Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου 2017
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

Η Μελίνα είναι γεωπόνος. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές τις σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη Αγροτικού Χώρου από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και τώρα εργάζεται ως σύμβουλος αγροτικής ανάπτυξης.
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

Latest posts by ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ (see all)

ροκα: ωφελιμη πικρα

ΡΟΚΑ: ΩΦΕΛΙΜΗ ΠΙΚΡΑ

Τέσσερα γράμματα. Χειμωνιάτικο, ποώδες χόρτο, κατά γενική ομολογία πικρό. Βρώσιμα είναι τα φύλλα και ο βλαστός του. Απάντηση; Ρόκα! Η ρόκα καλλιεργείται σε μικρές εκτάσεις στη χώρα μας, συνήθως συμπληρωματικά με κάποιο άλλο κηπευτικό. Δυο τύποι της κυκλοφορούν στην αγορά, η ήμερη ή αρωματική (Eruca sativa) και η άγρια.

ΡΌΚΑ: ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ

Η διάρκεια της καλλιέργειας είναι 40 – 50 μέρες, με 4 – 6 κοπές και απόδοση 1 – 2 τόνους φύλλα/στρέμμα. Είναι απαραίτητο το συχνό πότισμα για να δώσει εύγευστα φύλλα και η καταπολέμηση των ζιζανίων στον αγρό πριν την σπορά. Κατάλληλο έδαφος το πηλώδες, καλής στράγγισης και καλής περιεκτικότητας σε οργανική ουσία. Ιδανικό Ph 6 με 7. Απαγορευτικό στοιχείο για την ανάπτυξη της ρόκας αποτελούν οι παγετοί. Επίσης, οι υψηλές θερμοκρασίες δεν είναι και τόσο επιθυμητές διότι αυξάνουν την πικρίλα στα φύλλα.

Η ρόκα προσβάλλεται, κυρίως, από αφίδες και κάμπιες που τρώνε τα φύλλα της. Επίσης, μεγάλοι πληθυσμοί σαλιγκαριών καλό θα είναι να περιορίζονται με κάποιο εγκεκριμένο δόλωμα για να μην δημιουργήσουν πρόβλημα. Το έδαφος συνιστάται να είναι απαλλαγμένο από νηματώδεις, γεγονός το οποίο εύκολα αντιμετωπίζεται με κατάλληλη αμειψισπορά. Πάντως, σαν καλλιέργεια δεν αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα με ασθένειες. Η συγκομιδή των φύλλων γίνεται με τα χέρια. Είναι πολύ ευαίσθητο σαν φυτό μετασυλλεκτικά. Καθώς δεν διατηρείται πολλές μέρες στο ψυγείο, πρέπει να καταναλώνεται άμεσα.

ΣΕ ΤΙ ΟΦΕΛΕΙ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ

Η ρόκα, ως χόρτο, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Βοηθάει τη διαδικασία της πέψης και τη σωστή λειτουργία του εντέρου. Περιέχει βιταμίνες Α, Κ, και C, φυλλικό οξύ και ασβέστιο. Επιπλέον, σε αυτή υπάρχουν σημαντικά μέταλλα όπως είναι ο χαλκός, το σίδηρο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και το κάλιο.

Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι η αύξηση της κατανάλωσης φυτικών τροφών, όπως η ρόκα, μειώνει τα ποσοστά παχυσαρκίας, διαβήτη και καρδιακών παθήσεων ενώ συμβάλλει στην αύξηση της ενέργειας. Στα συν η χαμηλή της περιεκτικότητα σε οξαλικά, ενώσεις που περιέχονται στα λαχανικά με φύλλα. Αυτό, σε συνδυασμό με την ύπαρξη βιταμινών (κυρίως Κ) και μετάλλων που έχει την καθιστούν σημαντική τροφή για τη διατήρηση της υγείας των οστών και την ομαλή λειτουργία των νευρώνων του εγκεφάλου.

ΡΌΚΑ ΚΑΙ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ

Η ρόκα προτιμάται είτε ωμή σε σαλάτες είτε βρασμένη. Συνήθως, συνοδεύει το μαρούλι ή άλλα χόρτα σε μικρότερες ποσότητες για να δίνει μια πιο πικάντικη γεύση. Η φίλη μου από το Πανεπιστήμιο, Δρ. Παναγιώτα Κόκκαλη, την χρησιμοποιεί συχνά στο καθημερινό της τραπέζι. Για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου, φρόντισα να της “κλέψω” μια συνταγή …

Πράσινη σαλάτα με σως φράουλας

1 κόκκινη λόλα

1 πράσινη λόλα

λίγα φύλλα ρόκα

μερικά flakes παρμεζάνας

φράουλες

λάδι

σως φράουλας

αλάτι

Πλένουμε πολύ καλά τις λόλες και τη ρόκα. Τα κόβουμε σε μεγάλα κομμάτια με το χέρι. Κατόπιν, ρίχνουμε τα flakes παρμεζάνας και τις φράουλες. Περιχύνουμε με ελάχιστο λάδι και τη σως φράουλας.

 

(Σως φράουλας)

φράουλες ώριμες (400 γρ)

ζάχαρη (2,5 κουταλιές σούπας)

λεμόνι (μισή κουταλιά σούπας)

Καθαρίζουμε τις φράουλες, τις κόβουμε σε ένα μπολ σε μικρά κομματάκια και ρίχνουμε τη ζάχαρη. Τα αφήνουμε για μια βραδιά στο ψυγείο ώστε οι φράουλες να βγάλουν τα υγρά τους. Το επόμενο πρωί βράζουμε το μείγμα όπως κάνουμε μαρμελάδα και ξαφρίζουμε για να είναι πιο διαυγές. Ρίχνουμε, έπειτα, μισή κουταλιά της σούπας λεμόνι.

Αφού είναι έτοιμη, έχει δέσει δηλαδή η μαρμελάδα (να μην είναι πολύ παχύρευστη) την περνάμε από σίτα και το ζουμί που βγαίνει είναι το σιρόπι ή σως φράουλας.

TIPS

~ Μπορούμε στη σαλάτα, αν θέλουμε, να προσθέσουμε και λίγα αμύγδαλα ή κολοκυθόσπορο

~ Να θυμάστε πως όταν πλένουμε πράσινα λαχανικά θα πρέπει να τα αφήνουμε για λίγη ώρα μέσα σε μια λεκάνη με μπόλικο νερό και ξύδι!

Διαβάστε το προηγούμενο άρθρο της Μελίνας Κριτσωτάκη στο new deal