Τα ελληνικά τρόφιμα και τα κρασιά βρήκαν περίοπτη θέση στις εκθέσεις Foodexpo και Οινόραμα. Μεσογειακή διατροφή, πολιτισμός του κρασιού και φιλοσοφική παράδοση είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο θα μπορούσε να θεμελιωθεί η εικόνα μίας Ελλάδας που παράγει υψηλής φιλοσοφίας και ποιότητας προϊόντα.

Η ευκαιρία για μια τέτοια προσπάθεια είναι πολύ καλή. Όπως οι αναπτυγμένοι κυρίως λαοί απομακρύνονται σε κάποιον βαθμό από την αποκαλούμενη συστημική πολιτική, το ίδιο φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί και στο θέμα της κατανάλωσης. Ήδη δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που στο επίπεδο των ειδών διατροφής και των οινικών προϊόντων αναζητούν άλλες εμπειρίες και άλλες γνώσεις από αυτές που χρόνια γνωρίζουν.

FOODEXPO ΚΑΙ ΟΙΝΌΡΑΜΑ

Υπό αυτή την έννοια, όπως μάς είπαν στην έκθεση Οινόραμα 2018 οινοποιοί όπως Νίκος Πετρακόπουλος, που παράγει μεταξύ άλλων λευκά μοσχάτα Κεφαλληνίας αλλά με απολύτως φυσικό τρόπο, «οι τοπικές ιδιαιτερότητες μπορούν να γίνουν καλό προωθητικό εργαλείο για τα ελληνικά κρασιά». Δεν έχει άδικο. Κατακερματισμένη όπως είναι η ελληνική οινοπαραγωγή, μόνον σε μικρά τμήματα (niches) της αγοράς μπορεί να επιτύχει, χρησιμοποιώντας επιχειρήματα που δύσκολα μπορούν να επικαλεστούν οι μεγάλοι και παγκοσμιοποιημένοι παραγωγοί.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο οινολόγος Ανδρέας Γκίκας, που στο οινοποιείο του στα Σπάτα παράγει από την ποικιλία ασύρτικο μία ρετσίνα πολύ καλής ποιότητας και ικανή να προσφέρει στον καταναλωτή «μιαν άλλη εμπειρία».

Εντυπωσιακές από αυτή την οπτική γωνία ήταν κάποιες «οινικές αποκαλύψεις» που μπορούσε να κάνει ο επισκέπτης του Οινοράματος 2018 σε εκθέτες όπως τα «κρασιά Σταυρόπουλου», η «Οινοποιητική Λειψών», το «οινοποιείο Κανακάρη», το «Κτήμα Κελεσίδη», οι «Αμπελώνες Μπαλίδη», το «Κτήμα Μελιτζάνη», η «Οινοποιΐα Κούκος» και η «Έδανος Οινοποιητική».

ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΡΑΣΙΆ

Βέβαια, πέρα από τις πιο πάνω «οινικές αποκαλύψεις», υψηλού επιπέδου κρασιά παρουσίασαν και κορυφαίοι Έλληνες οινολόγοι και οινοποιοί όπως οι Γ. Σκούρας, Αγγ. Ρούβαλης, Αθ. Παρπαρούσης, Ευαγ. Γεροβασιλείου, Γιώργος Βασιλείου, Στ. Μπουτάρης, Γ. Βογιατζής, Κ. Σιγάλας, Γ. Κοκοττός, Χρ. Μάρκου, Νικ. Μηλιαράκης, Νικ. Λαζαρίδης, Γ. Λαφαζάνης, Κώστας Λαζαρίδης, Γ. Παρασκευόπουλος, Δ. Παυλίδης. Εξαιρετικά προϊόντα διαθέτουν επίσης οινοποιητικές επιχειρήσεις όπως οι Σεμέλη, Κτήμα Παλυβού, Κτήμα Τσέλεπου, Οινοποιΐα Τσάνταλη, Κτήμα Χαρλαύτη, Κτήμα Χατζημιχάλη, Κτήμα Μερκούρη, Μπουτάρης Οινοποιητική, Μυλοπόταμος, Άγιον Όρος, Κατώγι Αβέρωφ, Κτήμα Κατσαρός, Κτήμα Κυρ-Γιάννης, Κτήμα Παπαϊωάννου.

Πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές ήσαν ήδη παρούσες και στην έκθεση Οινοτέλεια, που και αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της FoodExpo –η οποία είναι πλέον σαφές ότι καθιερώθηκε ως κορυφαία εκθεσιακή εκδήλωση για τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά. Στην φετεινή δε εκδοχή της δέχθηκε πάνω από 70.000 επισκέπτες σε τρεις ημέρες. Όμως, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, την έκθεση επισκέφθηκαν και 3.500 αγοραστές προϊόντων από όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα δε από την Κίνα, τις ΗΠΑ και βεβαίως την Γερμανία. Ας μην ξεχνάμε ότι φέτος στην Ελλάδα θα έρθουν περί τα 4 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες, παράλληλα όμως στην χώρα του Γκαίτε υπάρχουν και λειτουργούν πάνω από 200 ελληνικά εστιατόρια που αποτελούν πραγματικούς πρεσβευτές της ελληνικής κουζίνας και των ελληνικών κρασιών. «Στην FoodExpo τα δύο τελευταία χρόνια παίρνω ιδέες για τα εστιατόριά μου στην Γερμανία», μάς λέει ο επιχειρηματίας Παν. Ηλιόπουλος, που δραστηριοποιείται στο Μόναχο.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΡΌΦΙΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Σημαντική και θετική κρίνει την διεθνή αυτή έκθεση και ο Ν. Ποθουλάκης, ανώτατο στέλεχος στην γαλακτοβιομηχανία Μεβγάλ ΑΕ, τονίζοντας ότι χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται και οι ξένοι αγοραστές που την επισκέπτονται. 

«Ήλθα φέτος για πρώτη φορά και έμεινα πολύ ευχαριστημένος», μάς είπε ο Λιουέλιν Κινγκ, εκπρόσωπος σειράς επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα Αραβικά Εμιράτα και στις ΗΠΑ. Ανέφερε δε ότι θα επανέλθει του χρόνου για να προσθέσει και άλλα βέλη την εμπορική του φαρέτρα.

Την ικανοποίησή τους για το επίπεδο και την ποιότητα της έκθεσης εκφράζει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), που επίσης πήρε μέρος στην εκδήλωση με δικό του περίπτερο. Για την ιστορία σημειώνουμε ότι η ελληνική βιομηχανία τροφίμων, ποτών και οίνου αντιπροσωπεύει περί τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ εξαγωγές, οι οποίες θα μπορούσαν, με κατάλληλες δράσεις, να αυξηθούν αισθητά τα χρόνια που έρχονται. Θα πιάσουν έτσι τόπο και οι προσπάθειες που καταβάλλει ο Νίκος Χουλαδάκης, υπεύθυνος της εταιρείας Forum AE που διοργανώνει την FoodExpo.

Διαβάστε το προηγούμενο άρθρο του Αθανάσιου Παπανδρόπουλου στο new deal

Previous articleΔΥΣΟΣΜΗ ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΕΥΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ
Next articleΕΠΩΝΥΜΕΣ ΜΠΑΡΟΥΦΕΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος, γόνος επιχειρηματικής και δημοσιογραφικής οικογένειας των Πατρών (Νεολόγος Πατρών, 1879-1973), γεννήθηκε στο Ψυχικό το 1941 και φέτος συμπληρώνει 50 χρόνια δημοσιογραφικής καρριέρας. Οικονομολόγος και ειδικός σε θέματα επικοινωνίας, έχει τιμηθεί με 42 δημοσιογραφικά βραβεία και είναι Ιππότης της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας, της Ουγγαρίας και της Πολωνίας. Εργάστηκε 30 χρόνια στον Οικονομικό Ταχυδρόμο και σε άλλα έντυπα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη και συνεργάστηκε με γνωστές εφημερίδες και εξειδικευμένα περιοδικά. Σήμερα αρθρογραφεί στις εφημερίδες Εστία, Ναυτεμπορική και είναι σύμβουλος στο περιοδικό Μάνατζερ της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων. Επίσης, παρουσιάζει την εκπομπή «Δρόμοι της Ανάπτυξης» στο οικονομικό τηλεοπτικό κανάλι Sbc. Είναι επίτιμος διεθνής πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων και διοικητικός πρόεδρος του ελληνικού τμήματός της, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Συντακτών Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και χρημάτισε επί εξαετία πρόεδρος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Τύπου. Από το 2002 είναι μέλος της Γερουσίας για την Ένωση της Ευρώπης, από την οποία και τιμήθηκε για τα άρθρα του περί ομοσπονδιακής Ευρώπης.