Η Μελίνα Κριτσωτάκη παρουσιάζει το πάγκο με τα φρούτα του χειμώνα. Όλα βρίσκονται εκεί. Μήλα, αχλάδια, πορτοκάλια, μανταρίνια, ρόδια, ακτινίδια, φραγκόσυκα, κυδώνια. Ξεφυλλίστε συνταγές για μαρμελάδες και smoothies και εξορμήστε.


Σε προγενέστερο άρθρο παρουσιάσαμε μερικά από τα χειμερινά λαχανικά όπως και τα διατροφικά οφέλη από την κατανάλωσή τους.

Σήμερα επανερχόμαστε, στην ενότητα μας για τα “φρούτα και λαχανικά εντός εποχής” με μερικά από τα χειμερινά φρούτα, αυτή τη φορά. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων κάθε καταναλωτής είναι ελεύθερος να επιλέξει οποιοδήποτε φρούτο βρίσκει στον πάγκο του μανάβη ή στα super – markets. Τα εντός εποχής, όμως, υπερτερούν σε γεύση και θρεπτικά στοιχεία. Δεν έχουν μείνει για πολύ διάστημα στο ψυγείο, είναι πιο οικονομικά και είναι, επί το πλείστον, εγχώριας παραγωγής. Ξεσκονίστε συνταγές για τάρτες, μαρμελάδες, smoothies, σαλάτες και gourmet ψητά και βάλτε τα φρούτα στο καθημερινό σας διαιτολόγιο!

Μήλα

Πράσινα, κίτρινα, κόκκινα. Είναι γνωστό το ρητό πως “κάνουν τον γιατρό πέρα”. Όποια ποικιλία και να σας αρέσει, φάτε τα άφοβα. Είναι γεμάτα αντιοξειδωτικά και μέταλλα. Οι διαλυτές φυτικές ίνες της φλούδας τους παρεμποδίζουν την απορρόφηση της χοληστερόλης. Ευνοούν την πέψη και συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επίσης, καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα ενώ ο χυμός τους μειώνει το ποσοστό εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ.

Αχλάδια

Τα αχλάδια είναι γευστικά, υγιεινά, θρεπτικά και γεμάτα αντιοξειδωτικά. Είναι πλούσια σε αρώματα ενώ οι φυτικές ίνες που περιέχουν φαίνεται πως μπορούν να επιφέρουν σημαντική βελτίωση των επιπέδων της LDL χοληστερόλης. Αποτελούν άριστη πηγή βιταμίνης C και Β. Ενώ είναι πλούσια σε φλαβονοειδή όπως το β-καροτένιο. Επίσης, περιέχουν μέταλλα όπως ο χαλκός, ο σίδηρος, το κάλιο, το μαγγάνιο και το μαγνήσιο. Η κατανάλωση του χυμού τους βοηθά στην ανακούφιση από τον πόνο σε διάφορες φλεγμονώδεις καταστάσεις. Τα αχλάδια, ως τα λιγότερο αλλεργιογόνα από όλα τα φρούτα, αποτελούν μία ασφαλή λύση για όσους πάσχουν από τροφικές αλλεργίες και είναι ένας λόγος που μαζί με τα μήλα είναι τα δύο πρώτα φρούτα που εντάσσονται στη διατροφή των μωρών.

Πορτοκάλια – Μανταρίνια – Grapefruit

Παγκοσμίως, από τα πιο γνωστά χειμωνιάτικα φρούτα. Ανήκουν στην οικογένεια των εσπεριδοειδών. Περιέχουν βιταμίνη Α, Β και, φυσικά, C. Καλές πηγές φολικού οξέος, καλίου, ασβεστίου, σιδήρου, ιωδίου, φωσφόρου, μαγγανίου, νατρίου και ψευδαργύρου. Ο χυμός τους ενδείκνυται σε κρυολογήματα για ταχεία ανάρρωση. Επιπλέον, μπορείτε να τα απολαύσετε καθ” όλη τη διάρκεια της μέρας σε detox – waters μαζί με τα υπόλοιπα εσπεριδοειδή (λεμόνια, περγαμόντο, κουμ – κουάτ) και σπόρους ροδιού.

Ρόδια

Καρπός της αφθονίας, της γονιμότητας, της καλοτυχίας και του πλούτου το ρόδι συνοδεύει συμβολικά την ανθρώπινη παρουσία στη Γη από την προϊστορία της μέχρι τις ημέρες μας. Είναι ένα φρούτο που τονώνει το ανοσοποιητικό καθώς είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, C και Ε, φολικό οξύ, σίδηρο και κάλιο. Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά (τανίνες, ανθοκυανίνες, ελλαγικό οξύ), που καταπολεμούν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες, το ρόδι μαζί με τα μούρα είναι το καλύτερο όπλο ενάντια στη γήρανση του δέρματος. Τα σπόρια του, αν τα στίψετε στο multi και κατόπιν τα σουρώσετε με ένα τούλι, μπορείτε να τα αναμίξετε με άλλους φυσικούς χυμούς φρούτων ή να τα προσθέσετε ακόμη και στα smoothies.

Λωτός

Μην φοβάστε πως αν τύχει και φάτε κανένα κομμάτι από αυτό το φρούτο θα “πέσετε” σε λήθαργο όπως οι σύντροφοι του Οδυσσέα στο ομώνυμο ομηρικό έπος. Μάλλον πρόκειται για ένα super – food αφού εκτός από νοστιμιά είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, C, κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο και φυσικά φυτικές ίνες.

Δεν πρέπει να καταναλωθεί αμέσως μετά τη συγκομιδή αλλά είναι απαραίτητο να περιμένουμε μερικές μέρες να ωριμάσει για να εξαλείψει τη στυπτική γεύση του που προκαλείται από την υψηλή περιεκτικότητα σε τανίνη.

Κυδώνια

Γνωστό και ως “χρυσό μήλο” αλλά και ως σύμβολο του έρωτα, το κυδώνι είναι ίσως από τα λίγα φρούτα που προτιμώνται να καταναλώνονται ψημένα παρά ωμά. Καλή πηγή βιταμινών C, Α και Β, καλίου, φωσφόρου και σιδήρου. Επίσης, το κυδώνι περιέχει μεγάλες ποσότητες σε τανίνη.

Φραγκόσυκα

Αν και εξωτικά σε εμφάνιση, φυτρώνουν και στη χώρα μας και έχουν υπέροχη γεύση. Τα συναντούμε κυρίως σε πετρώδες περιοχές όπως στη Μάνη, στη Μονεμβασιά, στην Ύδρα αλλά βεβαίως και στην Κρήτη. Μπορεί να απαιτούν μεγάλη προσοχή στο καθάρισμα, γιατί έχουν αγκάθια στη φλούδα τους, αλλά αποζημιώνουν σε βιταμίνες C, Α, όπως, επίσης, σίδηρο, κάλιο, ασβέστιο και μαγγάνιο. Τέλος, βοηθούν στη διατήρηση του βάρους καθώς τα 100γραμμάρια φραγκόσυκου έχουν μόνο 41 θερμίδες.

Ακτινίδια

Η σοφή παροιμία “άλλος έχει το όνομα κι άλλος τη χάρη” εδώ ταιριάζει γάντι. Μπορεί τα πορτοκάλια να φημίζονται για την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνη C αλλά τα ακτινίδια περιέχουν διπλάσια ποσότητα. Είναι από τα φρούτα που προτιμώνται για την καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας ενώ είναι, επίσης, εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α, αλλά και βιταμίνης Ε, που είναι απαραίτητες για λαμπερή και υγιή επιδερμίδα. Γεμάτα ιχνοστοιχεία με τα πιο σημαντικά από αυτά να είναι το κάλιο, το μαγνήσιο, το ασβέστιο, ο φώσφορος, ο σίδηρος, ο χαλκός και ο ψευδάργυρος. Είναι πολύτιμη πηγή Ω3 και Ω6 λιπαρών οξέων και αν και ξινά, καταναλώστε τα άφοβα γιατί είναι ολιγοθερμικά.

Previous articleΛαϊκισμός
Next articleΗ παραπληροφόρηση ανησυχεί τους Ευρωπαίους
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ
Η Μελίνα είναι γεωπόνος. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές τις σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη Αγροτικού Χώρου από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και τώρα εργάζεται ως σύμβουλος αγροτικής ανάπτυξης.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.