ΚΩΔΙΚΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Μοίρασε το

του ΛΑΜΠΡΟΥ ΚΑΛΑΡΡΥΤΗ

– ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΖΗΤΟΥΝ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΑΧΕΙΑΣ ΕΞΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΦΕΣΗ
– ΤΑ ΜΕΤΑ ΖΙΑΜΠΑΟ ΣΧΕΔΙΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΑ ΜΕΧΡΙ …FORMULA 1

Σε μείζονος σημασίας παράμετρο και κατεπείγουσα προτεραιότητα  αναδεικνύεται πλέον η ανάπτυξη,  η οποία μέχρι στιγμής απουσιάζει παντελώς από το οικονομικό μίγμα της κυβέρνησης, μετά την οξεία επιδείνωση που σημειώνεται σε όλα τα πεδία της πραγματικής οικονομίας. Όπως τονίζουν κυβερνητικοί βουλευτές «η επιβαλλόμενη από το μνημόνιο περιοριστική και εισπρακτική πολιτική έχει εξαντλήσει τα όρια και τις αντοχές της αγοράς και των φορολογουμένων» , αλλά και τα περιθώρια στήριξης της από τους ιδίους.  

Σύμφωνα με πληροφορίες, ομάδες βουλευτών, σε συνεννόηση μεταξύ τους, αναζητούν τρόπους προκειμένου να τεθεί στον πρωθυπουργό και στο οικονομικό επιτελείο επιτακτικά και με σαφή τρόπο θέμα άμεσης διατύπωσης συγκεκριμένου και με σαφές χρονοδιάγραμμα αναπτυξιακού σχεδίου, προκειμένου να αποσυμπιεστεί το κλίμα στην κοινωνία, προβληματίζονται όμως για το ενδεχόμενο η παρέμβασή τους αυτή να εκληφθεί ή να προβληθεί σκοπίμως ως «υπονομευτική», σε μία κρίσιμη περίοδο, λίγο πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

ΠΕΠΛΟΣ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ
Οι προβλέψεις για εκτόξευση της ανεργίας και η επικείμενη επί το χείρον αναθεώρηση του ελλείμματος και του χρέους, σε συνδυασμό με τα νέα φορολογικά μέτρα, έχουν ρίξει βαρύ πέπλο απαισιοδοξίας στην κοινωνία και γι’ αυτό επείγει, λένε, η περιγραφή ενός οδικού χάρτη εξόδου από το τούνελ ώστε να έχει ο κόσμος κάτι συγκεκριμένο να περιμένει. Οι πρόσφατες εκτιμήσεις του ΔΝΤ και της Merrill Lynch  ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί και ότι η Ελλάδα θα καταφέρει μέχρι το 2012 να επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, εμφανίζοντας παράλληλα πρωτογενές πλεόνασμα, καθώς και η προοπτική αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας που εκτιμά ο οίκος Moody’s λειτουργούν ενθαρρυντικά  για το κυβερνητικό επιτελείο, αυτό όμως, επί του παρόντος, δεν μεταβάλλει τα δεδομένα στην πραγματική οικονομία η οποία ασφυκτιά. Η άποψη που διαμορφώνεται σε πολλούς στην Κοινοβουλευτική Ομάδα είναι να περιμένουν το αποτέλεσμα των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών, όπου εκτιμούν ότι θα υπάρξει μήνυμα για την οικονομική πολιτική, και μετά να θέσουν ζήτημα άμεσων διορθωτικών παρεμβάσεων για τη στήριξη κλάδων της οικονομίας και κοινωνικών ομάδων, κυρίως της μεσαίας τάξης η οποία υφίσταται μη περαιτέρω αφομοιώσιμη οικονομική και βιοτική υποβάθμιση.Από τις σημαντικές εξελίξεις της τελευταίας περιόδου, ωστόσο,  ήταν η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Αθήνα και η βούληση που εξέφρασε για πολυεπίπεδη στήριξη της ελληνικής οικονομίας – από την αγορά κρατικών ομολόγων όταν η Ελλάδα βγει για δανεισμό, μέχρι την αύξηση των κινεζικών επενδύσεων και τη διεύρυνση των διμερών εμπορικών συναλλαγών. Η παρέμβαση του Γουέν Τζιαμπάο και οι ισχυρές δεσμεύσεις του προκάλεσαν έκπληξη και θετικές αντιδράσεις στο διεθνή Τύπο αλλά και στις αγορές. Το πλαίσιο που περιέγραψε ο Κινέζος πρωθυπουργός είναι αυτό μίας στρατηγικής σχέσης με την Ελλάδα, καθώς, όπως φαίνεται, για λόγους γεωπολιτικούς και πολιτισμικούς, το Πεκίνο προκρίνει τη χώρα μας ως βάση και πύλη για την επέλαση της κινεζικής οικονομίας στην Ευρώπη, με την οποία επιδιώκει αναβάθμιση των οικονομικών σχέσεων παρά τις σκιές που υπάρχουν για το γουάν.

Αρμόδιος κυβερνητικός παράγων έλεγε ότι «η κινητικότητα που επιδεικνύουν Άραβες, Κινέζοι, Ρώσοι και άλλοι για επενδύσεις και συνεργασία με την Ελλάδα, ενώ βρισκόμαστε σε μία τόσο δύσκολη κατάσταση και με τα σενάρια περί χρεοκοπίας να μην έχουν κοπάσει ακόμα, δείχνει ότι ανακτούμε αξιοπιστία και προοπτική, κανείς δεν βάζει τα λεφτά του σε μία χώρα που εκτιμά ότι πάει για πτώχευση». Το κατ’ αρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον από δυνάμεις οι οποίες, εν μέσω παγκόσμιας κρίσης,  διαθέτουν τεράστια ρευστότητα και  επενδυτικό εκτόπισμα ικανά να επηρεάσουν καταλυτικά την οικονομία κρατών πολύ μεγαλύτερων του δικού μας, αποδεικνύει ότι η Ελλάδα, λόγω ιστορικών, πολιτικών και γεωγραφικών παραγόντων,  διαθέτει  γεωστρατηγικό  και γεωοικονομικό δυναμικό που υπερβαίνει τα συμβατικά μεγέθη της.

Ένα από τα «κλειδιά» της εξόδου από τη ύφεση, δημιουργίας συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και  ενίσχυσης του ειδικού βάρους της χώρας εντός των ευρωατλαντικών δομών, βρίσκεται στη δυνατότητα οικοδόμησης στρατηγικών σχέσεων με τους αναδυόμενους παγκόσμιους οικονομικούς και διπλωματικούς πόλους, όπως η BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα) και ο αραβικός κόσμος. Υπό τη αυτονόητη προϋπόθεση ότι η εσωτερική δομή, κυρίως σε ότι αφορά τη γραφειοκρατία και το επενδυτικό περιβάλλον,  θα αναδιαρθρωθεί ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τέτοιας εμβέλειας εγχειρήματα. 
Το Fast Track στοχεύει σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά ζητούμενο παραμένει η διευκόλυνση συνολικά της επενδυτικής δραστηριότητας και όχι μόνο των σχεδίων που θα πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης στον εν λόγω επενδυτικό νόμο.Το κυβερνητικό επιτελείο προσπαθεί να συνθέσει τα κομμάτια ενός επενδυτικού πάζλ  για το  οποίο εκτιμά ότι, αν ολοκληρωθεί, μπορεί να προκαλέσει αναπτυξιακό σοκ ώστε να υπάρξει απεγκλωβισμός από την υφεσιακή βαρύτητα που δημιουργούν οι δεσμεύσεις  του μνημονίου. Το μνημόνιο για επενδύσεις ύψους πέντε δισ. ευρώ  που υπέγραψε ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης  με τον εκτελεστικό διευθυντή της Qatar Investment Authority Αχμάντ αλ Σαγέντ, παρουσία του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου και του εμίρη του Κατάρ  Χαμάντ μπιν Τζασίμ μπιν Τζαμπρ αλ Θάνι, μένει να εξειδικευτεί ως προς το περιεχόμενο του, ωστόσο, τα δύο μεγάλα projects που εξετάζονται από πλευράς εμιράτου, στο Ελληνικό και στον Αστακό, δημιουργούν προσδοκίες. Η επένδυση στο Ελληνικό θα συνδυαστεί, σύμφωνα με τις κυβερνητικές προθέσεις, με τη δημιουργία του μεγαλύτερου μητροπολιτικού πάρκου στην Ευρώπη. Τα σχέδια δεν έχουν λάβει ακόμα συγκεκριμένη μορφή, το μέγεθος της έκτασης πάντως δίνει τη δυνατότητα ταυτόχρονης περιβαλλοντικής και αναπτυξιακής παρέμβασης που θα μεταβάλλει ριζικά την ευρύτερη περιοχή.

Το σχέδιο για τον τον Αστακό προβλέπει τη κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου (Liquid Ρetroleum Gas- LΡG) που θα τροφοδοτεί μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού και ενός σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LΝG) το οποίο που θα διοχετεύεται στον αγωγό ΙΤGΙ. Ωστόσο, λόγω  έντονων ενστάσεων για την επικινδυνότητα του LPG, στην κυβέρνηση τηρούν συγκρατημένη στάση για την εξέλιξη της επένδυσης, καθώς η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από την αξιολόγηση των προδιαγραφών ασφαλείας του έργου.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

 Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται στον τομέα των υποδομών. Ο ΟΣΕ προσελκύει το ενδιαφέρον αρκετών ξένων επενδυτών, μεταξύ των οποίων και οι Κινέζοι. Με δεδομένο, ωστόσο, ότι ήδη η Cosco κατοχυρώνει στρατηγικές θέσεις στις υποδομές, επιδεικνύοντας ενδιαφέρον, μετά τον ΟΛΠ, για συνεργασία και με τον ΟΛΘ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και για τον διαγωνισμό δημιουργίας του νέου εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ στο Θριάσιο, ο έλεγχος από τους Κινέζους και των σιδηροδρομικών δικτύων θα δημιουργούσε υπέρμετρη συσσώρευση υποδομών στρατηγικού χαρακτήρα σε έναν επενδυτή. Δεν αποκλείεται πάντως ενδεχόμενη είσοδος της Cosco στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης να συνδυαστεί με κινεζική συμμετοχή στη λειτουργία μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου στο βόρειο Ελλάδα.Η εκκρεμότητα που υπήρχε με την Cosco λόγω της παρακράτησης του ΦΠΑ από το υπουργείο Οικονομικών – και είχε ρίξει σκιά στη σχέση της με την ελληνική πλευρά –  διευθετήθηκε μετά από συνεννόηση του υπουργού Επικρατείας Χάρη Παμπούκη με το ΥΠΟΙΚ, όπως επίσης ήρθη, μετά από παρέμβαση του ιδίου, και το έτερο σημείο τριβής με τους Κινέζους, η πρόβλεψη που στο διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο ότι μπορούν να λάβουν μέρος σε αυτόν μόνο τράπεζες της ΕΕ.Τα σχέδια για τη δημιουργία πίστας αγώνων Formula 1 δεν έχουν εγκαταλειφθεί, αλλά το ενδιαφέρον έχει μετατοπιστεί γεωγραφικά από το Ελληνικό, όπου εξετάζετο ως αρχική επιλογή, στην Πάτρα, η οποία εκτιμάται ότι προσφέρεται ως τοποθεσίας  λόγω και του λιμανιού. Αν το project ευοδωθεί, θα αποτελέσει ισχυρό πόλο τουριστικής έλξης για τη ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου και της δυτικής Ελλάδας.Μεγαλόπνοο, εφόσον προχωρήσει,  είναι το σχέδιο για τη δημιουργία λιμένος διεθνούς εμβέλειας και σταθμού διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο Τυμπάκι Κρήτης, για τον οποίο επίσης ενδιαφέρονται οι Κινέζοι, (China Ocean Shipping και Cosco) και θα συνδέσει την Κρήτη με τα μεγάλα λιμάνια της Άπω Ανατολής, της Ινδίας και της Μεσογείου, αναδεικνύοντας τα νήσο σε στρατηγική εμπορευματική πύλη προς την Ευρώπη. Στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι  να καταστήσει πεδίο επενδυτικού ενδιαφέροντος τα 40 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας τα οποία θα ομαδοποιηθούν προκειμένου να προχωρήσει η αναβάθμιση των υποδομών τους και η λειτουργία τους σε νέα βάση, μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ή παραχώρησης σε ιδιώτες της διοίκησης και διαχείρισής τους. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο διαγωνισμό για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Η σύμβαση παραχώρησης θα είναι 30ετής η 35ετής και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από γαλλικές και γερμανικές εταιρείες, οι οποίες διερευνούν σχήματα συνεργασίας με ελληνικές, καθώς και από τους Κινέζους.Τα ακίνητα του Δημοσίου αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο στην προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων, με το ιδιοκτησιακό να παραμένει αγκάθι λόγω προσφυγών, ενστάσεων και καταπατήσεων. Επιτάχυνση των διαδικασιών πάντως, μπορεί να ανοίξει το δρόμο για μεγάλα επενδυτικά σχέδια ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, μέσω σχημάτων και χρηματοοικονομικών εργαλείων που θα κατοχυρώνουν τα συμφέροντα και την ιδιοκτησία του Δημοσίου, αλλά θα «ξεπαγώνουν» περιουσία ίσης αξίας περίπου με το δημόσιο χρέος, η ο οποία παραμένει αναξιοποίητη.    

Το ρεπορτάζ του Λάμπρου Καλαρρύτη δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία εφημερίδα “ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ”

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου