Ο Δημήτρης Βέργαδος θέτει το διακύβευμα της επόμενης μέρας και το σημαντικότερο ερώτημα που οφείλει να μας απασχολεί. Γίνεται κανείς επιχειρηματίας χωρίς επιχειρηματική εκπαίδευση. Πως θα δημιουργηθεί επιχειρηματική κουλτούρα, ώστε η ανάπτυξη να μην μείνει ένα μακρινό όνειρο;
Η έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς πραγματοποιείται υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Ο λόγος γνωστός. Οι σοβαρές επιπτώσεις και οι επιπλοκές που προκαλεί η πανδημία του COVID-19.
Αυτή την περίοδο το ενδιαφέρον και δικαιολογημένα είναι στραμμένο στο πως θα προσαρμοστούμε στην νέα υγειονομική κανονικότητα. Αυτήν που επιβάλλεται στη σχολική ζωή – και όχι μόνο.
Από την άλλη, όμως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι βασική απαίτηση παραμένει το πώς θα πετύχουμε να προετοιμάσουμε καλύτερα τη νέα γενιά ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της νέας εποχής. Στο πως θα μετασχηματίσουμε κατάλληλα το εκπαιδευτικό μας σύστημα, ώστε να εφοδιάσουμε τα νέα παιδιά με σύγχρονες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες.
Για να διαμορφώσουμε το νέο παραγωγικό πρότυπο που χρειάζεται η χώρα μας, με περισσότερη βιομηχανία, τεχνολογία και καινοτομία στο αναπτυξιακό μας μείγμα, χρειαζόμαστε το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Έτσι, ώστε οι παραγωγικές επιχειρήσεις του παρόντος αλλά και του μέλλοντος να διαθέτουν τους οραματιστές και ηγέτες που θα τις δημιουργήσουν. Τα στελέχη και τους κατάλληλους ανθρώπους που θα τις οδηγήσουν μπροστά.
Κοινωνική αποδοχή της επιχειρηματικότητας
Σύμμαχος στην προσπάθεια για την παραγωγική Ελλάδα που χρειαζόμαστε είναι η ωρίμανση της κοινωνίας. Και η αποδοχή του κρίσιμου ρόλου της επιχειρηματικότητας για την ευημερία και την ανάπτυξη.
Μετά από μια επίπονη περίοδο, όπου πολλές βεβαιότητες ανατράπηκαν, έχει αρχίσει να συνειδητοποιείται ότι οι επιχειρήσεις, και οι επιχειρηματίες ειδικότερα, είναι συντελεστές δημιουργίας και θετικής αλλαγής. Γνωρίζουμε ότι οι ικανοί επιχειρηματίες διαθέτουν ορισμένα κοινά νοητικά και ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά. Διαθέτουν όραμα, πάθος, αποφασιστικότητα, υπομονή, υπευθυνότητα, ήθος, αυτοπεποίθηση. Ανθεκτικότητα στα εμπόδια και την αποτυχία, αντίληψη για τη βιώσιμη ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα στην αλλαγή και διάθεση για καινοτομία. Οι ικανότητες αυτές, ενώ είναι έμφυτες μπορούν και να καλλιεργηθούν και μέσω της επιχειρηματικής εκπαίδευσης.
Επιχειρηματική εκπαίδευση επιχειρηματική κουλτούρα
Για αυτό και έχει ιδιαίτερη αξία «το κράτος να συμβάλει στην απελευθέρωση των παραγωγικών δυνάμεων της οικονομίας… Να βοηθήσει να γίνει μόδα η επιχειρηματικότητα στη νεολαία. Να μπει στα σχολεία, να παντρευτεί με το εκπαιδευτικό μας σύστημα». Το έθεσε εύστοχα ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, κ. Δημήτρης Παπαλεξόπουλος.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε ότι η ΕΕ τα τελευταία χρόνια έχει θέσει ως προτεραιότητα την ένταξη προγραμμάτων επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ιδιαίτερα στην πρώιμη ηλικία.
Η επιχειρηματική εκπαίδευση αναπτύσσει ήπιες δεξιότητες.
Όπως σημειώνεται στην πρόσφατη ειδική έκθεση του ΣΕΒ για το θέμα, η επιχειρηματική Εκπαίδευση καλλιεργεί το επιχειρηματικό πνεύμα και τη δημιουργική σκέψη. Και εφοδιάζει τους νέους με αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα.
Η αξία της επιχειρηματικής εκπαίδευσης συνίσταται, επίσης, στο ότι δεν στοχεύει αποκλειστικά στη δημιουργία νέων επιχειρηματιών. Στοχεύει γενικότερα στην ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων, που βοηθούν το μαθητή να σκέφτεται θετικά. Να δρα ενεργά και να συμπεριφέρεται με ήθος και υπευθυνότητα σε κάθε πτυχή της επαγγελματικής και κοινωνικής ζωής. Η επιχειρηματική εκπαίδευση συμβάλει στη ανάπτυξη του μαθητή. Και στο μετασχηματισμό του σχολείου σε σύγχρονη κοινότητα μάθησης. Αξιοποιεί ένα νέο παιδαγωγικό μοντέλο, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται η βιωματική μάθηση και η πρακτική μάθηση με βάση την ομαδική εργασία.
Πως θα γίνει μόδα στους μαθητές
Στη χώρα μας, μέσω των προγραμμάτων του Junior Achievement Greece (πρώην Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων) χιλιάδες μαθητές σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία έχουν έρθει σε επαφή με την έννοια της επιχειρηματικότητας. Τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά.
Αποτελεί, επίσης, ένα πολύ θετικό πρώτο βήμα, η πρόσφατη ένταξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, ως διακριτού θεματικού κύκλου, στα εργαστήρια δεξιοτήτων που εισάγονται πιλοτικά στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το σχολικό έτος 2020-21, σύμφωνα με το Ν. 4692/2020.
Η εμπειρία δείχνει ότι το κλειδί της επιτυχίας είναι η αποτελεσματική συνεργασία. Η ώσμωση της εκπαιδευτικής με την επιχειρηματική κοινότητα.
Εν κατακλείδι, σε μια εποχή που πρώτη ύλη για τη δημιουργία είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο, η διαρκής ανάπτυξή του με τις κατάλληλες γνώσεις, ικανότητες και επιχειρηματικές δεξιότητες αποτελεί εθνική επένδυση.