Δευτέρα, 20 Νοεμβρίου 2017
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΥΧΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΥΧΑΣ

Ο Δημήτρης είναι Μουσικός, Ηχοθεραπευτής, Μουσικοθεραπευτής, Παραγωγός Θεραπευτικής Μουσικής και από τους ελάχιστους στην Ελλάδα Παραγωγούς Θεραπευτικής Μουσικής.
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1963. Από την παιδική του ηλικία ασχολήθηκε με την μουσική, συμμετέχοντας σe παιδική χορωδία και ορχήστρα, όπου διδάχθηκε μουσική με το εκπαιδευτικό σύστημα Orff και συμμετείχε σε συναυλίες και παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα.
Στην εφηβική του ηλικία συνέχισε την ενασχόληση του με την μουσική συμμετέχοντας σε σχήματα σύγχρονης και πειραματικής μουσικής. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, συμμετείχε σε διάφορα μουσικά σχήματα, τόσο στην Ελλάδα,όσο και στην δυτική τότε, Γερμανία.
Το 1986 ταξίδεψε στην Ινδία, όπου γνώρισε τον πνευματικό Διδάσκαλο Osho, κοντά στον οποίο μυήθηκε στην επιστήμη της εσωτερικής αναζήτησης και του διαλογισμού (1986 - 1990).
Παράλληλα, τόσο στην Ινδία, όσο και στην Ελλάδα και Γερμανία, εργάστηκε σαν μουσικός επιμελητής σε ομάδες ψυχοθεραπείας, μελετώντας την επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχο - φυσιολογία.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 (1991 – 1994) μελέτησε Βυζαντινή και παραδοσιακή μουσική, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην μουσική της Ηπείρου.
Το 1996 μυήθηκε στην ενεργειακή θεραπεία Usui Reiki και το 2007 πήρε τον τίτλο του master.
Το ενδιαφέρον του για την επίδραση του ήχου και της μουσικής στον άνθρωπο, τον έφερε σε επαφή με το “Sound and Consciousness Institute” με έδρα το Σαν Φρανσίσκο των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου και σπούδασε Sound Healing and Therapy (2008 - 2009).
Έχει σπουδάσει μουσικοθεραπεία στην Αθήνα, στο κέντρο σεμιναρίων «Όπερα» με καθηγητές τους: Σοφία Λάτσινου μουσικό - μουσικοθεραπεύτρια, Πουπέτα Λάππα μουσικό, μουσικοθεραπεύτρια, δραματοθεραπεύτρια, Χριστόφορο Ρούτση νευροψυχίατρο, καιΓιάννηΜακρή μουσικό - ψυχολόγο(2009 - 2010).
Είναι πτυχιούχος μηχανικός ήχου (SAE Αθήνας, 2011 – 2012).
Εκπαιδεύεται στο βασικό επίπεδο Προγεννητικής και Περιγεννητικής Ψυχολογίας στο κέντρο Προγεννητικής και Περιγεννητικής Ψυχιλογίας με εκπαιδεύτρια την Όλγα Γκουνή (2012 – 2014).
Είναι μέλος του Sound Healers Association, με έδρα το Colorado των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Διδάσκει στο Κέντρο Σεμιναρίων Όπερα Ηχοιαματική (Sound Healing and Therapy), στα πλαίσια διετούς κύκλου σπουδών μουσικοθεραπείας.
Συντονίζει και διδάσκει σε βιωματικά – εκπαιδευτικά σεμινάρια ηχοθεραπείας. Συμμετέχει σε μουσικά σχήματα, συνθέτει μουσική με θεραπευτικές ιδιότητες, οδηγεί ομάδες διαλογισμού και εργάζεται ως ηχοθεραπευτής, μουσικοθεραπευτής, μηχανικός ήχου και μουσικός παραγωγός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΥΧΑΣ
μπορει η μουσικοθεραπεια να βοηθησει στον αυτισμο;

ΜΠΟΡΕΙ Η ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ;

Οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτισμό δεν μπορούν να επεξεργαστούν  “συναισθηματικά” μηνύματα και να επικοινωνήσουν. Μπορούν, ωστόσο, να αντλήσουν συναισθήματα και μηνύματα από την επεξεργασία ενός μουσικού σήματος (ρυθμός, τέμπο, τονικότητα), κάτι που επιτρέπει στη μουσικοθεραπεία να παρέμβει με θετικό τρόπο στην αποκατάσταση. 

Πρέπει να οικοδομήσουμε προγράμματα παρέμβασης που βασίζονται στην ενίσχυση και μεγαλύτερη ανάπτυξη ενός νέου “μοντέλου” το οποίο σχετίζεται με τη μουσικοθεραπεία και που μπορεί να προσφέρει μια σειρά από οφέλη σε ανθρώπους που πάσχουν από αυτισμό.

Ο Leo Kanner το 1943 ήταν ο πρώτος που περιέγραψε και κατονόμασε την αυτιστική διαταραχή ως μια νευροαναπτυξιακή κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από προβλήματα κοινωνικά, επικοινωνιακά αλλά και συμπεριφοράς (American Psychiatric Association, 1994). 

Ο αυτισμός, συνήθως, διαγιγνώσκεται πριν από την ηλικία των τριών ετών, με τα αγόρια να είναι συνήθως πιο ευάλωτα στο σύνδρομο σε αναλογία 4 προς 1. Η αναλογία εμφάνισης της διαταραχής είναι περίπου 13 ανά 10.000 γεννήσεις.

 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του; Με τον αυτισμό έχουμε μια μη φυσιολογική ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, καθυστέρηση ομιλίας και επικοινωνίας και περιορισμένες, επαναλαμβανόμενες και στερεότυπες συμπεριφορές.

Περίπου το 10% των ατόμων ASD παρουσιάζουν καλή μηχανική μνήμη και διαθέτουν μεμονωμένες εξαιρετικές μουσικές, σχεδιαστικές ή μαθηματικές ικανότητες (Volkmar & Παύλου, 2003).

Τι μπορεί να πετύχει η μουσικοθεραπεία;

Η μουσικοθεραπεία μπορεί να βελτιώσει την επικοινωνία, τη χρήση του λόγου και την κοινωνική και συμπεριφορική δεξιότητα του ανθρώπου με αυτισμό.

Ο Edgerton (1994) με την αυτοσχεδιαστική μουσική βρήκε μια θετική σχέση μεταξύ των μουσικών φωνητικών ικανοτήτων και των μη μουσικών λεκτικών δεξιοτήτων, γεγονός που σημαίνει ότι η επικοινωνία μέσω της μουσικής παρακάμπτει δυσκολίες στην ομιλία και τα γλωσσικά εμπόδια. Ακόμη, η χρήση του ρυθμού ή άλλων μουσικών δομικών στοιχείων είναι επωφελής στην εκμάθηση και στη μνήμη.

Ο Buday (1995) παρατήρησε ότι η επιτυχία εκφώνησης λέξεων από παιδιά με αυτισμό είναι μεγαλύτερη όταν οι λέξεις τραγουδιούνται αντί απλώς να εκφωνούνται.

Οι Burleson, Center, και Reeves (1989) ακόμη, παρατήρησαν ότι η χρήση μουσικής υπόκρουσης μείωσε την ανεπιθύμητη ή ανάρμοστη συμπεριφορά και βελτίωσε την απόδοση και τις επιδόσεις των παιδιών.

Οι Orr, Myles, και Carlson (1998) διερεύνησαν την επίδραση του ρυθμικού συντονισμού (χρήση ρυθμικής μουσικής ως βοήθημα για τη χαλάρωση και τον επανασυντονισμό του σώματος στους φυσιολογικούς του ρυθμούς) σε σχέση με την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά σε σχολικές τάξεις με αυτιστικά παιδιά. Βρήκαν, λοιπόν, ότι το ρυθμικό entrainment βοήθησε στη μείωση των προβληματικών συμπεριφορών στην τάξη.