Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου 2017
θετικοι οι ελληνεσ στην ηλεκτρονικη διακυβερνηση

ΘΕΤΙΚΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Θετική είναι η στάση των Ελλήνων στη χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αναγνωρίζοντας τα παραγόμενα οφέλη, ωστόσο, το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιούν τις διαθέσιμες ηλεκτρονικές δημόσιες υπηρεσίες, παραμένει ακόμα χαμηλό, όπως διαπιστώνει νέα έρευνα του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ).

Οι Έλληνες χρήστες του διαδικτύου εμφανίζονται πλέον εξοικειωμένοι με τις προηγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες επικοινωνίας και ψυχαγωγίας, αντικαθιστώντας αρκετές δραστηριότητες με τις αντίστοιχες ηλεκτρονικές, ενώ μικρότερος είναι ο αντίκτυπος στο πεδίο των συναλλαγών με το ελληνικό Δημόσιο.

Σύμφωνα με την μελέτη, η νέα εποχή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην χώρα μας σηματοδοτείται από μεγαλύτερη εξωστρέφεια, διαφάνεια και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες των χρηστών. Το Παρατηρητήριο επισημαίνει ότι οι τεχνολογίες «web 2.0» αποτελούν το μέσο για ενεργότερη εμπλοκή των πολιτών στη διακυβέρνηση, επιτρέποντάς τους να φτάνουν έτσι στην καινοτομία πολύ γρηγορότερα από ό,τι οι κυβερνήσεις.

Η έρευνα αναφέρει ότι για τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα επενδύθηκαν και συνεχίζουν να επενδύονται σημαντικοί πόροι. Στην Ελλάδα, από στοιχεία έρευνας του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ το 2007, εκτιμήθηκε ότι το 10% του τζίρου του κλάδου Πληροφορικής πηγαίνει σε έργα του Δημοσίου. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των εν λόγω επενδύσεων τίθεται πολλές φορές υπό αμφισβήτηση, καθώς το παραγόμενο όφελος δεν είναι ανάλογο της επένδυσης.

Αναλυτικότερα, στο πλαίσιο της ενημερωτικής καμπάνιας του «EasyGov» (www.easygov.gr) που πραγματοποίησε το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ το 2009, σχετικά με την χρήση των ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών, οι χρήστες ερωτήθηκαν σχετικά με τη χρησιμότητα των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ως κυριότερα πλεονεκτήματα θεωρούνται από τους πολίτες η ανεξαρτησία από τις ώρες λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών (83,7% των απαντήσεων) και η εξοικονόμηση κόστους και χρόνου (82,1%).

Ωστόσο, στην πράξη, όπως επισημαίνεται, η διείσδυση των ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών παραμένει αρκετά περιορισμένη στην χώρα μας. Από τα αποτελέσματα έρευνας του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ για το 2008, προκύπτει ότι μόλις το 6% των Ελλήνων πραγματοποίησε ολοκληρωμένες συναλλαγές με το δημόσιο ηλεκτρονικά. Σε μεγαλύτερα επίπεδα κινείται το ποσοστό των ατόμων που αναζητούν, για παράδειγμα, πληροφορίες από ιστοσελίδες δημόσιων φορέων (19%), ωστόσο παραμένει αρκετά χαμηλότερο από το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου (34%).

Η μελέτη υπογραμμίζει ότι οι μετρήσεις «φανερώνουν μια αντίθεση μεταξύ της θετικής στάσης των πολιτών απέναντι στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση από τη μια πλευρά, και της περιορισμένης χρήσης των υπαρχόντων υπηρεσιών από την άλλη. Σε σύγκριση και με τα αρκετά υψηλότερα ποσοστά των χρηστών του διαδικτύου, δημιουργείται το συμπέρασμα ότι οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης δεν έχουν ενσωματωθεί αποτελεσματικά στην καθημερινότητα των πολιτών». Πρόκειται δε για μια κατάσταση που δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά και μεγάλη ομάδα ευρωπαϊκών χωρών.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, αξιοσημείωτη είναι η πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, και συγκεκριμένα της ομάδας για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών του γραφείου του Πρωθυπουργού, η οποία καλεί τους πολίτες να συμβάλλουν στον ανασχεδιασμό των κυβερνητικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Με την χρήση εργαλείων ελεύθερου λογισμικού / λογισμικού ανοικτού κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ), ζητούνται οι προτάσεις από όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες, στελέχη δημοσίων οργανισμών & υπηρεσιών, προγραμματιστές και σχεδιαστές, ώστε οι κρατικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες να γίνουν πιο φιλικές, πιο εύχρηστες, πιο προσβάσιμες και πάνω απ” όλα πιο χρήσιμες.