Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου 2017

new-Deal ΕΠΙΛΟΓΕΣ

Επιλογές θεμάτων και άξιων προσοχής άρθρων από την συντακτική ομάδα του new-Deal
δυο αιωνεσ λειτουργιασ …εγκαινια του μουσειου λεοντειου λυκειου

ΔΥΟ ΑΙΩΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ …ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΕΟΝΤΕΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Η ιστορία δύο περίπου αιώνων λειτουργίας του Λεοντείου Λυκείου στην Αθήνα ξετυλίγεται στο  Μουσείο των Μαριανών Αδελφών «Musée des Frères Maristes & du Lycée Leonin», που ανοίγει τις πόρτες του σε μαθητές, γονείς, αποφοίτους, φιλότεχνους, εκπαιδευτικές κοινότητες, μελετητές, καθώς και στο ευρύ κοινό την Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014 και ώρα 20.00, στο κτίριο της οδού Νεϊγύ 17, Άνω Πατήσια.

 

Για πρώτη φορά στα ελληνικά εκπαιδευτικά δεδομένα οργανώνεται ένα μουσείο με βασικό σκοπό την πολυδιάστατη λειτουργία του ως χώρος μνήμης, εκμάθησης και αναψυχής και για τον λόγο αυτό δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη μουσειολογική μελέτη από την κα Λουϊζα Καραπιδάκη, ώστε οι πληροφορίες να είναι σαφείς και τεκμηριωμένες και να δίδονται με εύληπτο τρόπο συμβάλλοντας και στην τέρψη της ψυχής.

 

Άλλωστε,  είναι προφανές ότι το μονογραφικό μουσείο ενός σχολείου που έχει διανύσει 176 χρόνια ζωής, προσφέρει ποικίλο υλικό με  στόχο ένα πολύπλευρο διδακτικό ρόλο, τόσο για την ιστορία του ως εκπαιδευτήριο, όσο και για το τάγμα των Μαριανών Αδελφών (Frères Maristes) που το διοικεί.

leonin3

Επίσης, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ως χώρος μνήμης, αφού στεγάζεται σε ένα ιστορικό κτίριο,  δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής της εποχής του, το οποίο σε μία δεκαετία θα συμπληρώσει 100 χρόνια από την κατασκευή του.

 

Τέλος, το Μουσείο δεν αποτελεί μόνο ένα χώρο απλής  καταγραφής, αλλά έναν ιμάντα που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον και έχει διαρθρωθεί έτσι ώστε οι παράλληλες δραστηριότητες που θα φιλοξενεί, να το διατηρούν ως ζωντανό πυρήνα της πολιτιστικής ζωής της πόλης. Στα άμεσα σχέδια συμπεριλαμβάνεται η διοργάνωση θεματικών εκθέσεων, ενημερωτικών ημερίδων, συναντήσεων, επιμορφωτικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων  και άλλων δράσεων.

 

Ο νέος αυτός μικρός πολιτιστικός φορέας, πολύτιμος ως προς τη μοναδικότητα της συλλογής του πήρε σάρκα και οστά χάρη στην άοκνη προσπάθεια της Ένωσης Αποφοίτων, την προσφορά πολύτιμου αρχειακού υλικού απο τους Freres ,αλλά κυρίως  με την τεράστια συμβολή του συν αποφοίτου κ. Διαμαντή Διαμαντίδη, και  όσων υποστήριξαν αυτή την προσπάθεια.

leonin4

Ανάμεσα στα εκθέματα της Ιστορίας των δύο σχολείων  συγκαταλέγονται και έργα αποφοίτων που διέπρεψαν στις Τέχνες και τα Γράμματα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, τιμώντας τους μαθητές που κάθισαν στα θρανία των δύο παραρτημάτων του Λεοντείου Λυκείου.

 

Ας σημειωθεί ότι στον κατάλογο των αποφοίτων περιλαμβάνονται εκπρόσωποι από τον χώρο των Γραμμάτων και των Τεχνών όπως οι: Περσέας Αθηναίος (καθηγητής, δημοσιογράφος, συγγραφέας, Ιδρυτής του ομώνυμου Ιδρύματος Ελληνισμού και Κοινωφελούς Ιδρύματος), Αλέξης Ακριθάκης (ζωγράφος), Βασίλης Αλεξάκης (συγγραφέας), Γιάννης Αλεξάκης (ηθοποιός, σκηνοθέτης),  Χρήστος Βακαλόπουλος (συγγραφέας-σκηνοθέτης) Γιάννης Βούρος (θεατρολόγος, ηθοποιός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, Αποστόλης Γιαγιάνος (ζωγράφος), Γρηγόρης Γιαγιάνος (γκαλερίστας), Κώστας Γκιμοσούλης (συγγραφέας), Ντένης Ζαχαρόπουλος (ιστορικός, κριτικός τέχνης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης), Στέφανος Ήμελλος (Ακαδημαϊκός), Σπύρος Ιακωβίδης (Ακαδημαϊκός. Ως πρωτοετής φοιτητής Αρχαιολογίας το 1941 συμμετείχε στην Επιτροπή Απόκρυψης και Ασφάλισης όλων των εκθεμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου από τους Γερμανούς κατακτητές), Παναγιώτης Καλαντζόπουλος (συνθέτης), Φρέντυ Κάραμποττ (ζωγράφος, graphic designer, διαφημιστής), Λουκάς Καρυτινός (αρχιμουσικός), Λουκιανός Κηλαϊδόνης (συνθέτης), Τζόρτζιο ντε Κίρικο (ζωγράφος, συγγραφέας, γλύπτης) Γιώργος Λούκος  (Πρόεδρος και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Γιώργος Μαρίνος (ηθοποιός), Δημήτρης Μαραγκόπουλος (συνθέτης, καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο), Λυκούργος Μαρκέας (συνθέτης), Ζακ Μεναχέμ (μουσικολόγος, ραδιοφωνικός παραγωγός), Ευάγγελος Μουτσόπουλος  (Ακαδημαϊκός, Πρύτανης ΕΚΠΑ), Σταύρος Ξενίδης (ηθοποιός), Βαγγέλης Παπαθανασίου (συνθέτης), Γιάννης Παππάς (γλύπτης), Μίμης Πλέσσας (συνθέτης), Γιώργος Σγουράκης (παραγωγός, σκηνοθέτης), Θωμάς Σφηκόπουλος (Αντιπρύτανης ΕΚΠΑ), Αντώνης Φωστιέρης (ποιητής), Χριστόδουλος Χάλαρης (συνθέτης), Δημήτρης Χαρισιάδης (φωτογράφος), Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (Ακαδημαϊκός, ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης), Περικλής Χούρσογλου (καθηγητής Κινηματογράφου, σκηνοθέτης) και Λάμπης Νικολάου (μέλος Αθανάτων Δ.Ο.Ε.).

Από τον χώρο του αθλητισμού οι: Μάκης Γαρουφαλίδης, Γιώργος Πρίντεζης (καλαθοσφαιριστές), Χρυσή Διαμαντοπούλου,Τεό Λοράντος, Δημήτρης Σελετόπουλος, Γιώργος Ρέππας, Δημήτρης Κουκής (υδατοσφαιριστές), και Σπύρος Φουρλάνος (ποδοσφαιριστής).

leonin6

 

Από τον χώρο της Πολιτικής οι: Κωστής Στεφανόπουλος (τ. Πρόεδρος Δημοκρατίας), Πάνος Καμμένος, Βασίλης Κικίλιας (Υπουργός Δημόσιας Τάξης), Γιώργος Κουμουτσάκος,  Κώστας Μουσουρούλης, Αργύρης Ντινόπουλος (Υπουργός Εσωτερικών), Γιάννης Πανούσης, Σάκης Πεπονής και Ηλίας Ψινάκης (Δήμαρχος Μαραθώνα).

Από τον χώρο των ΜΜΕ οι: Ιωσήφ Αβράμογλου,Αλφόνσος Βιτάλης, Νίκος και Γιώργος Βλαβιανός, Αντώνης Καλκαβούρας, Δημήτρης και  Αντώνης Λιάρος, Ηλίας Μαμαλάκης, Δημήτρης Μενούνος, Τάσος Μπάρλας, Μπάμπης Παπαδημητρίου, Γιάννης Πρετεντέρης, Φώτης Σεργουλόπουλος, Παύλος Τσίμας και Μιχάλης Τσώχος.

Από τον χώρο της Ναυτιλίας οι: Γιώργος Βερνίκος,  Διαμαντής Διαμαντίδης,  Βασίλης και Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος, Γιάννης Κούστας και Περικλής Παναγόπουλος.

 

Από τον επιχειρηματικό χώρο οι: Ανδρέας Βγενόπουλος, Ορφέας Βεϊνόγλου, Γιώργος Δεμενόπουλος Μιχάλης Γκιόλμαν, Νάσος Κόκκινος, Αχιλλέας και Χρήστος Κωνσταντακόπουλος, Άγγελος Μενεγάτος, Χρήστος Πανόπουλος,  Πολυχρόνης και Γιάννης Συγγελίδης και Κωνσταντίνος Τσαγκαμίλης, Κωνσταντίνος Φρουζής.

 

Από τον επιστημονικό χώρο οι: Γιώργος Βλάχος (καθηγητής Ε.Μ.Π.), Γιώργος Βλάχος (καθηγητής Ναυτιλιακών Σπουδών), Θεόδωρος Εδιπίδης (καθηγητής Ιατρικής), Παναγιώτης Ζουμπούλης (ορθοπεδικός-χειρουργός σπονδυλικής στήλης), Δημήτρης Κωστής (καθηγητής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Ευάγγελος Μανωλόπουλος (καθηγητής Φαρμακολογίας), Κωνσταντίνος Μενουδάκος (νομικός), Περικλής Παπαδόπουλος (καθηγητής NASA), Σωτήρης Ράπτης (καθηγητής Ιατρικής), Ευρυπίδης Στεφάνου (καθηγητής Χημείας), Γιάννης Χαραλάμπους (καθηγητής Πληροφορικής) και πάρα πολύ άλλοι.

 

Τέλος, από τους κόλπους της Εκκλησίας απόφοιτοι υπήρξαν ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος  Χριστόδουλος και ο μακαριστός Μητροπολίτης Αυστρίας και Ουγγαρίας Μιχαήλ Στάϊκος, ο Αρχιεπίσκοπος των εν Αθήναις Καθολικών Νικόλαος ,ενώ ο νυν Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος  κ. Ιερώνυμος διετέλεσε φιλόλογος καθηγητής στο Λεόντειο Λύκειο Νέας Σμύρνης κατά την δεκαετία του ΄60.

 

Ώρες λειτουργίας: έως και τις 20 Ιουλίου καθημερνά, εκτός Σαββάτου και Κυριακής 09.00-13.00.

Με την έναρξη του νέου σχολικού έτους θα ανακοινωθεί το τελικό ωράριο λειτουργίας.

 

 

 Λίγα λόγια για το Λεόντειο Λύκειο

 

Το Λεόντειο Λύκειο είναι ένα ιδιωτικό ελληνογαλλικό σχολείο της Αθήνας το οποίο περιλαμβάνει δυο παραρτήματα: Το Λεόντειο Λύκειο Νέας Σμύρνης και το Λεόντειο Λύκειο Πατησίων.

 

Η ιστορία του αρχίζει το 1838 όταν ο Διοικητής Αττικής έδωσε στον καθολικό ιερέα Κωνσταντίνο Σαργολόγο άδεια ίδρυσης δημοτικού σχολείου που πήρε το όνομα του πολιούχου της Αθήνας Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου και λειτούργησε στην Πλάκα. Το 1889, μετά από προσπάθειες του Καθολικού Επισκόπου Αθηνών επεκτάθηκε σε σχολείο με δύο κύκλους σπουδών (στοιχειώδη και μέση εκπαίδευση) και ονομάστηκε «Λεόντειο Λύκειο» Αγίου Διονυσίου, προς τιμή του Πάπα Λέοντος ΙΓ΄, ο οποίος υποστήριξε οικονομικά το εγχείρημα. Το 1897 το σχολείο μεταφέρθηκε σε νεοκλασικό κτίριο της οδού Σίνα 4, απέναντι από την Ακαδημία Αθηνών, όπου λειτούργησε μέχρι και το 1962, έτος μεταφοράς του στη Νέα Σμύρνη.

Αργότερα (1907), ο Καθολικός Αρχιεπίσκοπος, επιθυμώντας να βελτιώσει το επίπεδο σπουδών ανέθεσε τη διεύθυνσή του στην Μοναχική Κοινότητα των Μαριανών Αδελφών (ιδρυτής Marcellin Champagnat), με αναγνωρισμένες εκπαιδευτικές ικανότητες, η οποία προέβη στην αναδιοργάνωση των σπουδών, την ανανέωση των παιδαγωγικών μεθόδων και στόχων, με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των μαθητών και την ακμή του σχολείου.

leonin2

Λόγω των συνεχώς αυξανόμενων αναγκών, το 1924 δημιουργήθηκε νέο κτίριο στην περιοχή «Αλυσίδα» στο τέρμα Πατησίων, όπου υπήρχαν ελαιώνες, πατατοφυτείες, λαχανοκαλλιέργειες και ελάχιστες καλοκαιρινές επαύλεις πλούσιων Αθηναίων. Κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου τα σχολεία διέκοψαν τη λειτουργία τους και το συγκρότημα των Πατησίων μετατράπηκε σε στρατιωτικό νοσοκομείο για την περίθαλψη τραυματιών. Στη γερμανική Κατοχή τα σχολεία χρησιμοποιήθηκαν ως κέντρα οργάνωσης και διανομής συσσιτίων από τους Μαριανούς Αδελφούς. Το 1962 το Λεόντειο Λύκειο της οδού Σίνα μεταστεγάστηκε σε νέο συγκρότημα στη Νέα Σμύρνη, όπου λειτουργεί έως σήμερα.

 

Το 1988 το Λεόντειο Λύκειο τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών με το Αργυρό Μετάλλιο και Τιμητικό Δίπλωμα για τα 150 χρόνια της παιδαγωγικής προσφοράς του και το 2004 με βραβείο από το Δήμο Αθηναίων για την προσφορά του στην πνευματική ζωή του τόπου. Σήμερα το σχολείο διοικείται από μια κοινότητα επτά Μαριανών Αδελφών, ενώ στα δύο παραρτήματά του φοιτούν περίπου 3.500 μαθητές.

 

Γράφουν για το Μουσείο

Λουϊζα Καραπιδάκη, υπεύθυνη μουσειολογικής μελέτης

Βασικός στόχος μας στο σχεδιασμό του Μουσείου του Λεοντείου Λυκείου είναι να έχει μια πολυδιάστατη λειτουργία για να μπορεί να ανταποκριθεί σε ένα ευρύ κοινό, το οποίο να περιλαμβάνει από τους μαθητές του σχολείου, τους γονείς, τους αποφοίτους, τη Μαριανή Κοινότητα όλου του κόσμου, αλλά και τους φιλότεχνους, τους ειδικούς, τους φιλομαθείς και άλλες εκπαιδευτικές κοινότητες.

Το Μουσείο του Λεοντείου Λυκείου θα είναι και ένας χώρος αναψυχής, όπως οφείλουν να είναι τα Μουσεία σήμερα και γι αυτό δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη μουσειολογική μελέτη, ώστε οι πληροφορίες να είναι σαφείς και τεκμηριωμένες και να δίδονται με εύληπτο τρόπο ώστε να αποτελούν και τέρψη της ψυχής.

Άλλωστε,  είναι προφανές ότι το Μουσείο ενός σχολείου που έχει διανύσει πάνω από μία εκατονταετία και προσφέρει ποικίλο υλικό μπορεί να έχει ένα πολύπλευρο διδακτικό ρόλο, τόσο για την ιστορία του ίδιου  του σχολείου, όσο και για την  ιστορίας του εκπαιδευτικού τάγματος. Ο επισκέπτης του μουσειακού χώρου αντιλαμβάνεται την ιστορία των Μαριανών Αδελφών στην Ελλάδα και του Λεοντείου Λυκείου ως οντότητα και όχι ως αποσπασματικά σύνολα.

Επίσης το μονογραφικό μουσείο, που αφορά μια μακρά περίοδο της σχολικής ζωής είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και ως χώρος μνήμης, αφού  στεγάζεται μέσα σε ένα ιστορικό κτήριο, που αποτελεί ένα μοντέρνο δείγμα αρχιτεκτονικής της εποχής του και που σε μία δεκαετία θα είναι 100 ετών.

Τέλος, το μουσείο έχει διαρθρωθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να δεχτεί επισκέπτες για τα εκθέματά του, να μπορεί να δέχεται επιμέρους ξεναγήσεις, ενημερωτικές ημερίδες, θεματικές συναντήσεις, επιμορφωτικά προγράμματα, εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλες πολιτιστικές δράσεις, που να σχετίζονται με τα εκθέματά και τις θεματικές του.

 

 

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης Απόφοιτος Λεοντείου

 

Η ιστορία, προσωπική, θεσμική, κοινωνική, εκπαιδευτική, πρέπει να γράφεται και να καταγράφεται. Οι μνήμες, οι παραδόσεις, οι αξίες μένουν ζωντανές και «κληρονομούνται» στις επόμενες γενιές όταν έχουν βρει τη θέση που τους ανήκει στους χώρους όπου διαμορφώθηκαν.

Το Μουσείο του Λεοντείου Λυκείου πρέπει να γίνει το ταχύτερο δυνατό και έχουμε χρέος όλοι εμείς οι απόφοιτοι, αλλά και όλοι οι δάσκαλοι, να συμβάλλουμε σ’ αυτό.

Το ιστορείν και εξιστορείν του παιδαγωγικού και κοινωνικού έργου του Λεοντείου δεν αποτελεί απλά φωτισμένη επιλογή της Σχολής και των εμπνευστών της αλλά ένα όραμα ζωής που όλοι εμείς που ζήσαμε τα καλύτερά μας χρόνια στο σχολείο αυτό περιμένουμε με ιδιαίτερη συγκίνηση.