Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου 2017
ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΕΛΛΑ

ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΕΛΛΑ

Η Ειρήνη είναι πτυχιούχος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάζεται ως δημοσιογράφος (Πολιτική Συντάκτης) από το 1997 στην εφημερίδα ΒΡΑΔΥΝΗ.
ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΕΛΛΑ
γ.σταθακησ : κυβερνηση εθνικησ σωτηριασ με επικεντρο τισ δυναμεισ τησ αριστερασ

Γ.ΣΤΑΘΑΚΗΣ : ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Μία ρεαλιστική επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης που θα καθιστά το χρέος πραγματικά βιώσιμο προτείνει  ο Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Σταθάκης. Υποστηρίζει ότι η  ελληνική οικονομία δεν  πρέπει και δεν μπορεί να έχει πλεονασματικούς προϋπολογισμούς εν μέσω σκληρής ύφεσης. Διευκρινίζει επίσης τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αν γίνει κυβέρνηση, για τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας και τους πλειστηριασμούς.

Σχετικά με το φλερτ για τους Ανεξάρτητους Έλληνες  επισημαίνει ότι υπάρχει ένα καλό κλίμα συνεργασίας παρά τις μεγάλες πολιτικές και ιδεολογικές τους διαφορές.

ΕΡ. Μπορεί η Ελλάδα να ακυρώσει τα μνημόνια και τους εφαρμοστικούς τους νόμους και να ακολουθήσει μια ριζοσπαστική προοδευτική πολιτική εντός της ευρωζώνης, εάν δεν υπάρχει η συναίνεση των ευρωπαίων εταίρων και δανειστών;

ΑΠ. Προφανώς χρειάζεται μία ρητή δημοκρατική εντολή στην Ελλάδα καθώς και μία ρεαλιστική επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης που θα καθιστά το χρέος πραγματικά βιώσιμο. Το μνημόνιο απέτυχε πλήρως ως προς αυτό. Παρέλαβε το χρέος στο 120% του ΑΕΠ, το ανέβασε στο 170% του ΑΕΠ και φιλοδοξεί μέσα από εξωπραγματικές υποθέσεις εργασίας, όπως ένα διαρκές πλεόνασμα 8-10 δις ετησίως, με έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις 22 δις και ρυθμό ανάπτυξη 3,5% της να το επαναφέρει στο 120% το 2020. Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει την αντικατάσταση των αποτυχημένων  πολιτικών της λιτότητας και της εσωτερικής υποτίμησης με ένα σχέδιο σταθεροποίησης της οικονομίας και γρηγορότερης επιστροφής στην ανάπτυξη και ενός πιο βιώσιμου χρέους που θα επιτρέπει την αποπληρωμή του. Αυτό είναι αμοιβαία επωφελές τόσο για την Ελλάδα και τους δανειστές της όσο και συνολικά για το μέλλον της ευρωζώνης.

ΕΡ. Σχετικά με την αντιμετώπιση του χρέους, τι θεωρείτε προτιμότερο. Την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων και νέα παρέμβαση στα επιτόκια των δανείων ή «κούρεμα» στην αξία των δανείων.

ΑΠ. Με την εξαίρεση της περιόδου 2014-2015 κατά την οποία η χώρα καλείται να ικανοποιήσει υποχρεώσεις που αγγίζουν τα 42 δις ευρώ η Ελλάδα αντιμετωπίζει από εκεί και πέρα  ένα σχετικά εξομαλυμένο δημόσιο χρέος σε βάθος 30 χρόνων, με ετήσια τοκοχρεωλύσια περίπου 8-9 δις. Μέχρι το 2020 εκτιμάται ότι αυτό παραμένει μείζον πρόβλημα. Ένας συνδυασμός των δύο, με έμφαση στο σκέλος του «κουρέματος» θα ήταν μάλλον το ιδανικό σενάριο. Προέχει η αντιμετώπιση των προβλημάτων μέχρι το 2020, καθώς μετά ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να είναι επαρκής για την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτηση του χρέους.

ΕΡ. Αν  ο ΣΥΡΙΖΑ  γίνει κυβέρνηση θα καταργήσετε τον Φόρο Ακίνητης Κατοικίας ή στις σκέψεις σας είναι να αντικατασταθεί;

Από τις βασικές μεταρρυθμίσεις στις οποίες προτίθεται να προβεί ο ΣΥΡΙΖΑ σε περίπτωση ανάληψης κυβερνητικών ευθυνών είναι η αντικατάσταση του σημερινού φορολογικού συστήματος με ένα ενιαίο, απλοποιημένο, κυρίως δίκαιο και λειτουργικό φορολογικό σύστημα. Κεντρικό εργαλείο σε μια τέτοια μεταρρύθμιση θα αποτελούσε το Περιουσιολόγιο το οποίο θα καταγράφει το σύνολο των κινητών και ακίνητων αξιών του κάθε πολίτη καθώς και τις μεταβολές της. Συνεπώς τα φορολογικά μέτρα πλέον θα είναι επικεντρωμένα στη φορολόγηση της ετήσιας δημιουργίας νέων εισοδημάτων, όπως ισχύει στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών. Ο φόρος ακίνητης περιουσίας, είναι συμπληρωματικός και ανήκει είτε στον φόρο επί του συσσωρευμένου πλούτου είτε λειτουργεί ανταποδοτικά για υπηρεσίες συνήθως της τοπικής αυτοδιοίκησης. Στην πρώτη περίπτωση εφαρμόζεται μόνο στην μεγάλη ακίνητη περιουσία, στη δεύτερη είναι πιο καθολικός. Σε κάθε περίπτωση εξαιρούνται τόσο η παραγωγική αγροτική γη, τα εργοστάσια, κλπ.. Σε αυτές τις κατευθύνσεις προτίθεται να κινηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ δίνοντας προτεραιότητα στα κοινωνικά κριτήρια που πρέπει να τηρούν οι φόροι αυτοί.

ΕΡ. Πιστεύετε ότι η απαγόρευση των πλειστηριασμών πρέπει να περιοριστεί μόνο για την  πρώτη κατοικία;

ΑΠ. Έτσι και αλλιώς τα κόκκινα δάνεια αφορούν πρωτίστως την πρώτη κατοικία μιας και η επέκταση της στεγαστικής πίστης στην προηγούμενη δεκαετία αφορούσε αυτή την κατηγορία δανείων. Και φυσικά έχουν το όριο των 200.000 αξίας και σήμερα, πάνω από το οποίο δεν υπάρχει προστασία. Το πρόβλημα είναι διττό. Η μείωση της τιμής των ακινήτων και των εισοδημάτων των νοικοκυριών έχει δημιουργήσει μία εκρηκτική κατάσταση. Οι λύσεις είναι υπαρκτές. Αναδιάρθρωση των δανείων με νομοθετική ρύθμιση, με βάση την πραγματική τιμή των ακινήτων, και ισχυρά κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια. Διαφορετικά, είτε οι πλειστηριασμοί, είτε η πώληση των στεγαστικών δανείων σε εταιρίες, θα προκαλέσουν κατάρρευση των τιμών των ακινήτων και μεγάλες ζημιές στο τραπεζικό σύστημα.

ΕΡ. Σύμφωνα με τα οικονομικά δεδομένα, εκτιμάτε ότι η χώρα μας θα χρειασθεί το 2014 πρόσθετη χρηματοδότηση  από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να καλύψει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες;

ΑΠ. Στην παρούσα φάση υπάρχει για το 2014 ένα υπαρκτό χρηματοδοτικό κενό της τάξεως των 11 δις ευρώ. Άρα η αναγκαιότητα αντιμετώπισης του προβλήματος είναι σε ένα βαθμό αναπόφευκτη. Το ερώτημα είναι το πώς θα γίνει αυτό και εάν θα υπάρξει νέα συνοδευτική μνημονιακού τύπου δέσμευση ή θα επιλεγούν άλλοι τρόποι χωρίς τέτοιες δεσμεύσεις.

ΕΡ. Μπορεί σύμφωνα με την τωρινή κατάσταση να έχουμε πλεονασματικό προϋπολογισμό;

ΑΠ. Η ελληνική οικονομία ούτε πρέπει, ούτε είναι δυνατόν να έχει πλεονασματικούς προϋπολογισμούς εν μέσω της σκληρής ύφεσης. Το μνημόνιο μάλιστα θέλει μεγάλα πλεονάσματα 4,5% του ΑΕΠ για όλα τα χρόνια μέχρι το 2020, κάτι που είναι αδύνατον.  .
Για εμάς  ο στόχος του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού είναι απολύτως εφικτός αν αυτός συνδυαστεί με δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών, επιβαρύνοντας τα ευπορότερα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας που συστηματικά δε συνεισφέρουν αρκετά σε σχέση με τη φοροδοτική τους ικανότητα.

ΕΡ. Από τις διεργασίες στο χώρο της κεντροαριστεράς, πιστεύετε ότι μπορεί να προκύψουν δυνάμεις με τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ να συνεργαστεί στον σχηματισμό κυβέρνησης;

ΑΠ. Οι όροι κεντροαριστερά και κεντροδεξιάς έχουν ξεπεραστεί από τη νέα πραγματικότητα που βιώνει η χώρα. Με τις παρούσες συνθήκες ρευστότητας του πολιτικού σκηνικού κάθε συζήτηση περί συνεργασιών είναι μάλλον άκαιρη. Στόχος του ΣΥΡΙΖΑ, απολύτως ρεαλιστικός και εφικτός αποτελεί η κατάκτηση της αυτοδυναμίας στις επόμενες εκλογές όποτε και αν διεξαχθούν αυτές και η συγκρότηση μιας κυβέρνησης κοινωνικής σωτηρίας με επίκεντρο τις δυνάμεις της αριστεράς.

ΕΡ. Συμφωνείτε με μια πιθανή εκλογική συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με τους Ανεξάρτητους Έλληνες, έστω και σε τοπικό επίπεδο για τις αυτοδιοικητικές εκλογές;

ΑΠ. Με τους  Ανεξάρτητους Έλληνες υπάρχει ένα καλό κλίμα συνεργασίας παρά τις μεγάλες πολιτικές και ιδεολογικές διαφορές  μας. Αυτές οι διαφορές εξάλλου καθιστούν τη στενότερη πολιτική συνεργασία δύσκολη. Οι αυτοδιοικητικές εκλογές εκ των πραγμάτων θα έχουν πιο πολιτικό χαρακτήρα από ότι στο παρελθόν και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πρόκειται να συνεργαστεί με δυνάμεις από το μνημονιακό μπλοκ. Είναι προς συζήτηση εάν θα υπάρξουν κεντρικές συμφωνίες των δυνάμεων του αντιμνημονιακού μπλοκ. Μάλλον αμφιβάλλω. Σε τοπικό επίπεδο είναι  πιθανόν να υπάρξουν κατά περίπτωση κάποιες συνεργασίες.

Η συνέντευξη δημοσιεύεται στη «ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ»