Ο Μιχάλης Κακκογιάνης “δημιούργησε” και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού . Στην Αμερική και την Ευρώπη. Μια προσωπικότητα πολυσύνθετη και πολυτάλαντη, που έβγαλε όλη την αξεπέραστη μυθοπλασία μιας Ελλάδας που σε δύσκολα χρόνια αγωνίζονταν να μείνει όρθια, αλλά και της Κύπρου (γεννήθηκε στη Λεμεσό στις 11 Ιουνίου του 1922) που αγωνίζονταν για την ανεξαρτησία της. Αν μη τι άλλο αυτή η αγωνία του και η μεγάλη ευαισθησία του για την Κύπρο , ο Ελληνισμός του και η αγανάκτηση του για τα δεινά της Μεγαλονήσου , για την εισβολή και την κατοχή , καταγράφτηκαν από τον ίδιο σε ένα μοναδικό δραματοποιημένο ντοικιμαντέρ “Αττίλας 1974” , που εξακολουθεί να συγκλονίζει ακόμα και σήμερα.
Μια Ελλάδα χωρίς τον Κακογιάννη , είναι μια Ελλάδα ακρωτηριασμένη , αφού ένας ακόμα μεγάλος έφυγε μακριά. Μια προσωπικότητα που προέτασσε την ποιότητα και τον στοχασμό και αδιαφορούσε για το ευφήμερο.
Παράλληλα, άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά ως ηθοποιός με κορύφωση την εμφάνισή του στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «Καλιγούλα», ρόλο για τον οποίο τον επέλεξε ο ίδιος ο Αλμπέρ Καμί και τον σκηνοθέτησε ο Αλέξης Σολομός, που επίσης τότε ζούσε στο Λονδίνο. Ήταν οι συμπτώσεις εκείνη την εποχή, που καθόρισαν τη ζωή του.
Η εργασία του Κακογιάννη είναι άρρηκτα δεμένη με τη ζωή του ή μάλλον η ζωή του ήταν η ίδια η δουλειά του. Επιλεκτικός ως προς την τελευταία, ήταν ικανός να συγκρούεται (κάτι που έκανε συχνά) με κρατικούς φορείς, προκειμένου να την προστατεύσει, αλλά και με φίλους του, όπως η Μαρία Κάλλας, όταν ένιωσε πως επενέβαινε στη διδαχή ενός ρόλου προς μία πρωταγωνίστριά του. Και την ίδια στιγμή που υπέγραφε τους «Μποέμ» στη «Τζούλιαρντ» της Νέας Υόρκης, έκανε με την ίδια ευχαρίστηση την «Όμορφη πόλη» στο αθηναϊκό «Παρκ».
Κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Αττίλας 1974». Όπως αφηγείτο ο ίδιος, μόλις είχε σκηνοθετήσει «Οιδίποδα Τύραννο» για το Εθνικό Θέατρο της Ιρλανδίας, όταν έμαθε για την εισβολή. Σε όλη τη διάρκεια της δικτατορίας ο Κακογιάννης δεν είχε έρθει στην Ελλάδα. Άλλωστε, ήταν από τους πρώτους που την 21η Απριλίου του 1967 έκανε δηλώσεις στα γαλλικά ραδιόφωνα, αλλά και από εκείνους που συνεργάστηκαν ειδικά με τη Μελίνα στον αντιχουντικό αγώνα.
«Έζησα καλή ζωή, ασχέτως αν ποτέ δεν έκανα οικογένεια. Αγάπησα πλάσματα, που με μεγαλύτερη παραφορά αγάπησαν εμένα, έσπασα συχνά τις ερωτικές συμβάσεις, που η τρέχουσα ηθική επέβαλλε. Αγάπησα πολύ περισσότερο, ωστόσο, τη δουλειά μου», έλεγε.
Έργο του Μιχάλη Κακογιάννη είναι και ο νυχτερινός φωτισμός των μνημείων της Ακρόπολης, τον οποίο εκείνος πρώτος οραματίσθηκε. Εκείνος δημιούργησε και τον σύλλογο «Οι φίλοι της Αθήνας».
Αυτή η τόσο μεγάλη και συγκλονιστική προσωπικότητα , αυτός ο μεγάλος δημιουργός , έφυγε από την ζωή τις πρώτες πρωϊνές ώρες της Δευτέρας (25 Ιουλίου 2011) σε ηλικία 89 ετών. Τις τελευταίες 10 μέρες νοσηλεύονταν στον “Ευαγγελισμό” με αναπνευστικά και καρδιολογικά προβλήματα.
Αυτή η τόσο μεγάλη και συγκλονιστική προσωπικότητα , αυτός ο μεγάλος δημιουργός , έφυγε από την ζωή τις πρώτες πρωϊνές ώρες της Δευτέρας (25 Ιουλίου 2011) σε ηλικία 89 ετών. Τις τελευταίες 10 μέρες νοσηλεύονταν στον “Ευαγγελισμό” με αναπνευστικά και καρδιολογικά προβλήματα.