Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ…

του ΚΩΣΤΑ ΛΟΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΤO video του πρωθυπουργού με τον απολογισμό της κυβέρνησης είχε μέχρι χθες 108.346 θεατές, αριθμός καθόλου ευκαταφρόνητος. Αυτό δείχνει πως ένα μήνυμα, εκπεμπόμενο από το internet και τον ιστότοπο του πρωθυπουργού είχε πολύ μεγάλη απήχηση. Ξεπέρασε κατά 10 και 20 φορές κάθε άλλη καταχώρηση στο ίδιο site. Το να έχει κανείς τη δυνατότητα να εκπέμψει χωρίς παρεμβολές ένα μήνυμα προς μεγάλο αριθμό αποδεκτών είναι ιδιαίτερα προνομιούχο προσόν. Το να μπορεί να μεταχειριστεί τα νέα μέσα και να έχει την ευχέρεια σχηματισμού πειστικών επιχειρημάτων είναι εξίσου δυνατό εργαλείο. Τι πέτυχε το video λοιπόν μέχρι τώρα και τι δείχνει η προσπάθεια;

{qtube vid:=Rb5E-qCQR7Q}

(α) Tο video πέτυχε να δώσει την επίσημη άποψη της κυβέρνησης σε πλήρη λόγο, χωρίς τη διακοπή, τη στρέβλωση και την κριτική των δημοσιογραφικών παρεμβάσεων, που συνήθως προσπαθούν να προβάλουν όσα θεωρούν «πιασάρικα» και να υποτονίσουν ή αγνοήσουν όσα κατά την κρίση τους δεν βολεύουν.

(β) Πέτυχε να μαζέψει μερικά ουσιαστικά σχόλια (όχι τόσο πολλά όσα θα ανέμενε κανείς) από τους επισκέπτες του site, τα οποία υποθέτει κανείς ότι ο πρωθυπουργός θα τα λάβει υπόψη του ως αντίδραση της βάσης. Αλλά…

Η προσπάθεια ενημέρωσης του λαού έπρεπε να είχε αρχίσει από την επόμενη μέρα της ανάληψης της εξουσίας και οπωσδήποτε από την επόμενη μέρα της όξυνσης των προβλημάτων λόγω της κρίσης. Τα κεντρικά όργανα της κυβέρνησης αναλώθηκαν κυριολεκτικά στην προσπάθεια να αντιμετωπισθεί το τσουνάμι των αρνητικών εντυπώσεων που είχαν δημιουργηθεί στη διεθνή κοινή γνώμη, στους επενδυτές, στις αγορές και στους Eυρωπαίους εταίρους, και αγνόησαν ότι έχουν πίσω τους έναν ολόκληρο λαό που δίψαγε και αγωνιούσε για υπεύθυνη ενημέρωση. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως σε κάθε επιχειρησιακό σχέδιο (διότι το μνημόνιο και οι ενέργειες σωτηρίας της χώρας είναι ένα τέτοιο επιχειρησιακό σχέδιο) προβλέπεται και το βοηθητικό – παράλληλο πλάνο επικοινωνίας. Το –νηπιακό σήμερα διαφαινόμενο– πλάνο επικοινωνίας της κυβέρνησης μπορεί να μην την είχε σώσει, αλλά σίγουρα ίσως θα είχε αποτρέψει ή συγκρατήσει να λέγεται κάθε ανοησία όλη μέρα από τηλεοράσεων και να μαζεύονται οι χιλιάδες αγανακτισμένοι στο Σύνταγμα. Να που με το video αποδείχθηκε πως χιλιάδες άτομα παίρνουν το μήνυμα, χωρίς να μπορούν να πετάνε αυγά σε βουλευτές και υπουργούς, οι οποίοι επιχειρούν πρακτικά να κάνουν την ίδια δουλειά στις γειτονιές.

Αλλά το ίδιο το μήνυμα στην ουσία του δεν χρειαζόταν και πάλι να μπερδεύει το όραμα και τους στόχους με τα αποτελέσματα. Να επικαλείται δηλ. ως καμωμένα όσα μέτρα απλά έχουν ξεκινήσει (βλέπε συνταγογράφηση, καταπολέμηση φοροδιαφυγής κ.λπ.), αλλά κανείς δεν έχει δει όφελος. Θα μπορούσε κάλλιστα να έχει τρία – τέσσερα δυνατά και πειστικά παραδείγματα (που υπάρχουν) του πώς ήταν πριν και πώς άλλαξε η κατάσταση. Θα μπορούσε να επικεντρωθεί σε πραγματικά επιτεύγματα και να αφήσει κατά μέρος τις εκφράσεις όπως «όλες οι αποφάσεις στο διαδίκτυο» ή «βάζουμε τάξη στο αχανές και άναρχο Δημόσιο», τη στιγμή που ο ίδιος ο πρωθυπουργός παραδέχεται πως το Δημόσιο χρειάζεται τεχνογνωσία απέξω για να αλλάξει. Με το όλο στήσιμο ενός τέτοιου μηνύματος αποδυναμώθηκε και ακυρώθηκε όλη η προσπάθεια. Αυτές ας είναι ιδέες για τα επόμενα videos, που χρειάζονται στο πλαίσιο ενός αποτελεσματικού πλάνου ενημέρωσης προς τον λαό.