Παρασκευή, 26 Μαΐου 2017
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

Η Μελίνα είναι γεωπόνος. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές τις σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη Αγροτικού Χώρου από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και τώρα εργάζεται ως σύμβουλος αγροτικής ανάπτυξης.
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ
τροχαια ατυχηματα … αυτη η μαστιγα!

ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ … ΑΥΤΗ Η ΜΑΣΤΙΓΑ!

Η επιπολαιότητα; Η υπερβολική σιγουριά στον εαυτό μας; Η έλλειψη σωστής οδηγικής συμπεριφοράς; Ο συνδυασμός αλκοόλ και οδήγησης; Τι, τελικά, φταίει και θρηνούμε τόσες ανθρώπινες ζωές σε τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας; Ζητήσαμε, για το θέμα, τη γνώμη ενός εκπαιδευτή σχολής οδηγών στο Ηράκλειο Κρήτης και διοργανωτή αγώνων ταχύτητας, του κυρίου Άκη (Νικηφόρου) Διακάκη.

Ο κ. Διακάκης θεωρεί πως το προφίλ ενός μεγάλου ποσοστού των Ελλήνων οδηγών είναι εγωισμός μαζί με ανάγωγη συμπεριφορά. Οδηγούν, δηλαδή, επιθετικά και δεν σέβονται ούτε τον ΚΟΚ ούτε τους άλλους οδηγούς και τους πεζούς, “βγάζοντας” πολλά νεύρα και κακά στοιχεία της συμπεριφοράς τους στο δρόμο. Κατά τη γνώμη του, η αναρχία ξεκινά όταν παύεις να σέβεσαι και δεν υπάρχει τιμωρία. Συν του ότι πολλοί οδηγούν αψυχολόγητα ή κοιτάζοντας π.χ. το κινητό τους, χωρίς να σκέφτονται τις συνέπειες. Αν οδηγείς εσύ άναρχα παρασύρεις και τους άλλους να το κάνουν. Από άσχημες συμπεριφορές, αναφέρει ο κ. Διακάκης, έχουμε πολλές. “Οι Έλληνες, για παράδειγμα, κορνάρουν για να δείξουν τα νεύρα τους ή για να χαιρετήσουν τον φίλο τους με αποτέλεσμα και ηχορύπανση και πρόκληση άγχους, ιδιαίτερα σε νέους οδηγούς. Οι διαγραμμίσεις σε πολλές διαβάσεις πεζών δεν είναι βαμμένες, πολλοί παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη χωρίς να σκέφτονται πως αυξάνονται οι πιθανότητες για τρακάρισμα, δεν φοράνε τη ζώνη ασφαλείας ακόμα και στην Εθνική, τρέχουν υπερβολικά κάποιοι για μαγκιά … και πολλά άλλα τέτοια!”.

Πιστεύει πως, σε ότι αφορά τα μαθήματα οδήγησης, τον σημαντικό ρόλο τον έχει ο δάσκαλος. Εκείνος είναι που θα προετοιμάσει τον μαθητή για να επιβιώσει με το κακά σχεδιασμένο οδικό δίκτυο και θα του μάθει πως να αποφύγει περιπτώσεις “επικίνδυνων καταστάσεων” με άλλους χρηστές του δρόμου.

Για τα τροχαία ατυχήματα θεωρεί ένοχα το ανθρώπινο λάθος, την επιπολαιότητα της στιγμής και τις κάθε είδους κακοτεχνίες του οδικού δικτύου. Επίσης, λόγω οικονομικής κατάστασης και αμέλειας, οι Έλληνες οδηγοί, πιστεύει πως ξεχνούν τη συντήρηση των οχημάτων τους (ειδικά τα φθαρμένα ελαστικά αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για ατυχήματα) ενώ έχει να καταγράψει πολλές συμπεριφορές στο δρόμο που τον ενοχλούν.

Σχολιάζει πως “τις περισσότερες φορές με εκνευρίζει όταν δεν υπάρχει σεβασμός στις προτεραιότητες οχημάτων και πεζών ή ενημέρωση με σηματοδότες (τα φλας) για το προς τα πού οδηγούν. Η ανάπτυξη ταχύτητας σε άσχετα σημεία μέσα στην πόλη, η παράλληλη οδήγηση με τη χρήση του κινητού, το ότι πολλοί μοτοσυκλετιστές δεν φοράνε κράνος, συνοδηγοί κρατάνε στην αγκαλιά τους μωρά ή παιδάκια αντί να τα έχουν στο πίσω κάθισμα στο ειδικό καθισματάκι, οι χειρονομίες και οι βρισιές προς άλλους οδηγούς επειδή κάτι τους ενοχλεί, κ.ά. Πολλοί νομίζουν ότι είναι μόνοι τους στον δρόμο!”.

Χαρακτηρίζει ανόητες, επικίνδυνες και παράνομες τις κόντρες στο δρόμο ενώ συμβουλές για όσους έρχονται στη Σχολή του δίνει, όπως, “να έχουν τα μάτια τους ανοικτά και να καταλάβουν ότι τα οχήματα θέλουν σωστό χειρισμό έτσι ώστε να μην προκαλέσεις ατύχημα. Το πιο σημαντικό είναι να “σέβεσαι” και να προσέχεις τους άλλους χρήστες του δρόμου, να μην οδηγείς κουρασμένος, να μην τρέχεις και ποτέ υπό την επήρεια αλκοόλ”. Ποιον θεωρεί, ο κ. Διακάκης, καλό οδηγό; “Αυτόν που ελέγχει σε κάθε διασταύρωση, που μειώνει ταχύτητα όταν δεν έχει ορατότητα και ας έχει προτεραιότητα. Καλός οδηγός είναι αυτός που σέβεται τους πεζούς, τους άλλους οδηγούς και γνωρίζει καλά την συμπεριφορά του οχήματός του αντιδρώντας σωστά και με ψυχραιμία σε οποιαδήποτε κατάσταση. Αυτός που σέβεται πάνω απ” όλα τη ζωή τη δική του και των συνανθρώπων του”.

Η ανάπτυξη κακών συνηθειών οδήγησης, κατασκευαστικά λάθη στο οδικό δίκτυο, έλλειψη σωστής εκπαίδευσης οδηγών και μη σωστή ενημέρωση από τα ΜΜΕ είναι μερικά από τα αίτια των οδικών δυστυχημάτων. Επίσης, σύμφωνα με έρευνα της “Goodyear” και του London School of Economics and Political Science (LSE) η άσχημη συμπεριφορά των οδηγών στο δρόμο έχει αντίκτυπο στους άλλους οδηγούς. Στην έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 9.000 οδηγοί από 15 Ευρωπαϊκές χώρες, το 87% αυτών παραδέχτηκαν ότι η προσεκτική και φιλική οδήγηση από άλλους οδηγούς είναι εκείνη που τους προτρέπει να οδηγήσουν με τον ίδιο τρόπο. Το 55% των συμμετεχόντων δήλωσε πως όταν κάποιος οδηγός τους προκαλέσει ή τους εκνευρίσει στο δρόμο είναι πολύ πιθανό να “ξεσπάσουν” τα νεύρα τους, αργότερα, σε κάποιον άλλο οδηγό. Επειδή, λοιπόν, τα περισσότερα από τα τροχαία οφείλονται στον παράγοντα “άνθρωπος”, ας προσπαθήσουμε την επόμενη φορά που θα ξαναπιάσουμε τιμόνι στα χέρια μας να το κάνουμε, πρώτα απ” όλα, με σεβασμό προς την ανθρώπινη ζωή.