Ο Τσάκος απέναντι στην καραντίνα για την ελληνική ναυτιλία

Η Κέλλυ Κοντογεώργη καταγράφει την προσπάθεια του Ομίλου Τσάκος να δώσει τέλος στην καραντίνα που βιώνουν οι Έλληνες ναυτικοί και η ελληνική ναυτιλία γενικότερα, λόγω του COVID 19. Πρωτεργάτες ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και ο δρ. Νίκος Τσάκος που με διεθνή πρωτοβουλία ανέδειξαν το πρόβλημα. new deal

Μοίρασε το

Η Κέλλυ Κοντογεώργη καταγράφει την προσπάθεια του Ομίλου Τσάκος να δώσει τέλος στην καραντίνα που βιώνουν οι Έλληνες ναυτικοί και η ελληνική ναυτιλία γενικότερα, λόγω του COVID – 19. Πρωτεργάτες ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και ο δρ. Νίκος Τσάκος που με διεθνή πρωτοβουλία ανέδειξαν το πρόβλημα.


Ήταν βράδυ Δευτέρας όταν έλαβα τηλεφωνική πρόκληση από τον Δημήτρη Καπράνο, για να παρευρεθώ στην ενημέρωση δημοσιογράφων της εταιρίας Tsakos Shipping. “Είναι πολύ σημαντικό …”. Έτσι τέλειωσε το τηλεφώνημα!

Δεν ήταν απλώς μια σημαντική ενημέρωση. Ήταν μια ενημέρωση ουσίας. Ενημέρωση με όλη την έννοια που εμπεριέχει αυτή η λέξη για εμάς τους εκπροσώπους του τύπου.

Διεθνής καμπάνια ευαισθητοποίησης από τον Όμιλο Τσάκος

Μερικά θέματα “φωνάζουν”, – όπως λέμε στη δική μας γλώσσα – από μακριά. Φωνάζουν δυνατά και ακούγονται. Στην ενημέρωση του Ομίλου Τσάκου αλλά και του Ιδρύματος Μαρίας Τσάκος, ζήσαμε την κραυγή αγωνίας των απανταχού ναυτικών μας. Ακούσαμε τις φωνές τους, από τις γέφυρες των πλοίων του ομίλου. Πλοίαρχοι, μηχανικοί, ναύτες, 10 με 15 μήνες στη θάλασσα. Εγκλωβισμένοι. Στην δική τους καραντίνα. Βίντεο-κλήσεις, μαρτυρίες ναυτικών που έζησαν και συνεχίζουν να βιώνουν την περιπέτεια της πανδημίας του κορωνοιού.

O δρ. Νίκος Π. Τσάκος, CEO της Τsakos Εnergy Νavigation.

Σε απομόνωση χιλιάδες μίλια μακριά από την …Ελλάδα.

Φωνές που νιώθουν ότι έχουν εγκαταλειφθεί. Οι φωνές των ναυτικών μας, που μεταφέρουν την ελληνική ναυτοσύνη σε όλο τον κόσμο. Φωνές που αντηχούν στην ψυχή σου. Φωνές εν πλω από Αγγλία, Κίνα, Καραϊβική, Ινδονησία, Μαλαισία, Αυστραλία!

Το βιωματικό ρεπορτάζ, άρχισε να ξεδιπλώνεται  με την κατάθεση ψυχής ενός καπετάνιου της εταιρίας … “Βοηθήστε μας να μεταφέρουμε τα αγαθά ανά τον κόσμο και να γυρίσουμε στις οικογένειές μας ασφαλείς” ήταν το μήνυμά του.

Ήταν αυτή η στιγμή που κατάλαβα την βαρύτητα της εκδήλωσης, που διοργάνωσαν ο καπετάνιος και ο υιός του, δρ. Νίκος Τσάκος στα γραφεία της εταιρίας. Πρόκειται για τη μοναδική ναυτιλιακή εταιρία που αποφάσισε να επικοινωνήσει σε ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ το πρόβλημα. Αποφάσισε να αποκαλύψει το μέγεθος του προβλήματος και τις απειλητικές του διαστάσεις! Χωρίς υπερβολή όσα στην συνέχεια θα διαβάσετε θα σας κάνουν να δακρύσετε!

Κραυγή αγωνίας οι εγκλωβισμένοι ναυτικοί μας

Όπως ακριβώς συνέβη και με όλους εμάς, δημοσιογράφους, καπετάνιους, στελέχη και προσωπικό της εταιρίας που άκουσε τα λόγια του θαλασσόλυκου της ελληνικής ναυτιλίας, του Καπετάν-Παναγιώτη Τσάκου.

Ανάμεσα στους ομιλητές ιδιαίτερη αίσθηση και συγκίνηση προκάλεσαν οι μαρτυρίες των ναυτικών και στελεχών της εταιρείας που βρίσκονται μακριά από τις οικογένειές τους για πάνω από 12 μήνες.

Μαρτυρίες …απόγνωσης

Ο καπετάνιος Ιωσήφ Μαρκούτσης βρίσκεται, ακόμα, στην Ινδονησία…και στο βίντεο που παρακολουθήσαμε ευχήθηκε να γυρίσει από Σεπτέμβριο… “Έχουμε φοβερό φουσκοθάλασσο, δυσκολία στον ύπνο. Χωρίς να βλέπεις λιμάνι, χωρίς να βλέπεις γη κ ουρανό επί 10 μήνες, είναι κάπως… Θέλει γερά νεύρα. Φοβόμαστε το ατύχημα αργά ή γρήγορα”.

Ο καπετάνιος Ιωσήφ Μαρκούτσης, την ώρα που μας περιγράφει την ψυχολογική κατάσταση του πληρώματος.

Η αντικατάσταση χιλιάδων Ελλήνων ναυτικών από άλλα πληρώματα, είναι αδύνατη, λόγω του κορωνοϊού. Η απόγνωση τους έχει κατακλύσει.

Η μαρτυρία του πλοίαρχου Γιάννη Γαζή από οικογένεια ναυτικών με καταγωγή από την Λευκάδα, ένα από τα 5 αδέλφια όλοι πλοίαρχοι, σε φορτηγά πλοία του ομίλου Τσάκος, προκάλεσε ιδιαίτερη συγκίνηση … “Να σέβεστε εμάς σαν ανθρώπους, σαν ναυτικούς, τις οικογένειές μας. Είμαστε εδώ μέσα 15 μήνες άλλα παιδιά, 14 μήνες, 13 μήνες, 17 μήνες. Έχουμε περάσει 4 μήνες από τη στιγμή που ξέσπασε ο κορωνοϊός και τα lockdown στις πιο πολλές χώρες του κόσμου. Αυτό μας έχει διαλύσει.”

Η ιδιότυπη καραντίνα των ναυτικών

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας, 120 με 150 χιλιάδες ναυτικοί παγκοσμίως βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα πλοία τους. Κάποιοι εξ’ αυτών για 17 ολόκληρους μήνες. Άλλοι τόσοι, βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους και δεν μπορούν να αλλάξουν τους συναδέλφους τους και να εργαστούν.

Ο πλοίαρχος Θανάσης Μόσχος στην μαρτυρία του έκανε λόγω για μια πρωτόγνωρη εμπειρία που ζουν οι ναυτικοί μας… “Αυτό που περνάμε είναι κάτι πρωτόγνωρο, είναι κάτι το οποίο δεν έχουμε εκπαιδευτεί, δεν έχουμε ξαναβιώσει. Μας έχει κουράσει και ψυχολογικά και σωματικά και πολλές φορές οδηγούμαστε σε ανθρώπινα λάθη. Και όταν ένας έχει φτάσει στα όριά του της ανθρώπινης κούρασης, δεν μπορείς να τον πιέσεις παραπάνω.”

Μια καλημέρα για τους ναυτικούς μας …

Τόσα γράφτηκαν, τόσα ειπώθηκαν για τους «ήρωες» που προσέφεραν στον αγώνα κατά της πανδημίας του Covid-19. Γιατροί, νοσηλευτές, εκπαιδευτικοί, ντελίβερι, υπάλληλοι σούπερ μάρκετ! Για τους Ναυτικούς, τίποτα! Ούτε κουβέντα για τους ίδιους αλλά και τις οικογένειές τους, για την περιπέτεια που ζουν!

Η αλήθεια είναι πως προκαλεί εντύπωση! Είναι δυνατόν να μην αναφέρεται κανείς στην ανυπολόγιστη προσφορά τους στην οικονομία της χώρας μας με τη μεταφορά αγαθών και ταυτόχρονα στην παγκόσμια οικονομία;

Αυτό ήταν και το εύλογο ερώτημα που θέσαμε στην εκδήλωση…

“Πως δικαιολογείται τις περιορισμένες αναφορές από τον ελληνικό τύπο στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες ναυτικοί μας και η ναυτιλία. Το αποδίδεται στο γεγονός της διαχρονικής καχυποψίας μεταξύ πολιτείας και εφοπλισμού η οποία κατ’ επέκταση έχει διαχυθεί και στην ελληνική κοινωνία;”

Η πιο σημαντική απάντηση εκφράστηκε στο προαύλιο του Μεγάρου Μακεδονία από τον ίδιο τον ιδρυτή και οικοδεσπότη. Από τον “καπετάν” Παναγιώτη Τσάκο. Τον “γκουρού” όπως πολλοί τον αποκαλούν…

…Κάθε φορά που ο καπετάνιος μιλάει για τα “παιδιά του” –  γιατί κάθε έναν από τους εργαζόμενους της εταιρίας, ανεξαιρέτως θέσεως και παλαιότητας, τον νιώθει παιδί του – το πρόσωπό του φωτίζεται, τα μάτια του λάμπουν και ταυτόχρονα φουσκώνουν από δάκρυα, όπως η θάλασσα όταν ετοιμάζεται να “ανταρέξει”…

O Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος…

Με την πολιτεία η ελληνική ναυτιλία δεν είχε ποτέ κανένα τόσο οξύ και δυσκολόλυτο πρόβλημα. Πάντα είχαμε πολλά προβλήματα άλυτα επί 10ετιες. Αλλά σε μια πατρίδα, σε μια βιομηχανία που εξελίσσεται στο κόσμο, θα ήταν βλασφημία για μένα να παραπονεθώ. Με όλες τις κυβερνήσεις η ναυτιλία μας επρόκοβε. 

Καταγράψτε το!

Η ναυτιλία είναι παρεξηγημένη από μεγάλη μερίδα της πολιτείας και της κοινωνίας. Νιώθουμε ξένοι στο τόπο  μας. Ξένοι σε όλον τον κόσμο.

Σας παρακαλώ να λέτε μια προσευχή.

Εσείς που κάθε μέρα γεμίζετε με καλημέρες τον κόσμο….λίγοι ελάχιστοι λέτε Καλημέρα στους ναυτικούς μας. 

Γιατί βρε παιδιά γιατί δικοί μας άνθρωποι είναι κι αυτοί.

Μια Καλημέρα Για τους ναυτικούς μας….»

(Δείτε εδώ το βίντεο – κατάθεση ψυχής)

Ο καπετάνιος, με τρεμάμενη φωνή, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, πως εφόσον δεν επαναπατριστούν άμεσα οι ναυτικοί, κρίνεται το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας και οικονομίας.

Ανθρωπιστική κρίση

Την μορφή εγκλωβισμού που βιώνουν οι ναυτικοί, μας εξήγησε και ο κ. Χαρ. Χατζημιχαήλ, γενικός διευθυντής της Tsakos Shipping. Επισημαίνοντας ότι η παρούσα κρίση αποτελεί μια “ανθρωπιστική κρίση” αφού οι μεν μπαρκαρισμένοι αδυνατούν να επιστρέψουν ενώ πολλοί ναυτικοί που θέλουν να δουλέψουν δεν μπορούν καν να επιβιβαστούν σε πλοία.

Πολλοί ναυτικοί εξηγούσαν το παράλογο της υπόθεσης. “Το επάγγελμά μας είναι μια καραντίνα εκ φύσεως… μας απαγορεύεται να περπατήσουμε στην στεριά την στιγμή που επί μήνες είμαστε μακριά από τον κόσμο και τα λιμάνια. Άρα είναι αδύνατο να έχουμε κρούσμα κορωνοιού.”

Το πιο σοβαρό πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην Κίνα, την Σιγκαπούρη, τη Νότια Αφρική και τα Εμιράτα, όπου λόγω του κορωνοϊού, δεν επιτρέπονται οι αντικαταστάσεις πληρωμάτων.

Ο όμιλος Τσάκος, με πρωτοβουλίες του όλο αυτό το διάστημα καλεί τις κυβερνήσεις να εντάξουν τους ναυτικούς στη κατηγορία των επαγγελμάτων πρώτης γραμμής. Να συνεργαστούν ώστε με στρατηγική και άμεσες δράσεις να αποσυνδέσουν τους ναυτικούς, από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς κάθε χώρας.

Στο μέγεθος του προβλήματος αναφέρθηκε και ο δρ. Νίκος Π. Τσάκος, CEO της Τsakos Εnergy Νavigation. Υπογράμμισε ότι “είναι ξεκάθαρες οι κραυγές αγωνίας των ναυτικών”, ενώ σημείωσε ότι σωστά πράττουν μεν οι ναυλωτές που δεν ναυλώνουν πλοία όπου οι ναυτικοί έχουν ξεπεράσει τις αρχικές τους συμβάσεις αφού καταγράφεται αισθητή ψυχολογική κόπωση ωστόσο κακώς οι χώρες δεν αφήνουν  τους ναυτικούς να επιστρέψουν ή να μπαρκάρουν.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP

Download on the App Store

Μοίρασε το

του αρθρογράφου

ideas change society

Αφήστε μια απάντηση

Σχόλια

Μπες στη συζήτηση

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου

Κάνε εγγραφή για να αφήσεις τα σχόλιά σου