Ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος καυτηριάζει τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που κόπτονται για τους άπορους. Διότι στην Ευρώπη διατίθενται κοινοτικοί πόροι που όμως οι Ευρωπαίοι άποροι δεν βλέπουν.


Από το 2015 έως σήμερα, οι δήθεν κοπτόμενες για τους απόρους κυβερνήσεις, δεν απορρόφησαν πολύτιμους κοινοτικούς πόρους.

Ε, ναι. Όλοι ενδιαφέρονται για τους φτωχούς. Όλοι κόπτονται για την αλληλεγγύη. Αλλά όταν φτάνουμε στο δια ταύτα, το αποτέλεσμα είναι ασήμαντο. Γιατί στην Ελλάδα, μεταξύ λόγων και πράξεων, υπάρχει και η γραφειοκρατία, που άλλα πρεσβεύει τελικά.

Έτσι, από το 2015 και μετά, η χώρα δεν απορρόφησε από την ΕΕ 280 εκατ. ευρώ για τους φτωχούς της, λόγω αδυναμίας διαχειριστικής και γραφειοκρατικής καχυποψίας. Αυτής, που χρόνια τώρα αποτελεί τη μεγάλη κατάρα για την οικονομική και κοινωνική μας πρόοδο.

Κοινοτικοί πόροι που οι Ευρωπαίοι άποροι δεν βλέπουν

Με προϋπολογισμό περίπου 4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020, το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (ΤΕΒΑ) στηρίζει τις δράσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παροχή τροφίμων και βασικής υλικής βοήθειας στους απόρους. Βασική ευθύνη των κρατών είναι η συμμετοχή στην δαπάνη με 15% καθώς και ο κατάλληλος σχεδιασμός, για την απορρόφηση των πόρων και την σωστή διανομή της υλικής βοήθειας. Στην Ελλάδα η απορρόφηση ως τώρα κυμαίνεται μόνο στο 7,5% του ποσού που της έχει κατανεμηθεί.

Κατά τα λοιπά, όλες οι Κυβερνήσεις σε υψηλούς πάντα τόνους, διακηρύττουν ότι φροντίζουν τους φτωχούς και πάει λέγοντας.

Το σχέδιο για την υλοποίηση του ΤΕΒΑ καταρτίστηκε από την Ελληνική κυβέρνηση. Και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15/12/2014. Μετά από τροποποιήσεις που έγιναν το 2017, συμμετοχή στο πρόγραμμα έχουν μόνο οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) που εντάσσονται στο ΤΕΒΑ μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΚΕΑ.

Το πρόγραμμα υλοποιείται από 57 κοινωνικές συμπράξεις ΟΤΑ και οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, οι οποίες όμως έχουν δευτερεύοντα ρόλο. Τα διαθέσιμα κονδύλια επιμερίζονται στις συμπράξεις ανάλογα με τον αριθμό των δικαιούχων όπως αυτοί προκύπτουν από την ηλεκτρονική πλατφόρμα. Οι  σχετικές διαδικασίες, περιέχονται σε πλήθος εγγράφων μεταξύ των οποίων και οι ετήσιοι «Οδηγοί Εφαρμογής» της Διαχειριστικής Αρχής του ΤΕΒΑ.

Το ΤΕΒΑ δίνει στα κράτη την ευχέρεια

Σημειώνεται όμως, ότι οι διαδικασίες δεν μας έχουν επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση που αφήνει στα κράτη μεγάλη ευχέρεια στη διαχείριση του προγράμματος. Μάλιστα, στην αξιολόγηση του ΤΕΒΑ (27/3/2019) από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι Ελληνικές οδηγίες χαρακτηρίζονται ως «gold plating» και αναφέρεται συγκεκριμένα ότι για την εκτέλεση του προγράμματος, διαδικασίες όπως η διαδικτυακή εγγραφή δικαιούχων και άλλες, όπως επίσης και το σύστημα προμηθειών, δημιουργούν επιπρόσθετα βάρη και δυσλειτουργίες.

Η ως τώρα ελάχιστη απορρόφηση του ΤΕΒΑ άλλωστε, είναι απόδειξη ότι το σύστημα υλοποίησής του πάσχει και ότι χρειάζεται να διαγνωστούν και να διορθωθούν οι αδυναμίες του.

Τι κάνει η Ελλάδα

Για την Ελλάδα, το TEBA που υπάγεται στο Υπουργείο Εργασίας, έχει προϋπολογισμό  331 εκατ ευρώ για την περίοδο 2014-2020. Σε ετήσια βάση αυτό ανέρχεται από  44,5 εκατ ευρώ το 2014, σε 50,1 εκατ ευρώ το 2020. Η δε Ελλάδα έχει την δεύτερη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανομή μετά την Λιθουανία. Είναι δηλαδή προνομιούχα χώρα.Θεωρητικά όμως….

Διότι παρά τις προσπάθειες του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (EIEAΔ), αρχής που διαχειρίζεται το TEBA, το πρόγραμμα παραμένει ουσιαστικά αναξιοποίητο. Για την επόμενη επταετία, που θα είναι εξόχως κρίσιμη για την Ελλάδα ως γνωστόν, το ΤΕΒΑ θα συγχωνευτεί στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ (ΕΚΤ+/ ESF+). Και το Ευρωκοινοβούλιο πιέζει για την αύξηση του προϋπολογισμού για επισιτιστική βοήθεια. Η ως τώρα επίδοση των κρατών στην διαχείριση, θα επηρεάσει την νέα κατανομή. Που σημαίνει ότι με βάση τις σημερινές επιδόσεις μας θα μείνουμε στο περιθώριο.

Με άλλα λόγια… Αν κάποιοι δεν κινητοποιηθούν αμέσως και αποτελεσματικά, οι πόροι για τους απόρους θα χαθούν οριστικά και στη νέα κατανομή. Την ώρα λοιπόν των θριαμβολόγων για τους ευρωπαικούς πόρους που θα εισρεύσουν στη χώρα έως το 2030, περί όλων αυτών τί λέει το Υπουργείο Εργασίας;

Προηγούμενο άρθροΟ Αρχηγός και ο Αξιωματικός ….
Επόμενο άρθροΗ αυτοκάθαρση της Αριστεράς ως προϋπόθεση ομαλότητας
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος, γόνος επιχειρηματικής και δημοσιογραφικής οικογένειας των Πατρών (Νεολόγος Πατρών, 1879-1973), γεννήθηκε στο Ψυχικό το 1941 και φέτος συμπληρώνει 50 χρόνια δημοσιογραφικής καρριέρας. Οικονομολόγος και ειδικός σε θέματα επικοινωνίας, έχει τιμηθεί με 42 δημοσιογραφικά βραβεία και είναι Ιππότης της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας, της Ουγγαρίας και της Πολωνίας. Εργάστηκε 30 χρόνια στον Οικονομικό Ταχυδρόμο και σε άλλα έντυπα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη και συνεργάστηκε με γνωστές εφημερίδες και εξειδικευμένα περιοδικά. Σήμερα αρθρογραφεί στις εφημερίδες Εστία, Ναυτεμπορική και είναι σύμβουλος στο περιοδικό Μάνατζερ της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων. Επίσης, παρουσιάζει την εκπομπή «Δρόμοι της Ανάπτυξης» στο οικονομικό τηλεοπτικό κανάλι Sbc. Είναι επίτιμος διεθνής πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων και διοικητικός πρόεδρος του ελληνικού τμήματός της, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Συντακτών Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και χρημάτισε επί εξαετία πρόεδρος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Τύπου. Από το 2002 είναι μέλος της Γερουσίας για την Ένωση της Ευρώπης, από την οποία και τιμήθηκε για τα άρθρα του περί ομοσπονδιακής Ευρώπης.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.