Παρασκευή, 20 Οκτωβρίου 2017
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

Η Μελίνα είναι γεωπόνος. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές τις σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη Αγροτικού Χώρου από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και τώρα εργάζεται ως σύμβουλος αγροτικής ανάπτυξης.
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ
με το μαχαιρι … το καρπουζι!

ΜΕ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ … ΤΟ ΚΑΡΠΟΥΖΙ!

Το νερό είναι απαραίτητο στην επιβίωση των οργανισμών και, ειδικά, το καλοκαίρι με τις “ανεβασμένες” θερμοκρασίες επιβάλλεται να ενυδατωνόμαστε περισσότερο. Βαρεθήκατε, όμως, μήπως να πίνετε συνέχεια νερά ή χυμούς οι οποίοι σας προσθέτουν και περιττή ζάχαρη? Αν ναι, πηγαίνετε κατευθείαν στο μανάβη σας για να αγοράσετε ένα φρούτο που κατά 92% αποτελείται από νερό και θα σας δροσίσει εξίσου, το υδροπεπόνι αγγλιστί ή αλλιώς … καρπούζι (Citrullus lanatus). Η πρώτη του εμφάνιση παρατηρείται σε ιερογλυφικά της Αρχαίας Αιγύπτου ενώ στη Γηραιά Ήπειρο μας “έρχεται” τον 13ο αιώνα. Το καρπούζι είναι λείο εξωτερικά με χρώμα είτε πράσινο είτε σκούρων και ανοικτών πράσινων ριγών. Ο φλοιός του είναι αρκετά σκληρός, άσπρου χρώματος και το εσωτερικό του μαλακό, κόκκινο, με μεγάλο αριθμό μαύρων ή και άσπρων σπόρων.

Το καρπούζι, φυσικό διουρητικό, περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες, βιταμίνη C και β – καροτένιο με αποτέλεσμα να εμφανίζει πολλές θετικές για τον οργανισμό ιδιότητες. Η βιταμίνη C βοηθά στην παραγωγή κολλαγόνου το οποίο δρα αντιγηραντικά ενώ, επίσης, κρατάει υγιή το δέρμα και τα μαλλιά. Το β – καροτένιο είναι προβιταμίνη της Α, που είναι σημαντική για μια καλύτερη όραση αλλά και ασπίδα σε μολύνσεις. Ακόμη, το καρπούζι έχει λυκοπένιο το οποίο κάποιες μελέτες το εμφανίζουν να προλαμβάνει καρδιαγγειακές νόσους ενώ άλλες τον οφθαλμικό καταρρακτή. Επιπλέον, σε αυτό υπάρχουν σε διάφορα ποσοστά θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, νιασίνη, βιταμίνη Β6, φυλλικό οξύ, μαγνήσιο, φώσφορος, κάλιο, ψευδάργυρος, χαλκός και μαγγάνιο. Συναντάται, επίσης, η κιτρουλίνη, ένα αμινοξύ που στον οργανισμό μας μετατρέπεται σε L–αργινίνη, η διάσπαση της οποίας αυξάνει τη ροή του αίματος και την παροχή θρεπτικών συστατικών στους μυς που ασκούνται. Επιπροσθέτως, ως φρούτο περιέχει φυτικές ίνες οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου αφού αυξάνουν την κινητικότητά του αλλά το καθιστούν σχεδόν απαγορευτικό για τους πάσχοντες από το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου.

Το καρπούζι είναι μονοετής καλλιέργεια είτε θερμοκηπίου (όλο το χρόνο) είτε το καλοκαίρι υπαίθρια. Υπάρχουν πολλές ποικιλίες του με τις κυριότερες που καλλιεργούνται στη χώρα μας να είναι η κλασική ερυθρόσαρκη, η λευκόσαρκη και η μοσχάτη. Τα εδάφη στα οποία ευδοκιμεί θα πρέπει να είναι γόνιμα με αυξημένα ποσοστά οργανικής ουσίας, ελαφρώς όξινα και υγρά. Το πότισμα, μάλιστα, είναι το σημαντικότερο για την καλλιέργειά του αφού σχεδόν το 90% της ράγας του αποτελείται από νερό.

Το κόστος εγκατάστασης μιας φυτείας, με μη εμβολιασμένα φυτά, κυμαίνεται περίπου στα 400 με 500 ευρώ ανά στρέμμα. Τα κέρδη δεν είναι σταθερά και εξαρτώνται από την εποχή, με τις τιμές των πρώτων καρπουζιών του καλοκαιριού να είναι σαφώς υψηλότερες ενώ, μετέπειτα, πέφτουν. Η συγκομιδή γίνεται σταδιακά ανάλογα με το πόσο ώριμοι είναι οι καρποί ενώ δεν θα πρέπει να κόβεται ο ποδίσκος για να μην υπάρχουν προβλήματα μολύνσεων. Καταλληλότερη ώρα για τη συγκομιδή τους είναι το βράδυ διότι το πρωϊ μπορεί να σπάσουν λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε νερό.

Το συγκεκριμένο φρούτο είναι ιδανικό για κατανάλωση σε φρουτοσαλάτες αλλά κάποιοι το προτιμούν συνοδεία τυριού και, συγκεκριμένα, φέτας. Μπορεί, επίσης, να γίνει γρανίτα ή αναψυκτικό αλλά και ένα ωραιότατο φρουτ-παντς, κόβοντάς το στη μέση, αδειάζοντας το ένα μισό και ξαναγεμίζοντάς το με το αλεσμένο περιεχόμενο συν αλκοόλ και παγάκια. Πολλοί chefs, τέλος, το χρησιμοποιούν σαν διακοσμητικό στα καλοκαιρινά τραπέζια των εστιατορίων τους καθώς μπορεί να κοπεί σε διάφορα σχέδια.

 

 

Tips κατά την αγορά του!
1. Το καρπούζι πρέπει να έχει συμμετρικό σχήμα χωρίς κοψίματα ή χτυπήματα (λακουβάκια) και ικανοποιητικό βάρος. Καλύτερα, διαλέξτε ένα μετρίου μεγέθους και κάπως βαρύ για το μέγεθός του.

2. Γυρίστε το και βρείτε ένα σημείο (κηλίδα) πάνω στο καρπούζι που να είναι κίτρινο, όσο πιο κίτρινο μάλιστα τόσο καλύτερα, όχι άσπρο ή πράσινο. Αυτό είναι το σημείο στο οποίο ακουμπούσε στο έδαφος όταν ωρίμαζε, το οποίο αν είναι άσπρο ή πράσινο σημαίνει πως ίσως το έχουν κόψει πρόωρα και δεν έχει προλάβει να ωριμάσει. Όταν αγοράζετε ένα καρπούζι που είναι ήδη κομμένο στη μέση από τη λαϊκή ή το super – market, επιλέξτε η φλούδα του να είναι σκούρα σε χρώμα!
3. Χτυπάμε ελαφρά το καρπούζι περίπου στη μέση, αν ακούσουμε έναν “κούφιο” ήχο τότε είναι καλής ποιότητας. Όταν το κόψετε, διατηρείστε το στο ψυγείο (3 – 4 μέρες) τυλιγμένο με μεμβράνη συντήρησης τροφίμων και όχι κομμένο σε τεμάχια γιατί αφυδατώνεται και αλλοιώνεται η γεύση του.