Το διαχρονικό περιβαλλοντικό έγκλημα τελειώνει

Ο Μάξιμος Σενετάκης εξηγεί τους λόγους που ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιμένει στο διάλογο με την Τουρκία παρά την κλιμακούμενη τουρκική προκλητικότητα, υπογραμμίζοντας πως δεν είναι ένδειξη φόβου, αλλά αυτοπεποίθησης. new deal

Μοίρασε το

Ο Μάξιμος Σενετάκης απορρίπτει τις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ για δήθεν το περιβαλλοντικό έγκλημα που διέπραξε η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο Χατζηδάκη που ψηφίστηκε αυτή την βδομάδα στη Βουλή. Αντιθέτως, σημειώνει ότι το περιβαλλοντικό έγκλημα που διαχρονικά υφίσταται στη χώρα, τώρα τελειώνει…


Το περιβαλλοντικό πρόβλημα της χώρας το γνωρίζουμε όλοι. Σε κάθε γωνιά της πανέμορφης αυτής χώρας εντοπίζουμε μικρές ή εξόφθαλμες αυθαιρεσίες. Αυθαιρεσίες που προσβάλουν και την αισθητική μας, αλλά κυρίως τον πολιτισμό και την Ιστορία μας. Το κυριότερο δε, εμποδίζουν την αξιοποίηση αυτού του μοναδικού αγαθού που μας χάρισε η Φύση για να δημιουργηθεί προκοπή και ευημερία για όλους τους Έλληνες.

Η υπερπροστασία παράγει (τελικά) αυθαιρεσία

Και το οξύμωρο ποιο είναι; Ότι στο όνομα της προστασίας του φυσικού μας πλούτου γίνονται οι μεγαλύτερες αυθαιρεσίες. Έχει επιβληθεί διαχρονικά ένα καθεστώς καθολικής (και κακώς εννοούμενης) προστασίας του περιβάλλοντος που αντίκειται σε λογική και ανάγκες, με αποτέλεσμα να μην επιτρέπεται τίποτα, αλλά τελικά όλα να επιτρέπονται.

Από που να αρχίσει και που να τελειώσει κανείς;

Αυτό ναι, πράγματι, είναι ένα διαχρονικό “περιβαλλοντικό έγκλημα” για να επικαλεστώ τον κ. Φάμελο, ο οποίος ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ υποβλήθηκε σε μια πρωτόγνωρη πολιτική θυσία: Να Αντιπολιτεύεται τον ίδιο του τον εαυτό. Να αμφισβητεί τις αποφάσεις που ο ίδιος έπαιρνε ως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος λίγους μήνες νωρίτερα. Δεν γνωρίζω τους λόγους που ο κ. Τσίπρας τον υπέβαλε σε αυτό το μαρτύριο. Καταλαβαίνω όμως ότι ή τότε “εγκληματούσε” ή τώρα έλεγε ψέμματα.

Τέλος στο διαχρονικό περιβαλλοντικό έγκλημα

Πάντως αλήθεια είναι πως πράγματι, υφίσταται διαχρονικά ένα περιβαλλοντικό έγκλημα στη χώρα μας. Ουδείς το αμφισβητεί αυτό και για αυτόν ακριβώς τον λόγο, ΔΕΝ μπορεί να αμφισβητούμε αυτούς που αναλαμβάνουν το βάρος να βάλουν τέρμα σε αυτό το έγκλημα.

Κι αυτοί έχουν ονοματεπώνυμο: Λέγονται: Κυριάκος Μητσοτάκης, Κωστής Χατζηδάκης, κυβέρνηση της ΝΔ!

Με αυτό το νομοσχέδιο – μαμούθ των 10 κεφαλαίων και των 130 άρθρων σταματάμε διαχρονικά εγκλήματα!

Έγκλημα 1ο Καθαρή ενέργεια.

Την ζητούν οι περιβαλλοντικά ευαίσθητοι φίλοι μας της αντιπολίτευσης. Την προωθήσαν όταν τους δόθηκε η ευκαιρία; Όχι. Τώρα λοιπόν η ευκαιρία ήρθε σε αυτήν την κυβέρνηση. Ο “πράσινος Πρωθυπουργός” ο Κυριάκος Μητσοτάκης χάραξε την κεντρική στρατηγική. Ο υπουργός, ο Κωστής Χατζηδάκης, την υλοποιεί.

Θέλουμε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες. Τις έχουμε; Σε αφθονία. Ήλιο και Αέρα μας δώρισε η Φύση. Κι εμείς καίμε λιγνίτη. Ή εισάγουμε πανάκριβη ενέργεια. Δεν είναι αυτό έγκλημα; Δεν είναι έγκλημα να υπάρχουν επιχειρηματίες που να θέλουν να επενδύσουν στην παραγωγή ηλιακής και αιολικής ενέργειες και να περιμένουν τέσσερα και οκτώ χρόνια αντίστοιχα για να αδειοδοτηθούν; Δεν είναι έγκλημα να εκκρεμμούν 1.500 αιτήσεις αδειοδότησης από το 2016;

Όλα αυτά τελειώνουν. Πως; Στα κεφάλαια 1 και 2 του νομοσχεδίου:

α. Απλοποιώντας τις διαδικασίες για αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα (δεν ανακαλύπτουμε δικά μας)

β. δημιουργώντας ηλεκτρονικό περιβαλλοντικό μητρώο και

γ. αναθέτοντας τις αξιολογήσεις σε πιστοποιημένους ιδιώτες (άρθρο 7).

(Εδώ, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι το ΤΕΕ μπορεί να συμβάλει στην πιστοποίηση, λειτουργία, και τον τρόπο επιλογής των μελετητών, όπως συμβαίνει και στους ελεγκτές δόμησης)

Κι επειδή κάποιοι θα θέσουν επιφυλάξεις για το ότι παρακάμπτεται η Δημόσια Διοίκηση.

Δεν παρακάμπτεται. Σε αυτή ανήκει η τελική έγκριση, απλά αποφορτίζεται από διαδικασίες. Και οι επιστήμονες μηχανικοί που θα τις αναλάβουν θα είναι πιστοποιημένοι με αυστηρά κριτήρια επιλογής, με ποινές αν παραβιάσουν το νόμο και με την λεπτομέρεια να αναλαμβάνουν υποθέσεις με κλήρωση ΧΩΡΙΣ να έρχονται σε επαφή με τον επενδυτή. Πιο διαφανές νομίζω δεν γίνεται.

(Το θέμα φυσικά εδώ είναι να αποσαφηνιστεί η σχέση της Υπηρεσία με τον ανεξάρτητο ελεγκτή ώστε να μην μπούμε σε νέο κύκλο καθυστερήσεων…)

Έγκλημα 2ο. Περιοχές NATURA

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρέπει να προστατεύουμε την Φύση. Ειδικά, περιοχές απαράμιλλου κάλους. Το κάνουμε με το να θεωρούμε πως το 30% της ελληνικής επικράτειας είναι NATURA και κατά το νόμο υπερπροστατεύεται; Η πραγματικότητα μας διαψεύδει. Όχι μόνο δεν υπερπροστεύεται, αλλά πλείστες είναι οι περιπτώσεις αυθαιρεσίας.

Υπάρχει κανείς νοήμων άνθρωπος που να θέλει να διατηρηθεί αυτό το μοντέλο ….νομιμοποιημένης ανομίας και παρανομίας; Υπάρχει κανείς υπεύθυνος πολίτης που να υποστηρίξει ένα μοντέλο που αποδεδειγμένα εξυπηρετεί λίγους σε βάρος των πολλών (και του περιβάλλοντος φυσικά); Ως πότε θα ανεχόμαστε κάποιοι να υποδύονται τους περιβαλλοντικά ευαίσθητους, ώστε στο όνομα της υπερευαισθησίας τους και της υπερπροστατευτικότητας του περιβάλλοντος να διαπράττονται οι πλέον επαίσχυντες αυθαιρεσίες;

Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής

Η παρούσα κυβέρνηση δεν μένει άπραγη να παρακολουθεί αυτή την κατάσταση να επιδεινώνεται. Στο κεφάλαιο 3 του νομοσχεδίου μπαίνει τέλος:

Αντικαθίστανται οι οκτώ υποστελεχωμένοι φορείς του ΣΥΡΙΖΑ με την αστεία χρηματοδότηση των 8 εκ. €, με μια κεντρική δομή. Αυτή ήταν η πρόταση των περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως προέκυψε από εκτενή διαβούλευση, αυτήν υιοθέτησε η κυβέρνηση.

Δημιουργείται λοιπόν ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής στα πρότυπα αντίστοιχων Οργανισμών της Ιρλανδίας, της Πορτογαλίας, της Φιλανδίας. Ο Οργανισμός θα στελεχωθεί από επιστήμονες μέσω ΑΣΕΠ και θα έχει όλα τα εφόδια για να κάνει την δουλειά του;

Και πως θα την κάνει; Στο κεφάλαιο 4 προσδιορίζεται τι επιτρέπεται και τι όχι. Τι αναπτύσσεται και πως. Γιατί ό,τι αξιοποιείται προστατεύεται. Και για να προστατευτεί πρέπει να αξιοποιηθεί.

Τέσσερις ζώνες αξιοποίησης και προστασίας

Τέλος στην αυθαιρεσία μπαίνει με τον προσδιορισμό τεσσάρων ζωνών περιβαλλοντικής προστασίας.

Με βάση την κοινοτική, πάντα, νομοθεσία, προσδιορίζονται

  • Ζώνη απόλυτης προστασίας της Φύσης,
  • Ζώνη προστασίας της Φύσης,
  • Ζώνη Διαχείρισης Οικοτόπων και Ειδών και
  • Ζώνη Βιώσιμης Διαχείρισης Φυσικών Πόρων.

Έτσι καθορίζονται με σαφήνεια οι χρήσεις και οι δραστηριότητες (πολλές προϋπήρχαν στο προεδρικό διάταγμα 59/2018 του ΣΥΡΙΖΑ) και πλέον αφήνεται στους μελετητές (τους επιστήμονες τους οποίους εμπιστευόμαστε) να ορίσουν τις χρήσεις που επιτρέπονται, για να αξιοποιηθεί και προστατευτεί το περιβάλλον. Γιατί μέχρι τώρα επιτρέπονταν σχεδόν τα πάντα. Η μόνη ασφαλιστική δικλείδα ήταν η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Τώρα η εκπόνηση της μελέτης είναι εξειδικευμένη και συγκεκριμένη, εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες κατάχρησης.

Έγκλημα 3ο. Καλλιέργειες δασικών περιοχών.

Εδώ η υποκρισία του κράτους έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Άνθρωποι που καλλιεργούν επί χρόνια χωράφια, το κράτος τα θεωρεί δασικά. Τους ζητά να επαναγοράσουν τα χωράφια τους και τους κρατά όμηρους δικαστικών διενέξεων για να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες. Ήδη, κατά την ανάρτηση του ήμισυ των δασικών χαρτών της χώρας, έχουν υποβληθεί 170.000 ενστάσεις. Ενστάσεις από αγροτικές οικογένειας που και την δυνατότητα να επιδοτηθούν, δεν έχουν και με πρόστιμα και κυρώσεις απειλούνται.

Ε αυτό θα σταματήσει τώρα! Το κράτος χωρίς πλέον να ταλαιπωρεί τους πολίτες να αποδείξουν τα αυτονόητα, αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

Έγκλημα τέταρτο! Βόθροι, μπάζα χωματερές

Μιλάμε για τριπλό έγκλημα.

Πρώτο έγκλημα που επιβαρύνουμε βάναυσα το περιβάλλον, στερώντας άλλες δυνατότητες αξιοποίησης του. Αξιώνουμε για παράδειγμα να έρθουν υψηλού επιπέδου τουρίστες για να απολαμβάνουν την θέα και την μυρωδιά των σκουπιδιών;

Δεύτερο έγκλημα που χάνεται χρήμα από την ανακύκλωση των αποβλήτων. Ξέρετε, εδώ και χρόνια, λόγω της τεχνολογίας τα απόβλητα είναι χρυσός.

Και τρίτο έγκλημα που το Κράτος, με λεφτά των φορολογουμένων δηλαδή, πληρώνει πρόστιμα στην ΕΕ. Ήδη, τώρα που μιλάμε, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Μύκονος είναι υποψήφιες για νέα πρόστιμα. Δεν επείγει να το λύσουμε το πρόβλημα;

Ε αυτό τελειώνει με τα άρθρα του κεφαλαίου 10. Πως;

Πρώτον. Ο εθνικός σχεδιασμός διαχείρισης αποβλήτων περνάει στον υπουργό. Ο περιφερειακός στο Γενικό Γραμματέα. Δημιουργείται μηχανισμός αντιμετώπισης κρίσης και χρηματοδοτείται απευθείας από το Πράσινο Ταμείο. Στο εξής μια απλή μεταφορά απορριμμάτων δεν θα χρειάζεται τον συντονισμό των περιφερειών και των αποκεντρωμένων διοικήσεων.

Δεύτερον. Όσοι μεταφέρουν απόβλητα υποχρεώνονται να τα δηλώνουν στο ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων. Επίσης οικοδομικές άδειες χωρίς σύμβαση διαχείρισης αποβλήτων δεν θα εκδίδονται. Τα συστήματα διαχείρισης αποβλήτων που λειτουργούν ως το μακρύ χέρι για να οργανώνουν και να εποπτεύουν τη διαδικασία ανακύκλωσης αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη νομιμοποίηση για να φέρουν εις πέρας ένα δύσκολο, αναμφισβήτητα, έργο.

Εντολή για βαθιές τομές

Το γενικό συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι η κυβέρνηση αυτή πήρε ισχυρή εντολή από τον ελληνικό λαό για να προχωρήσει σε βαθιές τομές. Να δώσει τέλος σε χρόνιες παθογένειες, όπως είναι η περιβαλλοντική υποβάθμιση. Να δώσει τέλος σε χρόνιες παθογένειες. Να δώσει λύσεις εκεί που η προηγούμενη δεν τόλμησε.

Ένα από αυτά είναι η περιβαλλοντική υποβάθμιση. Γεννά φτώχεια, γεννά δυστυχία. Εκθέτει τον Πολιτισμό και την Ιστορία μας. Εμποδίζει τις τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες του τόπου.

Πρόκειται για ένα διαρκές έγκλημα εναντίον ημών και των παιδιών μας. Δεν θα μείνουμε άβουλοι θεατές να συζητάμε για το έγκλημα την ώρα που διαπράττεται. Με έργα και όχι με λόγια η κυβέρνηση παρεμβαίνει και την σταματά.

Η ανάπτυξη της χώρας θα προέλθει ξεκινώντας από την αξιοποίηση του μοναδικού φυσικού πλούτου που γενναιόδωρα μας χάρισε η Φύση. Και είναι αμαρτία να σπαταλάμε τόσο άδοξα τα δώρα της.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου