Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2017
εχουμε την τηλεοραση που μασ αξιξει

ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΞΙΞΕΙ

Ήταν Νοέμβριος του 1989 όταν το Μega Channel εξέπεμψε τα πρώτα προγράμματά του και «έσπασε» το μονοπώλιο της κρατικής τηλεόρασης. Η παρουσία του σηματοδοτεί την έλευση μιας καινούριας εποχής. Παραμονή Πρωτοχρονιάς του 1990 «βγαίνει στον αέρα» ο Αntenna. Μέσα σε λίγους μήνες τα σήματα στους δέκτες πληθαίνουν. Το ζάπινγκ γίνεται μέρος της καθημερινότητας κάθε οικογένειας. Σε μικρό χρονικό διάστημα το ένα κανάλι εμφανίζεται μετά το άλλο διεκδικώντας το δικό του μερίδιο στην τηλεθέαση και η μάχη ξεκινά.

Η ιδιωτική τηλεόραση γιορτάζει φέτος τα εικοστά της γενέθλια. Από την εποχή που εξέπεμψε το πρώτο της σήμα πολλά έχουν αλλάξει. Και τι δεν έχουν δει τα μάτια μας. Τα «παράθυρα» άνοιξαν και η οχλαγωγία μπήκε στο σαλόνι μας. Παρακολουθήσαμε από τηλε-δικές, μέχρι «ξεμάλλιασμα» ρεπόρτερ για το ποιος θα πρωτοβγάλει στο λίνκ (να και νέες λέξεις) εκείνον που θα διαφωτίσει με τον καλύτερο τρόπο τους τηλεθεατές. Δημοσιογράφοι αποκαλύπτουν με κρυφές κάμερες. Τραγικά γεγονότα εκτυλίσσονται καρέ καρέ. Η ζωή ορισμένων διάσημων παίρνει τη μορφή σαπουνόπερας σε εκπομπές και δελτία ειδήσεων. Επίσης, είδαμε φαντασμαγορικά σόου με κυρίες να παίρνουν σέξι πόζες μπροστά από τοστιέρες, τηλε-προξενιά, τηλε-διαζύγια, λάιβ στριπ τιζ. Τα «πρωινάδικα» και το μεσημεριανό κουτσομπολιό εισβάλλουν στη ζωή μας.

Ο τηλεθεατής μπαίνει στο παιχνίδι. Μπορεί να διεκδικήσει μια θέση στο «γυαλί» λαμβάνοντας μέρος σε τηλεπαιχνίδια, συμμετέχοντας σε κάποιο σε ριάλιτι, ή απλά καταθέτοντας τη γνώμη του στο πλαίσιο κάποιου ρεπορτάζ. Όλοι μπορούν να έχουν τα λίγα λεπτά δημοσιότητας που τους αναλογούν

Ο ανταγωνισμός είναι λυσσαλέος. Τα κανάλια αφουγκράζονται τι θα καθηλώσει το κοινό και πασχίζουν να του το προσφέρουν. Εκπομπές και σειρές «ανεβαίνουν» για να διαγραφούν από τον τηλεοπτικό χάρτη όταν δεν συγκεντρώνουν τα απαιτούμενα «νούμερα» και κατ’ επέκταση δεν φέρνουν διαφημίσεις ώστε να γεμίσουν τα ταμεία.

Οι σειρές και οι εκπομπές που συνεχίζουν την πορεία τους στο «κουτί» είναι αυτές που έχουν τηλεθέαση. Ετσι δίνουν, όσο και αν αυτό δεν μας αρέσει, μια ξεκάθαρη εικόνα του τι μας αρέσει και τι δεν μας αρέσει. Κατ’ επέκταση του ποιοι είμαστε.