Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου 2017
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ

Η Μελίνα είναι γεωπόνος. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές τις σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη Αγροτικού Χώρου από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και τώρα εργάζεται ως σύμβουλος αγροτικής ανάπτυξης.
ΜΕΛΙΝΑ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗ
κερασι, ενασ κατακοκκινοσ θησαυροσ!

ΚΕΡΑΣΙ, ΕΝΑΣ ΚΑΤΑΚΟΚΚΙΝΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ!

Αποτελεί το βασικό συστατικό για το δημοφιλέστερο και πιο αγαπημένο, για πολλούς, γλυκό του κουταλιού ενώ είναι και δείκτης του βαθμού λεπτομέρειας μια κατάστασης, μιας και μεταφορικά μιλώντας, τοποθετείται πάντα στο τέλος σε μια τούρτα. Ο λόγος; Μα για το κεράσι. Η κερασιά (Prunus avia) είναι δέντρο φυλλοβόλο, με όρθια κλαδιά και λείο κορμό γκρι χρώματος, που μπορεί να φτάσει σε ύψος και τα 20 μέτρα. Στη χώρα μας καλλιεργούνται, περίπου, 120.000 στρέμματα σε διάφορες περιοχές (ακόμα και στα νησιά) με συνολική παραγωγή 40.000 – 70.000 τόνους. Πρωτοστατούν σε αριθμό δέντρων οι νομοί Πέλλας και Ημαθίας και ακολουθούν η Πιερία, η Φθιώτιδα, η Λάρισα, κ.ά. Η κερασιά ζει περίπου 60 χρόνια, με την καρποφορία της να αρχίζει από τον 4ο χρόνο της ζωής της. Καθώς ανθίζει σχετικά νωρίς, είναι δυνατό να υποστεί ζημιές στους ανθούς της από δυνατό ψύχος. Ευδοκιμεί σε διάφορους τύπους εδαφών αλλά φαίνεται πως προτιμά αυτά που δεν περιέχουν ασβέστιο.

Η μέση στρεμματική απόδοση της κερασιάς κυμαίνεται μεταξύ 400 – 650 κιλών, περίπου, ενώ αποδίδει ένα ικανοποιητικό εισόδημα στους αγρότες που ασχολούνται με αυτή. Στην Πέλλα, τα τελευταία χρόνια αυξάνονται όλο και περισσότερο οι κερασεώνες στη θέση παλιών δέντρων (μηλιές και ροδακινιές). Παρόλου που ο μέσος Έλληνας καταναλωτής δεν προτιμάει ιδιαίτερα αυτό το φρούτο, στην Ευρώπη, καταναλώνονται μεγάλες ποσότητες νωπού κερασιού.

Με τις σωστές κινήσεις αναφορικά με την εμπορία, την τυποποίηση και την στοχευμένη διάθεσή τους στις αγορές, υπάρχει ευνοϊκή προοπτική για τις εξαγωγές μας. Μάλιστα, ο ανταγωνισμός με την Τουρκία που διαθέτει φθηνότερο και μεγαλύτερο όγκο παραγωγής, πρέπει να επικεντρωθεί στην ύπαρξη νέων μεθόδων καλλιέργειας. Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να παραχθεί ένα καλύτερο ποιοτικά προϊόν, ώστε να εκμεταλλευτούμε πιο αποτελεσματικά την πρωιμότερη ωρίμανση, κατά 10 – 15 μέρες, των ελληνικών κερασιών.

Υπάρχουν πολλές ποικιλίες κερασιάς που χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, αυτές που έχουν απαλή σάρκα και αυτές που έχουν τραγανή. Κάθε χρόνο γίνονται ανανεώσεις σε φυτεύσεις με τις νέες ποικιλίες να προστατεύονται από πατέντα και να διατίθενται με συγκεκριμένα δικαιώματα. Χονδρικά, μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις κλασσικές ποικιλίες κερασιάς που καλλιεργούνται ευρέως όπως είναι τα Τραγανά Εδέσσης, η Bigarreau Burlat, η Larian, η Lapins, η B.S. Hardy Giant, η Ferrovia, κ.ά., τις νέες, μεγαλόκαρπες (πολλές από αυτές αυτογόνιμες) ποικιλίες όπως η Sweet Early, η Early Lory, η Early Star, η Giorgia, η Canada Giant, η Kordia, η Regina, η Samba, η Black Star, η Sweetheart κ.ά. και τις τοπικές, που είναι εγκλιματισμένες στις περιοχές όπου καλλιεργούνται και καλύπτουν τοπικές κυρίως ανάγκες, όπως το Τραγανό Κομοτηνής, το Μαύρο Τριπόλεως, η Φράουλα Βόλου, το Πετροκέρασο Αχαΐας, κ.ά.

Για ποιο λόγο να προτιμήσετε τα κεράσια στο διαιτολόγιό σας; Μα γιατί είναι αντιοξειδωτικά και έχουν πλήθος θρεπτικών συστατικών. Θεωρούνται “τροφή του εγκεφάλου” καθώς δρουν, σύμφωνα με μελέτες, κατά του Alzheimer. Λόγω της ανθοκυανίνης και των φλαβονοειδών τους βοηθάνε στην ανακούφιση από ημικρανίες.

Επιστήμονες υποστηρίζουν ότι όσοι καταναλώνουν τακτικά κεράσια διαθέτουν χαμηλά επίπεδα χοληστερόλης, μειωμένο κοιλιακό λίπος, εμφανίζουν μικρότερο κίνδυνο για έμφραγμα και διαβήτη και, επίσης, λιγότερες ενοχλήσεις (πόνους) από αρθρίτιδα και ουρική αρθρίτιδα. Μελέτες ερευνητών του Πανεπιστημίου του Michigan έδειξαν ότι μια διατροφή που περιλάμβανε κεράσια μείωσε τους δείκτες φλεγμονής σε ζώα έως και 50%. Η τακτική κατανάλωση του χυμού τους μείωσε αντίστοιχους δείκτες σε υπέρβαρους και παχύσαρκους ενήλικες ενώ προέκυψε, επίσης, από μελέτη πως μειώνεται και η αυπνία σε ενήλικες μεγάλης ηλικίας.

Επίσης, η κατανάλωση κερασιών τα οποία είναι πλούσια σε Β – καροτένιο επιδρά αρνητικά στη γήρανση του δέρματος ενώ βοηθάει στη διατήρηση ενός υγιούς ανοσοποιητικού. Παράλληλα, τα κεράσια περιέχουν πολλές βιταμίνες όπως είναι η θειαμίνη και η βιταμίνη Β6 που έχουν ζωτική σημασία για το μεταβολισμό και την παραγωγή ενέργειας. Βοηθούν, επιπροσθέτως, στη μείωση του πόνου των μυών και των αρθρώσεων μετά την άσκηση, συμβάλλοντας στην ταχεία αποκατάσταση των μυών. Θεωρούνται εξαιρετική πηγή καλίου ενώ, παράλληλα, κρατούν σε ισορροπία το νάτριο του σώματος αποτρέποντας την εμφάνιση υπέρτασης. Τέλος, περιέχουν βιταμίνη C και E, μαγνήσιο, σίδηρο και φυλλικό οξύ.