Ο Νίκος Καραγεωργίου συνιστά σε όσους υποτιμούν το ρόλο που έχουν οι μάρκες και τα επώνυμα προϊόντα στην σημερινή ψηφιακή εποχή, καλά θα έκαναν να διεισδύσουν περισσότερο και βαθύτερα στην κορυφαία πρώτη ύλη του καιρού μας, που είναι τα μεγάλα δεδομένα (big data).


Δεν έχουν περάσει παραπάνω από τριάντα χρόνια, από τότε που η επικοινωνία των επιχειρήσεων γινόταν μόνο με  το σταθερό τηλέφωνο και το fax. Και ξαφνικά, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ήρθε η κινητή τηλεφωνία. Το συνολικό σκηνικό των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας, άρχισε να ανατρέπεται σταθερά αλλά ριζικά ταυτόχρονα. Επρόκειτο δε για μια ανατροπή που άλλαξε και συνεχώς αλλάζει πολλές από τις επικοινωνιακές και άλλες πτυχές της καθημερινής ζωής μας.

Smartphone το πολυεργαλείο

Ένα κινητό τηλέφωνο σήμερα, στην πιο απλή μορφή του, αποτελεί εξόχως χρηστικό πολυεργαλείο. Στις μέρες μας ένα iPhone από τα πιο απλά, αποτελεί σημαντικό ψηφιακό εργαλείο. Μεταξύ άλλων, συμβάλει και στην αποθήκευση τεράστιων όγκων δεδομένων. Αυτά τα τελευταία αντιπροσωπεύουν ό,τι στην εποχή της γεωργικής επανάστασης αντιπροσώπευε η γη. Και ό,τι στην πρώτη βιομηχανική εποχή ήταν ο χάλυβας. Με απλά λόγια, τα δεδομένα είναι σήμερα κορυφαία πρώτη ύλη της εποχής της πληροφορίας, μέσω της οποίας παράγεται η γνώση, ήτοι το κύριο καύσιμο του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Πρόκειται δε για ένα απίστευτο φαινόμενο των ημερών μας. Δηλαδή το γεγονός ότι κάθε άνθρωπος, από τα πρώτα του βήματα στη ζωή έως στα τελευταία, έχει πρόσβαση σε ωκεανούς πληροφοριών, γνώσεων και δεδομένων. Ακόμα, όταν τα σημερινά παιδιά βγαίνουν από το σπίτι, βρίσκονται μέσω της κινητής τηλεφωνίας σε συνεχή επαφή με γονείς, συγγενείς και φίλους. Παράλληλα δε, μέσω τηλεφώνου και γραπτών μηνυμάτων, εκπέμπουν σήματα GPS που και αυτά είναι μέρος της ψηφιακής επανάστασης.

Σε τι χρησιμεύουν τα μεγάλα Δεδομένα (big data)

Στο πλαίσιο λοιπόν αυτών των εξελίξεων, που αφ’ εαυτές όπως καταλαβαίνει κανείς είναι ανατρεπτικές, ο όρος Μεγάλα Σύνολα Δεδομένων (Big Data), περιγράφει το πώς μεγάλες ποσότητες πληροφοριών, ειδήσεων κ.λπ. μπορούν πλέον να χρησιμοποιούνται για την κατανόηση, ανάλυση και πρόγνωση τάσεων σε πραγματικό χρόνο. Ο όρος που προαναφέραμε μπορεί να χρησιμοποιείται εναλλάξ με τους όρους Ανάλυση Μεγάλων Συνόλων Δεδομένων, Αναλυτική ή Deep Analytics. Είναι ξεκάθαρο έτσι ότι οι επιχειρήσεις, οι οργανισμού, οι χώρες βρίσκονται στην αρχή μιας κοσμογονικής εποχής. Τα μεγάλα δεδομένα μεταβάλλουν κυριολεκτικά τρόπους ζωής, αντιλήψεων και συμπεριφορών.

Ο μέχρι σήμερα αντίκτυπος των big data στον πραγματικό κόσμο αφορά ως επί το πλείστον τα logistics και την πειθώ. Η συμβολή τους είναι πολύ μεγάλη σε ότι αφορά τις αλυσίδες εφοδιασμού, τις εκλογές και τη διαφήμιση. Κι αυτό επειδή συνήθως αυτοί είναι οι τομείς που χαρακτηρίζονται από πολλές μικρές και επαναλαμβανόμενες ενέργειες οι οποίες μπορούν να εκφραστούν ποσοτικά. Εξ ου και οι «μηχανές συστάσεων» που χρησιμοποιούνται από υπηρεσίες όπως η Amazon  και η Netflix και βοηθούν να γίνονται ακριβέστερες συστάσεις στους πελάτες.

Όμως αυτοί οι τομείς αποτελούν μόνο την αρχή. Τα χρόνια που έρχονται προβλέπεται ότι οι εξελίξεις θα πάρουν τη μορφή χιονοστιβάδας. Δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά σε πιο βαθμό αυτές οι ταχύτατες ανατροπές μπορούν να ελεγχθούν από ανθρώπινα μυαλά, τα οποία έχουν συνηθίσει να λειτουργούν στη βάση της συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων του περασμένου αιώνα.

Οι μάρκες και τα επώνυμα προϊόντα κερδίζουν

Υπό αυτές τις συνθήκες, γίνεται ξεκάθαρο ότι στον ωκεανό των δεδομένων, η ταυτότητα ενός προϊόντος, ενός ατόμου ή μιας υπηρεσίας, θα παίζει κολοσσιαίο ρόλο. Γιατί θα είναι το μόνο εργαλείο και μέσο που θα επιτρέπει την έξοδο από τους ωκεανούς της ανωνυμίας. Πλην όμως, ο σχηματισμός, η επεξεργασία και η οικοδόμηση της ταυτότητας αυτής, ή της Μάρκας εάν θέλουμε, σε καμία περίπτωση δεν θα γίνεται στη βάση αρχών που για πολλές δεκαετίες χαρακτήρισαν το marketing και τις τεχνικές επικοινωνίας που πολλοί από εμάς γνώρισαν και εφάρμοσαν.

Η σύγχρονη μάρκα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Στον σημερινό κόσμο οι καταναλωτές βρίσκονται σε πολλαπλές τοποθεσίες, σε διαφορετικές συσκευές και έχουν διαφορετικές προσδοκίες από μια μάρκα. Ο σύγχρονος καταναλωτής έχει θέσει τη μπάρα αρκετά ψηλά. Η μάρκα πρέπει να συμβαδίζει με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και επιθυμίες του καταναλωτή.

Οι μάρκες στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής επανάστασης

Από την εξατομίκευση στο περιβάλλον χρήστη, ο καταναλωτής ζήτησε από τις μάρκες να προσαρμόζονται. Να επικοινωνούν με κάθε καταναλωτή σε ατομικό επίπεδο. Οι πληροφορίες πρέπει να είναι η καρδιά και η ψυχή μιας μάρκας. Τα big data  βοηθούν στην επίτευξη αυτών των στόχων. Και οι μάρκες που είναι πραγματικά στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής επανάστασης. Είναι εκείνες που έχουν μάθει πώς να αξιοποιήσουν στο έπακρο αυτά τα δεδομένα.

Η τοποθέτηση δεδομένων στο επίκεντρο της επιχειρησιακής στρατηγικής είναι πιο σημαντική από ποτέ. Ο ανταγωνισμός γίνεται πιο έξυπνος. Και αυτοί που μπορούν να βρουν έναν τρόπο να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα που παράγονται από τον σύγχρονο κόσμο θα είναι αυτοί που θα πετύχουν.

Σήμερα, τα αποκαλούμενα Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν ήδη δημιουργήσει ένα νέο επικοινωνιακό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτού, καθιερωμένα στο παρελθόν μέσα προβολής, φθίνουν και χάνουν σημασία από επικοινωνιακής πλευράς.

Από μόνο του το γεγονός αυτό δίνει το μέγεθος και τις διαστάσεις του ρόλου που θα παίξει και ήδη παίζει η οικονομία του διαδικτύου. Μια οικονομία που ιχνογραφεί τις βιομηχανίες του μέλλοντος. Και αυτές οι τελευταίες, για τους λόγους που εκθέσαμε παραπάνω, όλο και περισσότερο θα πρέπει να καλλιεργούν την αντίληψη της Μάρκας. Η οποία πλέον γίνεται βασικός συντελεστής επιχειρηματικής επιτυχίας και επιβίωσης. Αρκεί να δει κανείς σε πόσο χρόνο και με ποια ταχύτητα κάποιες μάρκες έγιναν παγκόσμιες. Τότε θα καταλάβει που κινούμαστε και σε ποιες προκλήσεις καλούμαστε να ανταποκριθούμε.

Previous articleΟυτοπία οι επενδύσεις στην Ελλάδα
Next articleΟ Θεός και ο θάνατος του καθενός
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Ο Νίκος Καραγεωργίου είναι επιχειρηματίας και πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ (Ελληνικού Σύνδεσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων). Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1946 και είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Πειραιά. Είναι έγγαμος και πατέρας τριών παιδιών. Ίδρυσε το 1968 την εταιρεία Αφοί Καραγεωργίου, που ειδικεύεται στη συσκευασία ρυζιού – οσπρίων, με τον διακριτικό τίτλο 3 άλφα, και η οποία είναι leader στον τομέα της στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, αναπτύσσει έντονη δράση σε διάφορους συλλογικούς φορείς. Σήμερα είναι εκτός από ΕΣΒΕΠ, Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής Πειραιώς (ΣΒΑΠ), Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορικών Επιχειρήσεων Τροφίμων Ελλάδος (ΣΕΕΤΕ), Πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Πειραιά (ΙΟΠ). Ο Νίκος Καραγεωργίου ασχολείται με αθλητική ιστιοπλοΐα και έχει λάβει μέρος σε διεθνείς αγώνες.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.