στεφανώθηκε, πραγματικά αυτή την φορά, από τους διαδόχους των επαναστατών του ’21. Όλη την ημέρα μια ατελείωτη σειρά από μαυροντυμένες γυναίκες, θύματα πολέμου, από άντρες και από παιδιά περνούσε μπροστά από το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, ώσπου σκεπάστηκε ολόκληρο από έναν τεράστιο σωρό από στέφανα και λουλούδια.

Στις 25 Μαρτίου 1943 οι Αθηναίοι συγκεντρώθηκαν στο Σύνταγμα μετά την εκκλησία. Οι καμπάνες χτύπησαν χαρμόσυνα και ο Λαός κατέβηκε να διαδηλώσει . Η διαδήλωση διαλύθηκε από το Ιταλικό ιππικό που χτύπησε με λύσσα. Τα θύματα ήταν πολλά!

Και στα χρόνια των μνημονιακών κυβερνήσεων η 25η Μαρτίου έγινε διαδήλωση διαμαρτυρίας που ματαίωσε τη στρατιωτική παρέλαση. Και, κατόπιν, η “Επέτειος της Εθνεγερσίας” έγινε παράτα για λίγους, προστατευμένη με κάγκελα και στρατιές αστυνομικής καταπίεσης.

Στο ιστορικό αφήγημα της νεώτερης Ευρώπης , θα συναντήσουμε πολλές εξεγέρσεις που θα καταστείλονται βίαια. Μα και κάθε βίαια συντριβή των λαϊκών κινημάτων θα είναι μια τεράστια νίκη των λαών στην εξέλιξη της Ιστορίας. Εκεί βήμα βήμα χτίζεται η προσπάθεια για τη νίκη κατά της βαρβαρότητας.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου