ΑΗ…COCA COLA(S)

Μοίρασε το

του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΜΠΡΑ (Μαθητής Α΄ Λυκείου, Ζωγράφου)

Σήμερα πόσοι από εμάς θα αναλογιστούν το αληθινό νόημα αυτών των εορταστικών ημερών. Άραγε, πόσοι από εμάς τις ημέρες αυτές θα δώσουν νόημα σε λέξεις και έννοιες σαν αυτές, “αγάπη”, “αλληλεγγύη”, “προσφορά στον συνάνθρωπο”…!

Βλέποντας τηλεόραση είναι πλεόν αντιληπτό και καταλαβαίνει κανείς πως φθάσαμε ως εδώ. Μόνο για προσφορές σε κινητά τηλέφωνα, ρούχα, ταξίδια, και πάσης φύσεως αγορές.Λέξη για προσφορές στους συνανθρώπους μας.

Να προσφέρουμε λίγη, έστω παρέα σε άπορους, γέρους και ορφανά. Αλλά και μετά τις γιορτές εκείνο που θα μας απασχολεί είναι πόσα ευρώ ξοδέψαμε σε δώρα, εξόδους,  στολίδια, βενζίνες….! Και αυτό, διότι σήμερα, οι άνθρωποι θεωρούν πως η πραγματική ευτυχία βρίσκεται στην απόκτηση καταναλωτικών ειδών και η προσφορά τους μετρά την αγάπη που οφείλουν. Πόσο προσπαθήσαμε να εξαγοράσουμε τη χαρά  με πολύχρωμα πακέτα;  Αλλά και πόσο βαθειά εκτιμήσαμε αυτά που έχουμε; Αυτά, ως πρόλογο,μδιότι στη συνέχεια, θέλοντας να είμαι στο πνεύμα των καιρών,  αισθάνομαι την ανάγκη να περιγράψω το κυρίαρχο πρόσωπο των ημερών και τα συμπεράσματα δικά σας .

Ο Άι Βασίλης είναι ακριβώς ο “Πατέρας Χριστούγεννα” των Άγγλων, ο “Περ Νοέλ” των Γάλλων, ο “Σίντερ-Κλάας” των Ολλανδών, ο “Βάιναχτσμαν” των Γερμανών, ο “Λαμ-Κουνγκ-Κουνγκ” (= ο Καλός γερο-πατέρας) των Κινέζων, ο “Χοτέισο” των Ιαπώνων. Για τους Ορθόδοξους ο Άγιος Βασίλης είναι ο Μέγας Βασίλειος, ο οποίος έζησε στη Καππαδοκία που αφιέρωσε σχεδόν όλη του τη ζωή στη βοήθεια προς τον συνάνθρωπο και που θεωρείται στη παγκόσμια ιστορία ως ο εμπνευστής αλλά και πρώτος δημιουργός της οργανωμένης φιλανθρωπίας. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Μέγας Βασίλειος ήταν ψηλόλιγνος, με μαύρα μάτια και γένια. Ο Μέγας Βασίλειος πέθανε την 1 Ιανουαρίου του 379. Αυτή η ημερομηνία, ημέρα θανάτου του, διατηρούμενη στη παράδοση, θεωρήθηκε (πρώτα) απ΄ όλους χριστιανικούς λαούς ότι φέρνει ευλογία και τύχη στη νέα χρονιά. Στη Δύση το πρόσωπο του Αγίου Βασιλείου ταυτίστηκε με την ιστορία του Αγίου Νικολάου.

Οι βόρειοι λαοί έχουν προσθέσει στοιχεία  δικών τους παραδόσεων (τάρανδοι, έλκηθρο, άστρο του Βορρά, μεγάλες κάλτσες κλπ. Στα ελληνικά δεδομένα η μετατροπή αυτή, πέρασε περίπου στη δεκαετία του 1950-1960, κυρίως στον αστικό πληθυσμό από τους μετανάστες που με τις ευχητήριες κάρτες τους εισήγαγαν τον “Δυτικό” Άϊ-Βασίλη . Για την ιστορία, το 1804, ο John Pintard, μέλος της New York Historical Society, στην ετήσια συγκέντρωση του συλλόγου, μοίρασε ξυλογραφίες με τη μορφή του Αγίου Νικολάου με φόντο κάλτσες γεμάτες παιχνίδια και φρούτα, κρεμασμένες πάνω από ένα τζάκι. Το 1809 ο Washington Irving βοήθησε να ανεβεί η δημοτικότητα του Sinterklaas, όταν στο βιβλίο του The History of New York ανέφερε τον Άγιο Νικόλαο σαν προστάτη άγιο της Νέας Υόρκης. Το 1822 ο Αμερικανός συγγραφέας Κλέμεντ Μουρ έγραψε το ποίημα «The Night Before Christmas» στην εφημερίδα «Sentinel» για τις τρεις κόρες τουκαι εδώ έχουμε την πρώτη περιγραφή του Santa Claus και της δράσης του στη σημερινή παγκόσμια εκδοχή. Σύμφωνα με άλλη άποψη ο Άγιος Βασίλης δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Εμφυλίου, όταν ο Τόμας Νάστ πατέρας του χιουμοριστικού αμερικανικού σχεδίου ο οποίος εργαζόταν  στο μεγαλύτερο περιοδικό της εποχής του  Harper’s Weekly, παρουσίασε  τον Άγιο Βασίλη με τα χαρακτηριστικά ενός ευτραφούς άνδρα, ολοστρόγγυλου και ροδαλού, καλυμμένου από άστρα, ο οποίος μοίραζε δώρα σε ένα στρατόπεδο των Βορείων.

Η παράδοση σύμφωνα με την οποία κατεβαίνει  μέσα από καμινάδες για να δώσει δώρα στα παιδιά, προέρχεται από το ποίημα του Κλέμεντ Μούρ «Μια επίσκεψη του Αγίου Νικόλα», όπου δανείστηκε την ιδέα της καμινάδας, μαζί με την ιδέα του έλκηθρου και των οκτώ ελαφιών που το σέρνουν, από ένα φινλανδικό παραμύθι. Μέχρι τη δεκαετία του 1930 η στολή του Αϊ-Βασίλη είχε τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Το 1931 ο αμερικανός σχεδιαστής Χέιντον Σάντμπλομ, για τις ανάγκες ενός διαφημιστικού της Coca-Cola, έβαψε τη στολή του αγίου με το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα του αναψυκτικού. Η διαφήμιση δε αυτή υπήρξε εμπορικά τόσο επιτυχής που έμελλε να γίνει σήμα δημοτικότητάς της ανά τον κόσμο. Η μακρόχρονη χρήση του σε διαφημίσεις της Coca-Cola παγίωσε την εμφάνισή του.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου