Κυριακή, 22 Οκτωβρίου 2017
για το καλο μασ;

ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΜΑΣ;

του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΑΥΡΙΔΗ

Οι εργαζόμενοι στα stage βγήκαν στους δρόμους. Οι λιμενεργάτες έκλεισαν και πάλι το λιμάνι. Ένα σωρό πολίτες που περίμεναν να αλλάξουν αυτοκίνητο, έμειναν με το παλαιό στο χέρι και ακυρώνουν την παραγγελία του καινούργιου. Οι βιομήχανοι γκρινιάζουν για την έκτακτη εισφορά κοινωνικής ευθύνης που τους επιβλήθηκε. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες ανησυχούν μήπως θα είναι τα επόμενα θύματα της φορολογικής δαγκάνας. Το βαθύ ΠΑΣΟΚ αναμένει με αγωνία το διορισμό των νέων γραμματέων. Και στην κυβέρνηση επικρατεί αναστάτωση απ’ τις μονομερείς πρωτοβουλίες ορισμένων «ευνοημένων» υπουργών.

Με απλά λόγια, η διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ξεκίνησε. Οι πανηγυρισμοί κόπασαν κι ένα μήνα μετά η νέα κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τα προβλήματα, αλλά και τον εαυτό της. Το θετικό είναι πως αποφάσεις – που ενοχλούν – λαμβάνονται. Το αρνητικό είναι αν οι αποφάσεις έχουν προηγουμένως αξιολογήσει τις επιπτώσεις – όχι για την εικόνα της κυβέρνησης, αλλά το συμφέρον του τόπου.

Παράδειγμα πρώτο. Τι συμφέρει περισσότερο τη χώρα; Να φύγουν οι Κινέζοι πριν ακόμα πατήσουν το πόδι τους στο λιμάνι, ή να μείνουν; Το ΚΚΕ λέει ευθαρσώς: «Να φύγουν». Η κυβέρνηση λέει «να μείνουν», αλλά με νέες προϋποθέσεις που θα (ξανα)συζητηθούν. Το ερώτημα είναι ποιες είναι οι νέες απαιτήσεις προς τους Κινέζους; Να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των πλουσιοπάροχα αμειβόμενων λιμενεργατών και να αποτραπεί η επέλαση φθηνού κινεζικού εργατικού δυναμικού, ή να δοθεί έμφαση στις επενδύσεις που θα γίνουν και το όφελος που θα αποκομίσει το κράτος απ’ τη δραστηριότητα του λιμανιού;

Παράδειγμα δεύτερο. Ποιοι ωφελούνται απ’ την κατάργηση των stage; Αν πράγματι η αξιολόγηση των προσλήψεων θα γίνεται με διαφανή κι αξιοκρατικό τρόπο μέσω ΑΣΕΠ, θα ωφελεί ένας σημαντικός αριθμός νέων που δεν έχει προσβάσεις σε κομματικά γραφεία. Δεν θα ωφεληθούν όσοι τις είχαν και τις έχουν και εμμέσως βουλευτές και πολιτευτές που διαχρονικά επωφελούνται απ’ το «εμπόριο ελπίδας».

Παράδειγμα τρίτο. Ωφελείται το περιβάλλον απ’ την κατάργηση της απόσυρσης; Μάλλον όχι, καθώς παλαιά ρυπογόνα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να μολύνουν. Δεν ωφελούνται ούτε οι έμποροι αυτοκινήτων που ανέμεναν αναθέρμανση της αγοράς. Αλλά αν τα χρήματα που θα δαπανούσε το κράτος για να εξασφαλίσει τις πωλήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, αξιοποιηθούν σε άλλες δράσεις, τότε πράγματι η απόφαση θα είναι επωφελής για το κοινωνικό σύνολο.

Παράδειγμα τέταρτο. Οι πρώτοι διορισμοί γενικών γραμματέων έγιναν. Το δείγμα γραφής της κυβέρνησης αφορούσε πράγματι σε αξιολόγηση «αρίστων κι όχι αρεστών». Μένει να φανεί κι η αποτελεσματικότητα τους. Τώρα αν δεν ικανοποιηθούν κάποια κομματικά στελέχη. Τι να κάνουμε; Προέχει το καλό της χώρας και μετά του κόμματος.