Για μια νέα θεσμική αρχιτεκτονική

Ο Κώστας Χριστίδης αναδεικνύει εκ νέου την ανάγκη να υπάρξει μια νέα θεσμική αρχιτεκτονική με αφορμή μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που ξεκίνησε από τις στήλες καθημερινής εφημερίδας, των κυρίων Θοδωρή Φορτσάκη, Άδωνι Γεωργιάδη και  Στέφανο Μάνο. new deal

Μοίρασε το

Ο Κώστας Χριστίδης αναδεικνύει εκ νέου την ανάγκη να υπάρξει μια νέα θεσμική αρχιτεκτονική με αφορμή μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που ξεκίνησε από τις στήλες καθημερινής εφημερίδας, των κυρίων Θοδωρή Φορτσάκη, Άδωνι Γεωργιάδη και ΣτέφανοΜάνο.


Οι συχνές πρόωρες εκλογές (μεταξύ 2007 και 2015 είχαμε έξι βουλευτικές εκλογές!) δημιουργούν αβεβαιότητα.Πλήττουν την οικονομία. Θα ήταν σημαντικό να καθιερωθεί σταθερή κυβερνητική / κοινοβουλευτική θητεία κατά προτίμηση πενταετούς διάρκειας. Μάλιστα η διεξαγωγή βουλευτικών εκλογών ει δυνατόν να συμπίπτει με τις ευρωεκλογές και τις αυτο-διοικητικές εκλογές. Έτσι η αντιπολίτευση δεν θα είναι σε θέση να δημιουργεί κλίμα πολιτικής αστάθειας. Ούτε να ζητάεκλογές όποτε κρίνει ότι οι δημοσκοπήσεις την ευνοούν. Ούτε η κυβέρνηση να προκηρύσσει πρόωρες εκλογές, επικαλούμενη προσχηματικά “εθνικούς λόγους”.
Στο πλαίσιο αυτό, η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας θα μπορούσε να ολοκληρώνεται στην τρίτη ψηφοφορία. Με απλή πλειοψηφία των βουλευτών. Εναλλακτικά να παρατείνεται η θητεία του απερχομένου Προέδρου μέχρι την τακτή ημερομηνία διεξαγωγής βουλευτικών εκλογών.

Για μια νέα θεσμική αρχιτεκτονική

Μείωση του αριθμού των βουλευτών σε 200 και κατάργηση του σταυρού προτίμησης. Θα επιφέρει, πιθανότατα, μικρότερη διακίνηση μαύρου πολιτικού χρήματος. Και επιλογήκαλύτερης ποιότητας υποψηφίων (είδους ουσιώδους εν ανεπαρκεία).
Παράλληλα,

  • Καθιέρωση απόλυτου ασυμβίβαστου μεταξύ των ιδιοτήτων βουλευτή και υπουργού.
  • Θέσπιση ανώτατου χρονικού ορίου δύο πλήρων θητειών για κάθε αιρετό πολιτικό αξίωμα, που συνεπάγεται άσκηση εκτελεστικής εξουσίας.
  • Αναμόρφωση των διατάξεων περί πολιτικής ευθύνης υπουργών και ασυλίας βουλευτών.
  • Περιορισμός του αριθμού των υπουργών σε 12, οι ίδιοι να επιλέγουν τους υφυπουργούς τους, να καταργηθούν οι γενικοί γραμματείς και να αντικατασταθούν από γενικούς διευθυντές (δημοσίους υπαλλήλους).
  • Περιορισμός του αριθμού των πάσης φύσεως μισθοδοτούμενων από το δημόσιο σε ένα ποσοστό επί του συνολικού πληθυσμού, κατάργηση της μονιμότητας των νεο-προσλαμβανομένων, υποχρεωτική αξιολόγηση ατόμων και φορέων σε όλο τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
  • Αλλαγή της συνδικαλιστικής νομοθεσίας, θέσπιση αυστηρότερων όρων και διαδικασιών για απεργίες δημοσίων υπαλλήλων και υπαλλήλων ΔΕΚΟ.
  • Δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων με συγκεκριμένους όρους και κρατική εποπτεία.
  • Καθιέρωση συνταγματικών περιορισμών δημοσιονομικής φύσεως (όπως : ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί, περιορισμός του φόρου εισοδήματος σε ένα ποσοστό επί του βεβαιωμένου εισοδήματος κάθε φορολογούμενου, περιορισμός της δυνατότητας δανεισμού του κράτους σε ένα ποσοστό των ετήσιων δημόσιων εσόδων, κλπ.)
  • Δυνατότητα υπαγωγής σημαντικών επενδύσεων για την εθνική οικονομία σε ειδικό καθεστώς με φορολογικές και διαδικαστικές ρυθμίσεις εγγυημένης, δεκαετούς διάρκειας.

Ένας διακεκριμένος δημοσιογράφος του Economist έχει γράψει ότι ‘’όπως ένα βιολογικό ανοσοποιητικό σύστημα εξασθενεί όταν δεν δοκιμάζεται, έτσι και το πολιτικό σύστημα γίνεται νωθρό και ευάλωτο όταν δεν αντιλαμβάνεται την ύπαρξη καμίας απειλής’’. Για την αντιμετώπιση των απειλών και των προβλημάτων μία νέα θεσμική αρχιτεκτονική – χωρίς να είναι πανάκεια – μπορεί να βελτιώσει την λειτουργία της ελληνικής πολιτείας.

Διαβάστε το προηγούμενο άρθρο του Κώστα Χριστίδη στο new deal

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου