ΣΤΡΑΓΓΙΖΕΤΑΙ Η ΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ

Μοίρασε το

 

ΚΕΦΑΛΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΥΨΗΛΗ ΕΜΜΕΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΞΑΣΘΕΝΟΥΝ

ΤΗΝ ΡΑΧΟΚΟΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΣΠΑΤΑΛΟ ΚΑΙ ΥΠΕΡΤΡΟΦΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ

ΜΕ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟ 2010

Με «κεφαλικούς φόρους» θα ζει πλέον η Ελληνική Οικογένεια και γενικότερα οι πολίτες, καθώς η Κυβέρνηση δίνει μόνιμο χαρακτήρα στους κατά τα άλλα έκτακτους φόρους που επέβαλλε. Ωστόσο επειδή ούτε η μαύρη τρύπα κλείνει, ούτε τα ταμεία γεμίζουν – λόγω της κυβερνητικής αδυναμίας για ορθή και αποτελεσματική  διαχείριση της οικονομίας και σχεδιασμό πολιτικών ανάκαμψης – έρχεται νέο «χοντρό πακέτο» το Φθινόπωρο, το οποίο θα «στραγγίσει» το ήδη συρρικνωμένο εισόδημα των μεσαίων και χαμηλότερων στρωμάτων. Στο μεταξύ καθόλου ευχάριστα δεν είναι τα νέα από τις Βρυξέλλες για την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας που προβλέπεται πιο αργή και πιο βασανιστική αό τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες .

Με βάση τα όσα είπε ο Υπουργός Οικονομίας τόσο με την συνέντευξη του στο ραδιόφωνο του FLASH, όσο και με την ομιλία του στο Ι.Ο.Β.Ε  περιέγραψε με ακρίβεια το πώς θα κινηθεί η πολιτική της Κυβέρνησης

Ουσιαστικά τονίστηκε ότι οι έκτακτοι φόροι (π.χ. κεφαλικός για εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ) γίνονται μόνιμοι, ενώ σχεδιάζονται και νέοι από το φθινόπωρο. Τότε θα ανακοινωθούν και πρόσθετα μέτρα που θα πιέσουν πλέον ασφυκτικά τα μισθοσυντήρητα νοικοκυριά, καθώς θα αφορούν:

Στο πάγωμα μισθών και συντάξεων, στην περικοπή των αναπηρικών συντάξεων, στην κατάργηση φοροαπαλλαγών, στον περιορισμό των βαρέων – ανθυγιεινών επαγγελμάτων, στις αυξήσεις σε βενζίνη, ποτά, τσιγάρα. Ενδεικτικό των προθέσεων της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομίας για το τι θα γίνει από εδώ και πέρα είναι η επισήμανση του Υπουργού Οικονομίας στον FLASH ότι   «… τα μέτρα που λάβαμε δεν είναι προσωρινά διότι στο ορατό μέλλον δεν προβλέπεται η κατάσταση να βελτιωθεί τόσο πολύ»… Να σημειωθεί πως στις 20 Μαρτίου 2009 ο πρωθυπουργός για το ίδιο θέμα είχε δηλώσει τα τελείως αντίθετα και συγκεκριμένα ότι: «… Οι συγκεκριμένες πολιτικές που ανακοινώθηκαν έχουν έκτακτο χαρακτήρα, μόνο για φέτος. Η μέριμνα για τους χαμηλόμισθους και για τους χαμηλοσυνταξιούχους είναι μόνιμη. Η πολιτική αυτή είναι πράγματι μία έκτακτη πολιτική, λόγω των έκτακτων συνθηκών που ισχύουν».

Εξάλλου ουσιαστική προαναγγελία για νέα πιο σκληρά μέτρα το Φθινόπωρο έκανε ο Υπουργός Οικονομίας σε ομιλία του το βράδυ της Δευτέρας σε εκδήλωση που στο ΙΟΒΕ , όπου περιέγραψε :

Περικοπές σε συντάξεις, αυστηρή συγκράτηση στους μισθούς του Δημοσίου, αναβολή της μείωσης των φορολογικών συντελεστών, αυξήσεις σε ποτά, τσιγάρα, καύσιμα κλπ. Παρουσιάζοντας την «λίστα» με τα νέα μέτρα έδωσε  ιδιαίτερο βάρος στα μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής:

1. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε μια νέα γενιά διασταυρώσεων, που συνδυάζουν πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, προκειμένου να στοχεύσουν στις εστίες μεγάλης φοροδιαφυγής.
2. Εκσυγχρονίζουμε τη φορολογική νομοθεσία σε ό,τι αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές και την υποκεφαλαιοδότηση των επιχειρήσεων, ώστε να περιοριστούν φαινόμενα τεχνητής μεταφοράς ή εμφάνισης μειωμένων κερδών.
3. Προχωρούμε σε ανάλογες βελτιώσεις και στον τομέα του φοροελεγκτικού μηχανισμού, με ορατά τα πρώτα θετικά αποτελέσματα.

Ακόμα, ο υπουργός υπενθύμισε τα μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα που έχει δεσμευτεί να προωθήσει η κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων:

Επανεξέταση των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
Απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων.
Πληρωμή των αμοιβών στο Δημόσιο από μία και μόνο Αρχή.
Ενα νέο μισθολόγιο για τους νεοπροσλαμβανόμενους δημοσίους υπαλλήλους (σ.σ.: που αναπόφευκτα οδηγεί σε μείωση των αποδοχών).
Ηλεκτρονική παρακολούθηση της συνταγογράφησης και διάθεσης των φαρμάκων.
Αυστηρότερη εφαρμογή κριτηρίων για τη χορήγηση αναπηρικών συντάξεων.
Νέου τύπου διασταυρώσεις φορολογικών στοιχείων.
On line έκδοση των τιμολογίων για την αποτροπή έκδοσης πλαστών και εικονικών.
Κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για νεοπροσλαμβανομένους από το κράτος.

Από την πλευρά του ΙΟΒΕ προτάθηκαν τέσσερις δέσμες μέτρων για τη δημοσιονομική προσαρμογή, την εμπέδωση υγιούς χρηματοπιστωτικού συστήματος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

Η πρώτη δέσμη αφορά τη σταδιακή μείωση των δημοσίων δαπανών.
Η δεύτερη δέσμη αφορά τη σταδιακή αύξηση των κρατικών εσόδων, κυρίως μέσω μέτρων φορολογικής διοίκησης, δημιουργίας κοινής ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, ενοποίησης εισπρακτικών μηχανισμών (φόρων και εισφορών), δειγματοληπτικών ελέγχων μεταξύ μονάδων υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής, υπαγωγής σχεδόν όλων των εισοδημάτων στην ενιαία φορολογική κλίμακα, χωρίς εξαιρέσεις και εξωλογιστικούς προσδιορισμούς εισοδήματος.
Η τρίτη δέσμη αφορά την εμπέδωση υγιούς χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Η τέταρτη δέσμη αφορά διαρθρωτικές τομές με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, όπως το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, κλπ.

Πάντως στην συνέντευξη του στον FLASH ο κ. Παπαθανασίου σημείωσε πως  «τα μέτρα που λάβαμε δεν είναι προσωρινά διότι στο ορατό μέλλον δεν προβλέπεται η κατάσταση να βελτιωθεί τόσο πολύ». Προανήγγειλε νέα μέτρα τον Οκτώβριο, ενώ απέκλεισε κατηγορηματικά παράταση της έκπτωσης στο τέλος ταξινόμησης. Ο υπουργός παραδέχθηκε τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφαρμογή του ΕΤΑΚ και την ταλαιπωρία των ιδιοκτητών για να υποβάλουν εξαρχής τις δηλώσεις Ε9, αλλά επισήμανε πως έχει γίνει μεγάλο έργο υποδομής για την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων.

Μεταξύ των μέτρων που επεξεργάζεται το Οικονομικό Επιτελείο για το φθινοπωρινό πακέτο περιλαμβάνεται η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης που μπορεί να αποφέρει έσοδα ύψους 2 δισ.. ευρώ ετησίως, η επιβολή νέας έκτακτης εισφοράς και για τα εισοδήματα πάνω από 60.000 ευρώ που αποκτήθηκαν πέρυσι και δηλώθηκαν φέτος, η περαιτέρω αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στις βενζίνες ώστε να προσεγγίσουμε τον μέσο όρο της ευρωζώνης και μια ακόμα αύξηση του ελάχιστου φόρου στα τσιγάρα. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία για το οικονομικό έτος 2007 τα συνολικά αυτοτελώς φορολογηθέντα ποσά ανήλθαν σε 17,2 δισ.. ευρώ από τα οποία τα 3 περίπου δισ. αφορούν κέρδη εταιρειών και τα υπόλοιπα περίπου 14 δισ. ευρώ αφορούν εισοδήματα από άλλες πηγές.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι τα αυτοτελώς φορολογηθέντα εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων ανήλθαν σε 6,7 δισ. ευρώ, δηλαδή το 50% περίπου των αυτοτελώς φορολογηθέντων (πλην κερδών) ποσών. Ετσι με αύξηση των συντελεστών αυτοτελούς φορολόγησης κατά 5-10 ποσοστιαίες μονάδες το Δημόσιο θα μπορεί να εξασφαλίσει μια μόνιμη πηγή άντλησης εσόδων μεταξύ 850 και 1.700 εκατ. ευρώ ετησίως, από τα οποία τα 340-680 εκατ. ευρώ μεταφράζονται σε μείωση εισοδήματος μισθωτών και συνταξιούχων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου έχουν αρχίσει ήδη να καταγράφουν τα εισοδήματα που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς μεταξύ των οποίων είναι:

Τα επιδόματα που καταβάλλονται σε εφοριακούς (επίδομα ΔΙΒΕΕΤ), τελωνειακούς (επίδομα ΔΕΤΕ) και υπαλλήλους του Γενικού Χημείου του Κράτους (επίδομα ΔΕΧΕ) από τα οποία το 50% φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή 15%.
Τα ειδικά επιδόματα επικίνδυνης εργασίας που καταβάλλονται στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων (π.χ. πτητικό, καταδυτικό κ.λπ.).
Οι αποδοχές των υπαλλήλων σε δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς και των δημάρχων και νομαρχών για τις εκτός έδρας υπηρεσίες που έχουν αναλάβει.
Η ειδική αποζημίωσης που καταβάλλεται στους ιατρούς, τα πληρώματα ασθενοφόρων και το νοσηλευτικό προσωπικό του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας που εκτελούν υπηρεσία με αεροπορικά μέσα για την παροχή πρώτων βοηθειών.
Τα ειδικά επιδόματα που λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε ελληνικά σχολεία της Γερμανίας.
Οι αποδοχές του ιπτάμενου προσωπικού της πολιτικής αεροπορίας.
Οι καθαρές αμοιβές που λαμβάνουν για τις πάνω από δύο ανά μήνα εφημερίες που πραγματοποιούν οι γιατροί του Εθνικού Συστήματος Υγείας και του IKA.
Οι αποδοχές των αθλητών (ποδοσφαιριστών, καλαθοσφαιριστών, προπονητών κ.λπ.).
Οι παροχές που χορηγούνται σε όσους εκλέγονται στον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τα κέρδη από τα κρατικά λαχεία, τα παιχνίδια του ΟΠΑΠ, τον ιππόδρομο κ.α.

Στο μεταξύ δυσάρεστες είναι οι διαπιστώσεις για την πορεία ανάκαμψης της Ελληνικής οικονομίας, καθώς η έξοδος από την οικονομική κρίση είναι ορατή από τις Βρυξέλλες, οι οποίες ωστόσο εκτιμούν ότι για το σύνολο της ευρωζώνης θα είναι αργή και ειδικά για την Ελλάδα θα είναι βασανιστική. Ταυτόχρονα συνεπεία της κρίσης έρχεται ορμητικά στο προσκήνιο της επικαιρότητας το ζήτημα της επερχόμενης γενικής γήρανσης του πληθυσμού στην ΕΕ και κατ΄ επέκταση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών σειράς κρατών-μελών, αρχής γενομένης από εκείνα που εμφανίζουν υψηλό δημόσιο χρέος.Το συμπέρασμα ότι η έξοδος από την ύφεση θα είναι ιδιαίτερα βασανιστική για την Ελλάδα συνάγεται από τη χθεσινή τακτική τριμηνιαία έκθεση της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας για την κατάσταση των οικονομιών της ζώνης του ευρώ που δημοσιοποιήθηκε στις Βρυξέλλες και τις εκτιμήσεις που προσυπογράφει ο αρμόδιος επίτροπος κ. Χοακίν Αλμούνια.

Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, το τέλος της ύφεσης στην ευρωζώνη αναμένεται να έλθει το 2010, με τις χώρες του ευρώ- που το 2009 θα εμφανίσουν μέση ύφεση της τάξεως του 4% του ΑΕΠ τους να αναστρέφουν τα δεδομένα και να προετοιμάζουν το ραντεβού με την ανάπτυξη. Ετσι το 2010 η ευρωζώνη θα βρίσκεται μια ανάσα από την οικονομική ανάπτυξη, εμφανίζοντας ανεπαίσθητη μείωση του ΑΕΠ της, που θα κινείται περί το 0,1%. Ενώ λοιπόν οι χώρες του ευρώ θα περάσουν από την ύφεση της τάξεως του 4% στη στασιμότητα, «κερδίζοντας» σε απόλυτους όρους 4 μονάδες ανάπτυξης, στην Ελλάδα το αντίστοιχο «κέρδος» θα είναι μόνο 1 μονάδα. Συγκεκριμένα η ελληνική οικονομία, η οποία το 2009 θα γνωρίσει, σύμφωνα με τις κοινοτικές υπηρεσίες, ύφεση της τάξεως του 0,9%, το 2010 θα καταφέρει μετά βίας να πετύχει ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 0,1%.

Επί της ουσίας δηλαδή η επιστροφή στην ανάπτυξη θα συμβεί στην ευρωζώνη με ταχύτητα τετραπλάσια από αυτή της Ελλάδας. Γεγονός το οποίο εν πολλοίς οφείλεται στο ότι η Ελλάδα λόγω της ειδικής, προβληματικής δημοσιονομικής κατάστασής της δεν ήταν σε θέση τους τελευταίους μήνες να λάβει μέτρα τόνωσης της οικονομικής δραστηριότητας ανάλογα με αυτά που έλαβαν οι άλλες χώρες του ευρώ. Εξ ου και η αναπτυξιακή βραδυπορία της.

Εν πάση περιπτώσει όμως, το ζήτημα της τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης στην ευρωζώνη μέσω των εθνικών σχεδίων ανάπτυξης φαίνεται ότι σταδιακώς τίθεται στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

Χθες η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (ΒRΙ) με ανακοίνωσή της από την Ελβετία κάλεσε όλες τις χώρες να θέσουν τέλος στα προγράμματα τόνωσης των οικονομιών τους, εκφράζοντας φόβους ότι αν συνεχιστούν θα έχουν ως αποτέλεσμα την αναθέρμανση των πληθωριστικών πιέσεων και την επιστροφή του οικονομικού προστατευτισμού.

Αν τα προγράμματα αυτά διακοπούν πρόωρα θα ήταν τυχοδιωκτική κίνηση, αν όμως συνεχιστούν χωρίς λόγο θα ήταν ακόμη πιο τυχοδιωκτικό, δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρός της Μάριο Ντράγκι.

ΠΗΓΕΣ : ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ (www.naftemporiki gr) , ΤΟ ΒΗΜΑ (www.tovima.gr) , ΕΘΝΟΣ (www.ethnos.gr)

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου