Ένα εκπληκτικό ψηφιδωτό του Γιάννη Τσαρούχη, διαστάσεων 3,7 επί 2,02, υποδέχεται στο εξής το κοινό, στην είσοδο του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου φιλοξενείται έως τα μέσα Μαρτίου, η μεγαλύτερη και πληρέστερη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, προκειμένου να του αποδοθεί η οφειλούμενη τιμή, 20 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Το ψηφιδωτό, που είχε φιλοτεχνήσει ο Γιάννης Τσαρούχης το 1959, για τον αίθριο χώρο του κτιρίου της Εταιρείας και της Σχολής Δοξιάδη, στην οποία δίδαξε και σκηνογραφία, δώρησαν στο Μουσείο Μπενάκη, τα παιδιά του Κωνσταντίνου Δοξιάδη.

 

Η άλλη είδηση που προέκυψε από τη σημερινή συνέντευξη τύπου για την έκθεση «Γιάννης Τσαρούχης 1910-1989», αφορά το ίδιο το Ίδρυμα Τσαρούχη, το οποίο θα συγχωνευτεί με το Μουσείο Μπενάκη, διατηρώντας την αυτονομία του και τους εκθεσιακούς του χώρους, στο Μαρούσι, εξηγεί η ανιψιά του Τσαρούχη και επικεφαλής του ιδρύματος, Νίκη Γρυπάρη.

Η ίδια, επιμελήθηκε την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, η οποία εκτείνεται σε όλες τις αίθουσες της Πειραιώς, με 680 έργα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

 

Στο ισόγειο ξεδιπλώνεται όλο το ζωγραφικό έργο του Γιάννη Τσαρούχη, αρχής γενομένης από τα πρώτα του έργα, όπως τα «Καράβια στο ηλιοβασίλεμα» που φιλοτέχνησε σε ηλικία 17 ετών, έως τις τελευταίες του δημιουργίες, τη δεκαετία του 1980.

Στον πρώτο όροφο είναι ο θεατρικός Τσαρούχης – μακέτες, σχέδια και έργα από την διαδρομή του στο θέατρο, το οποίο αντιμετώπιζε εξίσου ζωγραφικά.

 

Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της έκθεσης επιμελήθηκε η Λίλη Πεζανού. Την έκθεση συνδιοργανώνουν το Μουσείο Μπενάκη, το Ίδρυμα Τσαρούχη και το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τραπέζης της Κύπρου.

 

Ο αναλυτικός κατάλογος 400 σελίδων που συνοδεύει την έκθεση, δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να ανακαλύψει το εύρος του έργου Γιάννη Τσαρούχη, που τόσο αγαπήθηκε από το κοινό αλλά και παρερμηνεύτηκε κατά καιρούς από την κριτική τέχνης.

Γράφουν για τον ζωγράφο οι Αγγελος Δεληβοριάς, Νίκη Γρυπάρη, Ευγένιος Ματθιόπουλος, Αλέκος Λεβίδης, Παναγής Βουρλούμης, Έλγκα Καββαδία, Χλόη Obolensky.

 

Ο κατάλογος περιλαμβάνει επίσης ένα κείμενο του Ανδρέα Εμπειρίκου, με τίτλο «Γιάννης Τσαρούχης. Ο θρίαμβος της αισθησιακής ζωγραφικής» και δύο κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη, για τον Γιάννη Τσαρούχη.

 

Έγραφε ο Ελύτης το 1952, για τον Γιάννη Τσαρούχη: «…αγκάλιασε το ανθρώπινο σώμα και μαζί με αυτό προχώρησε να βρει την οριστική έκφρασή του. Μ΄ αυτό πλησίασε την φύση καλύτερα από τον καλύτερο τοπιογράφο. Μ΄ αυτό ξαναβρήκε την αίσθηση, που είναι ο ελληνικός βασιλικός δρόμος για να φτάσεις ως τον κόσμο των ιδεών. Μ΄ αυτό κρατήθηκε μακριά από τις άγονες περιπέτειες της αφηρημένης τέχνης, χωρίς για τούτο και να απιστήσει σ΄ ένα άλλο πνεύμα, βαθύτερο, εκείνο που θα μπορούσε να ονομαστεί «πλατωνική γεωμέτρηση».

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.