Εκπαίδευση STEM: password σε καινοτομία και ανάπτυξη

1
487
Ο Δημήτρης Βέργαδος εξηγεί πως η εκπαίδευση STEM μπορεί να μετατραπεί στο ισχυρό password για καινοτομία και ανάπτυξη. Το πως συγκροτείται η ομάδα STEM (Science Technology Engineering Mathematics) αναλύθηκε διεξοδικά στο ψηφιακό συνέδριο Innovative Greeks που διοργάνωσε ο ΣΕΒ και η Endeavor. new deal
Ο Δημήτρης Βέργαδος εξηγεί πως η εκπαίδευση STEM μπορεί να μετατραπεί στο ισχυρό password για καινοτομία και ανάπτυξη. Το πως συγκροτείται η ομάδα STEM (Science Technology Engineering Mathematics) αναλύθηκε διεξοδικά στο ψηφιακό συνέδριο Innovative Greeks που διοργάνωσε ο ΣΕΒ και η Endeavor. new deal

Ο Δημήτρης Βέργαδος εξηγεί πως η εκπαίδευση STEM μπορεί να μετατραπεί στο ισχυρό password για καινοτομία και ανάπτυξη. Το πως συγκροτείται η ομάδα STEM (Science Technology Engineering Mathematics) αναλύθηκε διεξοδικά στο ψηφιακό συνέδριο Innovative Greeks που διοργάνωσε ο ΣΕΒ και η Endeavor.


«Οι αριθμοί κυβερνούν το σύμπαν.» (Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι)

Ένα από τα βασικά μηνύματα του ψηφιακού συνεδρίου «Innovative Greeks», που διοργάνωσαν με επιτυχία, πρόσφατα, ο ΣΕΒ και η Endeavor, είναι ότι η χώρα μας διαθέτει υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά στους τομείς της τεχνολογίας και της μηχανικής. Όπως το έθεσε χαρακτηριστικά ο  κ. Νικήτας Κουτουπές, Διευθύνων Σύμβουλος της Insight Partners: «Οι Έλληνες πρέπει να δουν τα δικά τους δυνατά σημεία και τις ιδιαιτερότητες. Η Ελλάδα έχει την ικανότητα να παρέχει ανθρώπινο κεφάλαιο που είναι δύσκολο να βρεις σε άλλες χώρες».

Σήμερα, εξελίσσεται ένας παγκόσμιος ανταγωνισμός για την αναζήτηση ταλέντου και αυτός έχει ονοματεπώνυμο: STEM.  Αφορά, δηλαδή, κυρίως ταλαντούχους νέους που προέρχονται από γνωστικά πεδία τα οποία συνδέονται με γνώσεις και δεξιότητες που θεωρούνται ισχυρός μοχλός μετασχηματισμού της οικονομίας στην εποχή του Industry 4.0. Η ομάδα των STEM συγκροτείται από τις φυσικές επιστήμες (Science), την τεχνολογία (Technology), τη μηχανική (Engineering) και τα μαθηματικά (Mathematics).

Στο σημείο αυτό, να σημειώσουμε ότι ο όρος STEM δεν είναι καινούργιος. Μας έρχεται από τις ΗΠΑ, οι οποίες εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες αναγνώρισαν το σημαντικό κενό σε ανθρώπινο δυναμικό στις ειδικότητες της μηχανικής και της τεχνολογίας ως ουσιαστική πηγή ανταγωνιστικού μειονεκτήματος. Αντίθετα, οι ανταγωνιστικές και αναδυόμενες χώρες της Ασίας πρωτοπορούν, κατέχοντας τους περισσότερους αποφοίτους STEM.

Η Ελλάδα εμφανίζει συγκριτικά υψηλό επίπεδο συμμετοχής σε προγράμματα σπουδών STEM στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφήνοντας πίσω της ορισμένες από τις πιο ανεπτυγμένες –οικονομικά και τεχνολογικά– χώρες. Ενώ, συγκριτικά, θετική είναι η εικόνα της χώρας μας και όσον αφορά  στη συμμετοχή και στις επιδόσεις των γυναικών στα STEM.  Όμως, κάπου εδώ σταματούν τα θετικά. Γιατί, εάν εξετάσουμε τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, με βάση το πρόγραμμα PISA (κατανόηση κειμένου, γνώση μαθηματικών, φυσικών μαθημάτων) του Ο.Ο.Σ.Α., η χώρα μας κατατάσσεται πολύ χαμηλά στις χώρες της Ε.Ε. 

Αυτή η διαχρονική αδυναμία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος όχι μόνο στη μετάδοση γνώσης αλλά και στην ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων υπονομεύει μεταξύ άλλων και την ικανότητα της οικονομίας μας να μπορεί να παράγει καινοτομία.

Χρειάζεται μια πραγματική επανάσταση στην εκπαίδευση

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του World Economic Forum για το μέλλον της εργασίας (2020), αναμένονται η κατάργηση περίπου 85 εκ. θέσεων εργασίας έως το 2025 και η δημιουργία 97 εκ. νέων επαγγελματικών ρόλων, ενώ, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της McKinsey, η ζήτηση ανθρώπινου δυναμικού με δεξιότητες STEM θα αυξηθεί περίπου 40%  μέχρι το 2030. Η κατάκτηση των αναγκαίων  γνώσεων και ικανοτήτων που απαιτούνται για την παραγωγική και ψηφιακή οικονομία του 21ου αιώνα δεν μπορεί να επιτευχθεί με τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας.

Χρειάζεται μια πραγματική επανάσταση, με άξονες μια ολοκληρωμένη, καινοτόμο προσέγγιση στον σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων και στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού.  Απαιτείται συνολική βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης στην κατεύθυνση ενίσχυσης του επιστημονικού και τεχνολογικού «εγγραμματισμού», ήδη από τις πρώτες τάξεις του σχολείου. Με βάση την πρόσφατη έκθεση του  ΣΕΒ, η εκπαίδευση STEM  προτάσσει την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την έμφαση στη δημιουργικότητα, τη μάθηση σε ομάδες, τη διεπιστημονική συνεργασία, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και τη βιωματική εκπαίδευση. 

Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος του εκπαιδευτικού αποτελεί κλειδί, γι’ αυτό και έχει απόλυτη προτεραιότητα η υποστήριξη του δύσκολου έργου του· όπως επίσης έχει ιδιαίτερη σημασία η υιοθέτηση μιας πιο θετικής και ενεργητικής στάσης εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με την κινητοποίηση των επιχειρήσεων ως προς την υποστήριξη της εκπαίδευσης STEM.

Εν κατακλείδι, τα υλικά που διαμορφώνουν τον παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας, προσεχώς, τα γνωρίζουμε. Για να παραφράσουμε τον ποιητή, «το μέλλον θα έχει πολλή καινοτομία, (γι’ αυτό) πάρτε μαζί σας γνώσεις STEM».

Previous articleΤο φανάρι που λείπει και ο συμβολισμός
Next articleΟ Κυριάκος θέλει το κριτικό πνεύμα! Άλλοι;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΕΡΓΑΔΟΣ
Ο Δημήτρης Βέργαδος είναι Διευθυντής του τομέα ΜΜΕ, Θέσεων και Ενημέρωσης του ΣΕΒ. Είναι διπλωματούχος Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ. Ακολούθησε κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς -τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων –με την ανάληψη δικτατορικής διατριβής στο αντικείμενο «Ανασχεδιασμός Επιχειρηματικών Διαδικασιών & Διοίκησης Ολικής Ποιότητας». Είναι κάτοχος του διπλώματος “Certified Quality Technician” της American Society for Quality Control. Έχει εργαστεί περί τα 15 χρόνια ως διευθυντής ειδικών εκδόσεων και μελετών σε εξειδικευμένο οργανισμό επιχειρηματικής (business to business) πληροφόρησης καλύπτοντας θέματα βιομηχανικής ανάπτυξης και επενδύσεων, διοίκησης ολικής ποιότητας, οργάνωσης Logistics-εφοδιαστικής, συστημάτων αυτοματισμού, συσκευασίας, κ.λπ. Διετέλεσε συνεργάτης του Γραφείου Τύπου της Προεδρίας της Δημοκρατίας (1997-1998). Έχει τιμηθεί με το δημοσιογραφικό βραβείο «Λέοντος Μελά 1994 - 1995» από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών. Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών (ΠΣΧΜ), της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), της American Society for Quality (ASC, του Ελληνικού Τμήματος των Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (AEJ-GREEK SECTION), καθώς και αναπλ. Μέλος της Ολομέλειας της Οικονομικής & Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος (Ο.Κ.Ε.)..