Πέμπτη, 19 Οκτωβρίου 2017
αναβιωση τησ τραγωδιασ του αεροπλανου τησ «ηλιοσ»

ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ ΤΗΣ «ΗΛΙΟΣ»

Επιστροφή στην μοιραία 14η Αυγούστου του 2005 με την τραγωδία της συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους της Κυπριακής «ΗΛΙΟΣ» στο Γραμματικό. Οι στιγμές που έζησαν όσοι παρευρέθηκαν ειδικά χθες στην αίθουσα του Κακουργιοδικείου στη Λευκωσία, ήταν συγκλονιστικές καθώς ακούστηκε η φωνή του αεροσυνοδού Αντρέα Προδρόμου (που προσπάθησε να σώσει έστω και αναίσθητος το αεροσκαφός από την συντριβή) στις συγκλονιστικές  συνομιλίες που είχε τα τελευταία μοιραία λεπτά της πτήσης με τον πύργο ελέγχου. Οι συνομιλίες – που ακούστηκαν και συγκλόνισαν- είναι αυτές που καταγράφηκαν στα μαύρα κουτιά της μοιραίας πτήσης της Ήλιος τα τελευταία λεπτά πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους…

Η δίκη για την αεροπορική τραγωδία ξανάρχισε ύστερα από διακοπή 25 ημερών.

Ενώπιον του Μόνιμου Κακουργιοδικείου κατέθεσε Γάλλος εμπειρογνώμονας, ο οποίος ανέλυσε τα ευρήματα στο ένα από τα μαύρα κουτιά του αεροπλάνου και ειδικότερα τις συνομιλίες που έγιναν τα τελευταία τριάντα λεπτά πριν τη συντριβή.

«ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ» 

Για πρώτη φορά ακούστηκε η επικοινωνία του πληρώματος με τον Πύργο Ελέγχου. Τρεις φορές το αεροσκάφος εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Συγκεκριμένα ακούγεται ο αεροσυνοδός Ανδρέας Προδρόμου να στέλνει σήμα κινδύνου το γνωστό «May day» και να αναφέρει τον αριθμό της πτήσης. Εξασθενημένη φωνή ακούγεται επίσης να λέει «i can’t» δηλαδή «δεν μπορώ».

Στη δίκη έχουν ήδη καταθέσει ο Υπεύθυνος Ανακρίσεων, Θεμιστός Αρναούτης, ο οποίος παρουσίασε τα τεκμήρια του Μπόινγκ που φυλάσσονταν στην Αθήνα και ο Εμπειρογνώμονας Θεοφάνης Καραθανάσης από την Ελλάδα που παρουσίασε σε διαφάνειες τα ηλεκτρονικά συστήματα αεροπλάνου τύπου Μπόινγκ 737-300.

Η ΜΟΙΡΑΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Υπενθυμίζεται ότι η αεροπορική τραγωδία έγινε στις 14 Αυγούστου του 2005 .Το αεροπλάνο ξεκίνησε από την Λάρνακα  με προορισμό την Πράγα και  με ενδιάμεση στάση στο αεροδόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα.  Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Α-ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν αεροσκάφη για να βρουν το αεροπλάνο. Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν κάποιο άτομο (ήταν ο Αντρέας Προδρόμου) να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου. Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

ΤΑ ΑΙΤΙΑ 

Οι πρώτες εκτιμήσεις ήταν ότι υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροπλάνου, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη και για ποιό λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του.  Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν το ιστορικό της πτήσης βρέθηκαν στο σημείο συντριβής και στάλθηκαν στην Γαλλία για ανάλυση.
Το αεροπλάνο μετέφερε 115 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για την Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω τον 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι. Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή. Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν. Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ταφηκαν στην Κύπρο.

Η δίκη πέντε στελεχών της εταιρείας με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, ξεκίνησε στη Λευκωσία στις 17 Σεπτεμβρίου 2009

ΠΗΓΗ: ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ www.phileleftheros.com