Τρίτη, 17 Οκτωβρίου 2017

ΕΡΩΤΕΣ ΣΤΗ ΜΠΕΡΝΙΝΑΛΕ

Οι σχέσεις ανάμεσα σ’ ένα νέο ζευγάρι στη σύγχρονη Βοσνία στην ταινία «Στο δρόμο» της Γιασμίλα Ζμπάνιτς, η άνοδος και η πτώση ενός Γερμανού ηθοποιού στη ναζιστική Γερμανία στη βιογραφική ταινία «Ο Περιπλανώμενος Ιουδαίος: άνοδος και πτώση» του Γερμανού Όσκαρ Ρέλερ και η χειραφέτηση μιας μεσήλικης παντρεμένης γυναίκας στην ταινία «Παζλ» της Ισπανίδας Ναταλίας Σμπιρνόφ, ήταν τα θέματα των τριών ταινιών του σημερινού διαγωνιστικού τμήματος της 60ης Μπερλινάλε του κινηματογράφου.

Ο έρωτας του ζευγαριού στην ταινία «Στο δρόμο» της Ζμπάνιτς κινδυνεύει να καταστραφεί όταν ο άντρας μπλέκει με τον ισλαμικό φονταμενταλισμό κι η απόφασή τους ν’ αποκτήσουν παιδί – έστω και με τεχνητή γονιμοποίηση κινδυνεύει όταν εκείνος αλλάζει τρόπο ζωής και αρχίζει να απαιτεί μιαν άλλη διαφορετική συμπεριφορά από τη γυναίκα του. Η Ζμπάνιτς, που το 2006 κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο της Μπερλινάλε για την ταινία της «Γκριμπαβίτσα», αντιμετωπίζει με συμπάθεια τα προβλήματα του ζευγαριού, καταγράφοντας τα διάφορα προβλήματα που δημιουργούνται με τη στάση του συζύγου. Στα συν της ταινίας η πολύ καλή ερμηνεία της Ζρίνκα Τσβίτεσιτς.

Στη γερμανική ταινία «Ο περιπλανώμενος Ιουδαίος: άνοδος και πτώση» του Όσκαρ Ρέλερ (δημιουργού της πολύ ενδιαφέρουσας ταινίας «Στοιχειώδη μόρια»), παρακολουθούμε την καριέρα του Γερμανού ηθοποιού Φέρντιναντ Μάριαν, ο οποίος είχε γίνει διάσημος στη ναζιστική Γερμανία χάρη στο ρόλο του στην αντι-σημιτική ταινία, «Ο περιπλανώμενος Ιουδαίος», που σκηνοθέτησε το 1942 ο Φάιτ Χάρλαν. Ο Μάριαν αρχικά αρνήθηκε την πρόταση του υπουργού προπαγάνδας Γκέμπελς να ερμηνεύσει τον Εβραίο πρωταγωνιστή της ταινίας, στη συνέχεια όμως, μετά από πιέσεις του Γκέμπελς αναγκάστηκε να δεχθεί το ρόλο. Ρόλο που τον έκανε διάσημο αλλά τελικά του στοίχισε την καριέρα του, οδηγώντας τον στο αλκοόλ και, το 1946, στην αυτοκτονία, ενώ η εβραϊκής καταγωγής γυναίκα του συνελήφθη και εκτελέστηκε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί. Ο Ρέλερ αναπλάθει με πειστικότητα την εποχή και αποσπά μια πολύ καλή ερμηνεία από τον πρωταγωνιστή του Τομπίας Μορέτι, δεν κατάφερε όμως να ξεφύγει από τα καλούπια μιας συνηθισμένης βιογραφικής ταινίας.

Στην ισπανική ταινία «Παζλ» της Ναταλίας Σμιρνόφ, η πρωταγωνίστρια είναι μια μεσήλικη γυναίκα, παντρεμένη και με μεγάλα παιδιά, που ξαφνικά ανακαλύπτει το ταλέντο της στο να φτιάχνει το παζλ, όταν, στα γενέθλια της, της χαρίζουν ένα. Στη συνέχεια θ’ αρχίσει να φτιάχνει διάφορα παζλ μ’ έναν άλλο άντρα και, μαζί του, παίρνει μέρος σ’ ένα τουρνουά, όπου κερδίζουν και το πρώτο βραβείο. Χάρη στο «παζλ», όπως ανακαλύπτουμε σταδιακά, θα τη βοηθήσει να βρει ένα στόχο στη ζωή και να χειραφετηθεί, πράγμα που θα τη φέρει σε σύγκρουση με τον άντρα της. Πρόκειται για μια διασκεδαστική ταινία, χωρίς όμως καμιά ξεχωριστή σκηνοθεσία, που ξεχωρίζει μόνο χάρη στην ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, Μαρίας Ονέτο.

Οι ερμηνείες είναι και το κύριο στοιχείο της εκτός συναγωνισμού ρομαντικής κωμωδίας,«Όλα τα παιδιά είναι καλά» της Λίζας Τσολοτένκο, με την Ανέτ Μπένινγκ και τη Τζούλια Μουρ να ερμηνεύουν ένα ζευγάρι λεσβίων. Κάποια στιγμή η έφηβη κόρη τους πείθει το μικρότερο αδερφό της να τη βοηθήσει ν’ ανακαλύψουν τον βιολογικό πατέρα τους. Η ανακάλυψη του πατέρα θα αλλάξει τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και θα δημιουργήσει διάφορες αντιδράσεις και συγκρούσεις.

Και μια δυσάρεστη είδηση: οι ιρανικές αρχές αρνήθηκαν να επιτρέψουν στο διάσημο, βραβευμένο παλιότερα με την αργυρή Άρκτο της Μπερλινάλε, Ιρανό σκηνοθέτη Τζαφάρ Πανάχι να έρθει στο Βερολίνο να συμμετάσχει σε συζήτηση για τον ιρανικό κινηματογράφο που θα γινόταν σήμερα στα πλαίσια του 60ου φεστιβάλ. Σε δήλωσή του, ο διευθυντής της Μπερλινάλε, Ντίτερ Κόσλικ, ανάφερε : «Μας εξέπληξε και μας λύπησε ιδιαίτερα το ότι απαγορεύτηκε σε ένα σκηνοθέτη, που έχει κερδίσει τόσα διεθνή βραβεία, να συμμετάσχει στο εορταστικό μας φεστιβάλ και να εκφράσει τις κινηματογραφικές του απόψεις».