ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΙΣΚΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ …ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ

Μοίρασε το

του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΚΛΟΥΜΠΕΡΗ

Ο ανασχηματισμός …της νύχτας – όπως χαρακτηρίστηκε – λόγω του πολύ προχωρημένου της ώρας των ανακοινώσεων, επικοινωνιακά τουλάχιστον, εξελίχθηκε σε «φιάσκο» και κατά μία έννοια η νέα κυβέρνηση ξεκινά «με το αριστερό».

Η επικοινωνία για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται «αχίλλειος πτέρνα» του συστήματος εξουσίας του Γιώργου Παπανδρέου… Σε επίπεδο ουσίας, καθώς ως γνωστόν οι συζητήσεις για τον κάθε ανασχηματισμό -κατά παράδοση- δεν κρατάνε περισσότερο από δυο–τρεις ημέρες, η πολιτική πρωτοβουλία του πρωθυπουργού να επιφέρει τελικά σοβαρές ανακατατάξεις στο κυβερνητικό σχήμα, αντί της επιλογής να περιοριστεί στις τρεις αναπληρώσεις κενών των υφυπουργών που μετακόμισαν στην Αυτοδιοίκηση, οδηγεί σε ορισμένα βασικά συμπεράσματα σχετικά με τις αποφάσεις που έλαβε:

– Το μνημόνιο με την τρόικα παραμένει το «ευαγγέλιο» και οι επιλογές στα πρόσωπα που εισήλθαν στην κυβέρνηση αλλά ιδίως εκείνων των υπουργών που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ενισχύθηκαν (Ραγκούσης, Χρυσοχοϊδης, Παπακωνσταντίνου, Λοβέρδος) έγιναν ακριβώς με κριτήριο ο «όρκος» να τηρηθεί πιστά και απαρέγκλιτα.

– Η παλιά και έμπειρη φουρνιά επιστρέφει δυναμικά σε κυβερνητικά πόστα (Σκανδαλίδης, Παπουτσής, Χυτήρης). Με την κομματική βάση να γκρινιάζει επί ένα χρόνο τόσο διότι δε λαμβάνεται υπόψη η γνώμη της όσο και εξαιτίας της ανακολουθίας προεκλογικών υποσχέσεων – κυβερνητικών έργων, τα εν λόγω υπουργικά στελέχη αναλαμβάνουν την πρόσθετη αποστολή να εκτονώσουν τις δυσαρέσκειες και να περιορίσουν τις διαρροές προς άλλους πολιτικούς οργανισμούς.

– Η επανασύσταση δομών όπως το Υπουργείο Ναυτιλίας έστω και υπό νέα ονομασία (Θαλάσσιων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας) συνεπάγεται εγκατάλειψη πειραμάτων της αρχικής περιόδου και ερμηνεύεται ως έμμεση ομολογία αποτυχίας ή το λιγότερο λανθασμένης πολιτικής εκτίμησης. «Μαθαίνουμε από τις επιλογές μας και τις αξιολογούμε συνέχεια. Είναι ζωτική η ανάγκη επαναξιολόγησης των λειτουργιών του επιτελικού κράτους, γιατί οι χρονίζουσες δομικές δυσλειτουργίες είναι πολλές», απαντά το Μέγαρο Μαξίμου.

– Ο ανασχηματισμός θεωρήθηκε ευκαιρία, ώστε με εύσχημο τρόπο το κόμμα να αλλάξει γραμματέα, μιας και από την πρώτη στιγμή ο Σωκράτης Ξυνίδης έμοιαζε «έξω από τα νερά του» έχοντας στην πλάτη τα απαιτητικά καθήκοντα που του ανέθεσε απότομα ο Γιώργος Παπανδρέου. Αλλαγές επέρχονται και στην ηγετική πυραμίδα της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ μετά την αξιοποίηση του Χρήστου Παπουτσή στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με τη σίγουρη λύση του έμπιστου στον πρωθυπουργό, Μιλτιάδη Παπαϊωάννου.

0Οι προτεραιότητες

– Αναμφισβήτητη προτεραιότητα καθίσταται η ανάπτυξη, που θα είναι άλλωστε το στοίχημα για να γλιτώσει η χώρα τα χειρότερα και να απεγκλωβιστεί από την ύφεση. «Χωρίς ο κίνδυνος να έχει περάσει, χωρίς να σημαίνουμε λήξη συναγερμού, είμαστε πλέον σε θέση να στρέψουμε την προσοχή μας ακόμη περισσότερο και σε προτεραιότητες πέρα από την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης», διαμηνύει το πρωθυπουργικό περιβάλλον. Οι ενέργειες για νέο Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης υπό το Μιχάλη Χρυσοχοϊδη αλλά και η επίσημη ανάθεση στο Χάρη Παμπούκη των ξένων επενδύσεων σε αυτό το συμπέρασμα κατατείνουν.

– Ο περαιτέρω περιορισμός των κρατικών δαπανών κατά περίπου 30%, η εξυγίανση των προβληματικών ΔΕΚΟ, η αντιμετώπιση της «μαύρης τρύπας» στον τομέα της Υγείας και η πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελούν τις πιο κρίσιμες μάχες που έχει ενώπιόν της η νέα κυβέρνηση και οφείλει να τις κερδίσει.

– Αναμόρφωση και εξορθολογισμός του συνολικού συστήματος διακυβέρνησης. Σύμφωνα με τα σχέδια του κ. Παπανδρέου, για την επίτευξη της προτεραιότητας αυτής κομβικό ρόλο θα διαδραματίσει ο αναβαθμισμένος πλέον Γιάννης Ραγκούσης, ο οποίος -χωρίς να ονομάζεται- γίνεται «υπουργός-συντονιστής» και στα νέα του καθήκοντα είναι η εκπόνηση ενός συνεκτικού, στρατηγικού, πολιτικού και επικοινωνιακού σχεδιασμού προώθησης του κυβερνητικού έργου.

Οι αντιφάσεις

– Το πάθημα με τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων της πρώτης περιόδου δε φαίνεται να έγινε μάθημα για τους επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου. Δεν εξηγείται διαφορετικά το νέο μπλέξιμο που θα δημιουργηθεί για διάφορα ζητήματα και το ποιο Υπουργείο θα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιθανό να επαναληφθεί το περσινό αλαλούμ.

Πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα των εμπλοκών που ενδέχεται να προκύψουν είναι οι επενδύσεις που συνδέονται άμεσα με το αναπτυξιακό σκέλος που ελέγχει πλέον ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ωστόσο η αρμοδιότητα δόθηκε στον Χάρη Παμπούκη, η προστασία του καταναλωτή που δόθηκε «προίκα» στην Λούκα Κατσέλη για να πει «ναι» για το Υπουργείο Εργασίας, όμως δεν έχει καμία σχέση με το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει, ο ΕΦΕΤ που για ακόμη μια φορά θα γίνει «μπαλάκι» μεταξύ των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης (εκεί ανήκει σήμερα) και Υγείας (πληροφορίες αναφέρουν ότι παίρνει την αρμοδιότητα), ο ΟΠΑΠ που είναι άγνωστο αν θα εποπτεύεται από τον Ανδρέα Λοβέρδο ή τον Παύλο Γερουλάνο. Τα Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία θα είναι έτοιμα σε δύο εβδομάδες, θα αποσαφηνίσουν το θολό τοπίο κανείς όμως δε στοιχηματίζει ότι οι εμπλεκόμενοι υπουργοί θα τα δεχτούν αναντίρρητα…

– Το λιτό και ευέλικτο σχήμα, το οποίο είχε πολυδιαφημίσει προεκλογικά ο πρωθυπουργός από τα ξημερώματα της Τρίτης αποτελεί παρελθόν. Η ανασχηματισμένη κυβέρνηση έχει άρωμα… Ανδρέα Παπανδρέου, προκειμένου να χωρέσουν όλοι. Από την πλευρά της, η Ηρώδου Αττικού δικαιολογείται: «Ο αυξημένος αριθμός έχει άμεση σχέση με τις αυξημένες ανάγκες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Προφανώς και επιλογή μας είναι πάντα τα όσο το δυνατόν μικρότερα σχήματα. Αλλά δεν θα προσαρμόσουμε τις ανάγκες στις επιλογές μας, αλλά τις επιλογές μας στις ανάγκες που υπάρχουν»!

Τα ερωτηματικά και τα ρίσκα

– Η επίλυση των επικοινωνιακών προβλημάτων της κυβέρνησης παραμένει άδηλη, παρά το γεγονός ότι ένας από τους λόγους του ανασχηματισμού, ήταν η βελτίωση του ελλιπούς συντονισμού της και η πιο αποτελεσματική της λειτουργία.

– Η δημιουργία «διδύμων» με υπουργούς και αναπληρωτές συνιστά ένα εγχείρημα με ρίσκο που δεν αποκλείεται να μετατραπεί σε «μπούμερανγκ» για την εύρυθμη κυβερνητική λειτουργία σε περίπτωση που η χημεία τους δεν ταιριάξει και καταλήξουν να αλληλοϋπονομεύονται.

– Η μεθοδευμένη ανάδειξη του Γιάννη Ραγκούση σε Νο2 εγκυμονεί κινδύνους «έκρηξης» του Θεόδωρου Πάγκαλου αλλά και του Χάρη Παμπούκη, εφόσον διαπιστωθεί ότι εκτοπίζονται από τον επιτελικό τους ρόλο στην ανθρωπογεωγραφία της κυβέρνησης.

– Η μετακίνηση Ξυνίδη στην κυβέρνηση από το κόμμα, αν και αναμενόμενη αφού το σενάριο κυκλοφορούσε από καιρό στα δημοσιογραφικά γραφεία, κρίνεται ριψοκίνδυνη λόγω της πολιτικής συγκυρίας. Βρισκόμαστε δύο μήνες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές και ο κομματικός μηχανισμός θα πρέπει να «φουλάρει» τις μηχανές, όμως ο γραμματέας του… θα ασχολείται πλέον με την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και ο διάδοχός του Μιχάλης Καρχιμάκης δε γνωρίζουμε ακόμη πότε θα εγκατασταθεί στην Ιπποκράτους (βάσει καταστατικού την υποψηφιότητά του πρέπει να εγκρίνει το Εθνικό Συμβούλιο που συνεδρίασε το Σαββατοκύριακο το μόλις περασμένο Σαββατοκύριακο).

Για να ολοκληρώσουμε την ανάλυσή μας όπως την ξεκινήσαμε, να μην ξεχάσουμε να επισημάνουμε τα έντονα επικοινωνιακά χαρακτηριστικά που θα επιχειρήσει να προσδώσει η «ανανεωμένη» κυβέρνηση κατά την τετραήμερη παρουσία της στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή τα εγκαίνια της 75ης Διεθνούς Έκθεσης. Είναι σαφές ότι ο ανασχηματισμός θα ενισχύσει τον πρωθυπουργικό ισχυρισμό για «νέο κύκλο που ανοίγει στην προσπάθεια για έξοδο από την κρίση», μεταφέροντας έτσι παροδικά το κέντρο βάρους των συζητήσεων στο πάζλ των προσώπων αντί του προαναγγελθέντος αδειανού «κοινωνικού πακέτου» και του αναιμικού αντισταθμίσματος προς τα σκληρά μέτρα που ελήφθησαν.  

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου