Με αφορμή την καθυστερημένη πρόταση της ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος, οφείλουμε να διατυπώσουμε ορισμένες απλές σκέψεις:

Ι. Δυστυχώς, δεν έχει γίνει συνείδηση ότι η αναθεωρητική διαδικασία εκκινεί με πρωτοβουλία της Βουλής (άρθρο 110 §2 του Συντάγματος), ότι δηλαδή η Πρωτοβουλία ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Βουλής. Η σχετική διάταξη έχει ανάγκη ερμηνευτικής δήλωσης, ώστε την Πρωτοβουλία της Βουλής να μην την υφαρπάζει, ως μη όφειλε, η εκάστοτε κυβέρνηση. Με την ευκαιρία, προτείνουμε να προβλεφθεί η σύσταση Μόνιμης Διακομματικής Επιτροπής Συντάγματος.

ΙΙ. Δεν έχει γίνει συνείδηση ότι η Αναθεώρηση του Συντάγματος δεν συνιστά μια απλή πολιτική (κομματική) λειτουργία, αλλα πολιτειακή λειτουργία της Βουλής. Με άλλα λόγια, η Αναθεώρηση του Συντάγματος δεν είναι μια διαδικασία σε εκτέλεση κυβερνητικού προγράμματος και εφαρμογής της ασκούμενης από την εκάστοτε κυβέρνηση πολιτικής. Είναι κορυφαία θεσμική πράξη, η οποία αφορά στην αναθεώρηση του Καταστατικού Χάρτη του Πολιτεύματος. Είναι μαζί με την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, οι δύο πολιτειακές λειτουργίες της Βουλής. Γι’ αυτό οι αποφάσεις απαιτούν αυξημένες πλειοψηφίες.

ΙΙΙ. Δεν έχει γίνει συνείδηση ότι ο Καταστατικός Χάρτης είναι το θεμελιακό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται, δρα και εξελίσσεται η πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας.

ΙV. Δεν έχει γίνει συνείδηση ότι το Σύνταγμα είναι το αρχιτεκτονικό σχέδιο του πολιτειακού και πολιτικού οικοδομήματος, το οποίο οικοδόμημα πρέπει να εξασφαλίζει ίσους όρους και ίσες ευκαιρίες (λειτουργίας, «ενδιαίτησης», ανάπτυξης και εξέλιξης όλων των ενοίκων (κομμάτων) και εκφραστών του λαού).

[quote text_size=»small»]

Δεν πρέπει ο ένοικος του ρετιρέ να κατασκευάζει το οικοδόμημα, δηλαδή το Σύνταγμα με γνώμονα την μονιμότητά του στο ρετιρέ, για δε τους πληβείους και τις Φιλιπιννέζες του πολιτικού συστήματος να προορίζει τα υπόγεια και ισόγεια ενδιαιτήματα.

[/quote]

V. Δεν έχει γίνει συνείδηση ότι άλλο είναι η Πολιτειακή Λειτουργία και άλλο η Πολιτική Λειτουργία της Βουλής. Αν η κυβέρνηση δεν διαπνεόταν από τη μίζερη κομματική υστεροβουλία, αλλά από πολιτειακή αντίληψη, θα έπρεπε να κινήσει την αναθεωρητική διαδικασία πολύ ενωρίτερα, από την επομένη των εκλογών του 2012, αφού προηγουμένως είχε καλέσει σε συνεννόηση όλα τα κόμματα της Βουλής, ώστε να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή σύμπτωση απόψεων ως προς τις αναθεωρητέες διατάξεις. Καθυστέρησε σκόπιμα με την οπισθόβουλη σκέψη να θέσει εκβιαστικά διλήμματα στην αντιπολίτευση του τύπου ότι: αν δεν συναινέσει στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, τορπιλίζει τη μεγάλη ευκαρία της Αναθεώρησης. Όταν, όμως, επιλέγεται ως χρόνος αναθεώρησης η παραμονή εκλογής ΠτΔ, νομιμοποιείται η καταγγελία ότι η Κυβέρνηση λειτουργεί με εκβιαστικά διλήμματα.

Β. Υποστηρίζεται από κυβερνητικούς κύκλους να θεσπιστεί η εκλογή ΠτΔ απευθείας από το Λαό. Δεν μας λένε όμως πως θα διασφαλιστεί η μορφή του Πολιτεύματος, δηλαδή της Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, με άλλα λόγια, με ποιες δικλείδες θα αποκλεισθεί η μορφή της Προεδρικής Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας. Η μορφή του Πολιτεύματος ορίζεται από το άρθρο 1 §1 του Συντάγματος, είναι θεμελιώδης διάταξη και δεν υπόκειται σε αναθεώρηση.

Για την παρούσα Κυβέρνηση, το επιχείρημα της εκλογής ΠτΔ από το Λαό ενέχει και μια αντίφαση: Δεν μπορεί, δηλαδή, να υποστηρίζει την εκλογή του ΠτΔ από το Λαό από τη μια μεριά και από την άλλη να ζητάει η επικείμενη εκλογή του να γίνει από μία Βουλή απονομιμοποιημένη από τη Λαϊκή Κυριαρχία.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.