Γιατί καθυστερεί η νέα ΚΑΠ

0
1076
Η Μελίνα Κριτσωτάκη συζητά με τον Χρήστο Καρατζά, σύμβουλο Αγροτικής Ανάπτυξης τους λόγους που θα καθυστερήσει για δυο χρόνια η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική και τι θα ισχύσει τα δυο μεταβατικά χρόνια. new deal
Η Μελίνα Κριτσωτάκη συζητά με τον Χρήστο Καρατζά, σύμβουλο Αγροτικής Ανάπτυξης τους λόγους που θα καθυστερήσει για δυο χρόνια η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική και τι θα ισχύσει τα δυο μεταβατικά χρόνια. new deal

Η Μελίνα Κριτσωτάκη συζητά με τον Χρήστο Καρατζά, σύμβουλο Αγροτικής Ανάπτυξης τους λόγους που θα καθυστερήσει για δυο χρόνια η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική και τι θα ισχύσει τα δυο μεταβατικά χρόνια.


Σε λίγες ημέρες ξεκινά το 2021. Σε ό,τι αφορά στα αγροτικά ζητήματα, αναμέναμε να αρχίσει να εφαρμόζεται η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) περιόδου 2021-27. Αυτή όμως θα καθυστερήσει για άλλα δυο χρόνια. Για ποιους λόγους; Τι θα ισχύσει τα δυο μεταβατικά χρόνια μέχρι την έναρξη της την 01-01-2023; Απαντήσεις από τον κύριο Χρήστο Καρατζά, σύμβουλο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Γιατί καθυστερεί η νέα ΚΑΠ

Η όλη καθυστέρηση, κατά τον κύριο Καρατζά, που είναι και μέλος της θεματικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Δικτύου Αγροτικής Ανάπτυξης για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (European Green Deal), οφείλεται σε δυο λόγους. 

Αφενός στην ατυχή συγκυρία το Ευρωκοινοβούλιο και η Επιτροπή να αλλάξουν το 2019, εξαιτίας των ευρωπαϊκών εκλογών. Το γεγονός αυτό μετατόπισε χρονικά τις διαπραγματεύσεις. Και αφετέρου στα πολλά ερωτηματικά που προέκυψαν από τα κράτη – μέλη κατά την εκπόνηση των Στρατηγικών τους Σχεδίων για την Αγροτική Πολιτική.

Εντούτοις, το Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας, σε κοινή συμφωνία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κατέληξαν στη συνέχιση της στήριξης των Ευρωπαίων γεωργών με το ισχύον νομικό πλαίσιο έως το τέλος του 2022. Παράλληλα, συμφωνήθηκε να ενσωματωθεί ο προϋπολογισμός από το Ταμείο Ανάκαμψης που προβλέπεται για την αγροτική ανάπτυξη στην ΚΑΠ, ενισχύοντας περαιτέρω τα κονδύλια για την ελληνική ύπαιθρο.

Σύμφωνα με τον κύριο Καρατζά, δεν αναμένονται εκπλήξεις στις άμεσες ενισχύσεις (συνδεδεμένες και αποσυνδεδεμένες). Αυτές θα συνεχίσουν να δίνονται όπως τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς τις αλλαγές που ενδεχομένως προγραμματιστούν στη νέα ΚΑΠ (αλλαγή πχ. στα ιστορικά δικαιώματα). Το ίδιο, φυσικά, θα ισχύει και για την ειδική ενίσχυση στο βαμβάκι. 

Επιχειρησιακά προγράμματα

Στις τομεακές παρεμβάσεις, τα επιχειρησιακά προγράμματα των οπωροκηπευτικών μπορούν είτε να παραταθούν μέχρι τις 31-12-2022, αν δεν έχουν ολοκληρώσει την 5ετή θητεία τους, είτε να υποβληθούν νέα με 3τή διάρκεια. 

Για τον τομέα του ελαιολάδου – επιτραπέζιας ελιάς τα νέα προγράμματα θα έχουν διάρκεια μέχρι τις 31-12-2022. Παράλληλα, τα 3ετή προγράμματα της μελισσοκομίας θα παραταθούν μέχρι το τέλος του 2022. Στα αμπέλια, οι άδειες φύτευσης που λήγουν το 2020 παρατείνονται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021. Η εξισωτική αποζημίωση, σύμφωνα με τη νέα οριοθέτηση μειονεκτικών περιοχών που έχει καταρτιστεί από τη χώρα μας, θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2022. 

1,6 δισ. για την Ελλάδα

Για την Αγροτική Ανάπτυξη τα πράγματα θα είναι περισσότερο περίπλοκα. Η Ελλάδα θα έχει στη διάθεση της πάνω από 1,6 δισ. € το οποίο σπάει σε δύο, διακριτά ποσά. 

Ένα ποσό, 1.237 εκ € του τακτικού προϋπολογισμού της ΚΑΠ και ένα ποσό 371 εκ. € ως έκτακτη ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η διάκριση αυτή είναι απαραίτητη γιατί η αντιμετώπιση τους αναμένεται να είναι διαφορετική. 

Το ερώτημα που “καίει” αυτήν τη στιγμή την ύπαιθρο είναι αν θα υπάρχουν νέες προκηρύξεις μέτρων. 

Εδώ ο κύριος Καρατζάς, σημειώνει πως τα πράγματα είναι κάπως περίπλοκα. 

Από τη μία πλευρά, η Επιτροπή ζητά οι νέες δράσεις να είναι συμβατές με το κείμενο της Πράσινης Συμφωνίας και τις νέες φιλοπεριβαλλοντικές φιλοδοξίες. 

Επιπλέον, μια χώρα θα μπορεί να προχωρήσει σε νέες προσκλήσεις αν δεν έχει αδιάθετα χρήματα από το υφιστάμενο ΠΑΑ (που δεν ισχύει σε καμία σχεδόν χώρα – η Ελλάδα πχ. στο τέλος του 2020 θα έχει απορροφήσει μόλις το 60% του προϋπολογισμού του ΠΑΑ). 

Ο απώτερος στόχος της Επιτροπής φαίνεται πως είναι να καθυστερήσει η εκταμίευση των κονδυλιών ώστε να γίνει με όρους της νέας (και περισσότερο πράσινης) και όχι της υφιστάμενης ΚΑΠ. 

Από την άλλη, όμως, η πανδημία του Covid-19 έκανε επιτακτική την ανάγκη για “ζεστό” χρήμα στην αγορά. Oπότε Συμβούλιο Υπουργών και Κοινοβούλιο ζητούν το κονδύλιο της αγροτικής ανάπτυξης που προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης να εκταμιευτεί άμεσα. Και ειδικότερα σε μέτρα που θα οδηγήσουν στην προσαρμογή στη γεωργία ακριβείας. Σε επενδύσεις, στη διείσδυση της τεχνολογίας στις αγροτικές περιοχές και στην ενδυνάμωση των τοπικών αγορών. 

Πως θα αξιοποιηθούν τα 1,6 δισ.

Εύλογο, επομένως, το ερώτημα προς τον κύριο Καρατζά. Πως θα αξιοποιηθούν τα 1,6 δις € της περιόδου για το 2021 & 2022; 

Κατά την άποψή του, ένα πρώτο δεδομένο είναι ότι οι πληρωμές για την εξισωτική αποζημίωση της επόμενης διετίας θα δεσμεύσουν τουλάχιστον 500 εκ. €. 

Ένα “φρέσκο” πρόγραμμα νέων αγροτών θα χρειαστεί τουλάχιστον 300 εκ.€ (βάσει της προηγούμενης εμπειρίας). 

Επίσης, θεωρητικά, είναι εφικτή η παράταση στήριξης των ενταγμένων στη βιολογική γεωργία κατά ένα έτος. Και η έγκριση επιλαχόντων άλλων μέτρων. 

Άλλωστε, η Επιτροπή έχει παροτρύνει τα κράτη – μέλη να ενεργοποιήσουν τα εργαλεία διαχείρισης κινδύνων που αφορούν την κάλυψη απωλειών προϊόντων και εισοδήματος. Άρα απομένει, σύμφωνα με τον κύριο Καρατζά, ένα ικανό ποσό για νέες προκηρύξεις. Η απορία και αυτό που περιμένουμε να δούμε, όπως υποστηρίζει, είναι “σε ποιες θα κάτσει, τελικά, η μπίλια”.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.